Nekromanti [>Human] - Layouttråden

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu har jag just spenderat typ 5-6 timmar på att göra tidslinjer... tydligen. Jag tyckte inte alls att det kändes som såpass länge...

Nå; kapitel 11 är uppdaterat med en historisk tidslinje, och kapitel 15 och 16 är helt nya. I kapitel 16 har jag dessutom fyllt på med ytterligare 1.5 sidor med händelser jämfört med google docs-dokumenten.

Jag har också flyttat runt lite bland illustrationerna. Just nu är det bara en jag använder två gånger; övriga är med en gång var. Jag har fyra illustrationer kvar, och de kommer att passa finfint in i kapitel 9, som jag antagligen layoutar på måndag eller tisdag. Sedan blir det indexering och sidhänvisningar för hela slanten...

01. Introduktion
02. Spelaren
03. Spelledaren
04. Rollpersonen [UPPDATERAD]
05. Komponenter [UPPDATERAD]
06. Regler
07. Steg 2
08. Spelvärldar och Kampanjer [UPPDATERAD]
10. Introduktion till kampanjvärlden
11. Historia [UPPDATERAD]
12. Chicago 1987
13. Organisationer
14. Viktiga personer [UPPDATERAD]
15. Kampanjen [NY]
16. Världshändelser [NY]
17. Äventyr i 87
18. That's great it starts with an earthquake

Status:
Status kapitel:
- Kapitel 4-7 korras av Radioaktiv och Anarchclown; uppdatera när deras deadline är ute (tisdag)
- Kapitel 0 (förordet) kan layoutas nu.
- Kapitel 9 kan layoutas nu.
- Kapitel 10 är preliminärt; kanske uppdatera tidningsartikeln.
- Kapitel 19 (appendix) behöver: Rollformulär (slutversion), flödesschema för strid, beslut om vilka tabeller som ska vara med.

Övriga saker:
- Framsida till regeldelen: Kräver att jag gör en illustration. Om jag nu ens ska ha en sådan framsida.
- Innehållsförteckning: När alla kapitel är färdiglayoutade.
- Flikar för enklare navigering: När innehållsförteckningen är klar.
- Index i slutet av boken: När alla kapitel är färdiglayoutade.
- Sidhänvisningar ("s.XX"): När alla kapitel är färdiglayoutade (kvar: kap 4-7)
- Slut-PDF: När alla indesignfiler är färdiglayoutade och jag fått tryck-info från Vulkans layoutare.
- Omslag: När PDF skickats till Vulkan och jag fått måtten och vet om jag ska köra på nåt av mina ISBN-nummer eller om de lägger till något.

Bosse_UBBT

Swordsman
Måste bara hälsa att jag tycker det ser riktigt fint ut. Bra jobbat!

Det enda jag har att kommentera (efter att du flyttat bilderna så de inte återanvänds) är att jag inte är helt förtjust över placeringen av bilden av Captain Tomorrow i kapitel 14. Den känns som att den bilden, som den är placerad nu, snarare borde innehas av Cameleon. Eftersom den ligger till höger i ett dubbeluppslag (väl?) funkar det ju, men jag hade föredragit en annan, tidigare placering.

krank

Bosse said:
Det enda jag har att kommentera (efter att du flyttat bilderna så de inte återanvänds) är att jag inte är helt förtjust över placeringen av bilden av Captain Tomorrow i kapitel 14. Den känns som att den bilden, som den är placerad nu, snarare borde innehas av Cameleon. Eftersom den ligger till höger i ett dubbeluppslag (väl?) funkar det ju, men jag hade föredragit en annan, tidigare placering.
Jag håller nog med. Har uppdaterat. Bättre?

krank

I väntan på att Radioaktivs och Anarchclowns deadline ska löpa ut sitter jag och pillar med spelets index. Det går väl sådär; jag hade underskattat hur svårt det är att prioritera vilka referenser som är viktiga och vilka som måste väljas bort; det blir ju rätt drygt om man får 10-15 sidhänvisningar till varje pryl. Ska rensa lite framöver, framför allt under Regeringen, men preliminärt ser index ut såhär:

20. Index

Just nu finns bara kampanjvärlden med. Jag har försökt undvika att göra indexet alltför spoilerfyllt... Kanske är jag bara paranoid.

En annan grej jag gjort är att jag fixat alla sidhänvisningar utom i regelkapitlen. Det gick ganska snabbt, eftersom de flesta sådana hänvisningar ligger just i de kapitlen.

Så... Imorgon eftermiddag börjar jag layouta om regelkapitlen, samt exempelkapitlet.

krank

Inga nya kapitel idag. Däremot har jag layoutat om kapitel 4-7 med lite ändringar. Jag har också gjort indexposter för samma kapitel. Indexering, vilket skitgöra... Nåja.

Det här borde betyda att indexeringen av spelvärlden och kapitel 4-7 är klar, vilket gör att kapitel 1-3, 8, 9 och 19 är kvar att indexera. Kapitel 9 är inte ens layoutat ännu...

När alla kapitel är klara så fixar jag alla kvarvarande sidhänvisningar också.

Status kapitel:
- Kapitel 9 kan layoutas nu.
- Kapitel 19 (appendix) behöver: Rollformulär (slutversion), flödesschema för strid, beslut om vilka tabeller som ska vara med.

Övriga saker:
- Framsida till regeldelen: Kräver att jag gör en illustration. Om jag nu ens ska ha en sådan framsida.
- Index i slutet av boken: När alla kapitel är färdiglayoutade (kvar: kap 1-3, 8, 9, 19).
- Sidhänvisningar ("s.XX"): När alla kapitel är färdiglayoutade (kvar: kap 4-7).
- Slut-PDF: När alla indesignfiler är färdiglayoutade och jag fått tryck-info från Vulkans layoutare.
- Omslag: När PDF skickats till Vulkan och jag fått måtten och vet om jag ska köra på nåt av mina ISBN-nummer eller om de lägger till något.

krank

Nu på morgonen har jag gjort något så vansinnigt spännande som att fixa med streck. Endash, minustecken, etc.

Det som saknas är endash i listan med pansarintervall i kapitel 5, annars ska 4-7 ha korrekta minustecken och korrekta endashs i från-till (alltså t.ex. 4-7). Jag har fixat pansarintervallen också, men eftersom jag kör Windows XP på jobbet, och InDesign och XP bestämt sig för att Droid Serif saknar korrekta minustecken, så blir det bara pannkaka när jag skapar PDF.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
Nu på morgonen har jag gjort något så vansinnigt spännande som att fixa med streck. Endash, minustecken, etc.
I love it when you talk the sexy talk!

krank

Så, nu fick jag det att funka också. Jävla XP.

Nästa steg: Layout av kapitel 9. Det är ganska långt, och ska ha en massa bilder och sånt i sig. Planen är att fixa det ikväll eller imorgon, beroende på vad tiden räcker till. Sedan appendix och förord, sedan sidhänvisningar, sedan försättsblad och sådant, och sedan KLAR motherfucker.

krank

Arfert said:
När tror du att man hålla i en färdig bok? :gremsmile:
Om man kan lita på Vulkan och räknar med problemfritt tryck och sådant så skulle jag gissa att ett paket om 75 eller 100 böcker beroende på hur många jag väljer att ta med till Gothcon dyker upp hos mig ett par veckor innan Gothcon. I mån av förmåga och tid och sådant kommer jag eventuellt då att börja skeppa ut till de som förhandsbeställt. Sedan tar jag med mig 50 eller 75 exemplar till Gothcon.

krank

Har ganska lite tid på onsdagar, så idag hann jag inte så mycket.

...eller OK, "inte så mycket" är tydligen 35 (!) sidor exempelkrafter. Fast jag fick inte in exempelrollpersonerna, och har varken kollat stavning, lustiga streck eller något alls. Bara stoppat in och lagt till rätt stilmallar och bilder och sådant. Och stuvat om text så att den passar på ett bra och logiskt sätt, och kompletterat lite.

Totalt är det 43 exempelkrafter.

Fråga: Givet att det finns ett index, hur viktigt är det för dig att det dessutom i början av exempelkapitlet finns en tabell som sammanfattar alla 43, plus sidnummer?

Just nu finns det ingen sådan tabell. Däremot har jag en sån t.ex. i början av Komponentkapitlet. Jag är lite kluven.

09. Exempel [WORK IN PROGRESS]

Also: Just nu klockar hela boken in på 314 sidor. Trehundrafjorton. Över tre gånger så mycket som mitt fetaste spel tidigare. Ungefär samma antal sidor som den utgåva av CoC som står i min hylla. Fast >Human är mindre till formatet.

krank

Okej...

Kapitel 9 är layoutat. Inte indexerat ännu, men layoutat.

Här:
09. Exempel

Nuvarande antal sidor: 318. Jag räknar med 6-12 för appendix (samling av alla kostnadstabeller och annat som kan vara bra att ha på ett ställe), 4 för förord + innehållsförteckning, kanske 4-8 för index registret.

Så... Kring 340 sidor, kanske? Rätt OK med bang-for-buck om det nu blir 160 pix för boken, känner jag.

Status kapitel:

Övriga saker:
- Index i slutet av boken: När alla kapitel är färdiglayoutade (kvar: kap 9, 19).
- Sidhänvisningar ("s.XX"): När alla kapitel är färdiglayoutade (kvar: kap 4-7, 9).

krank

Nu har jag fixat indexeringen av kapitel 1-3. Jag har också kommit en bit på vägen vad gäller layout av appendix:

19. Appendix.

Kvar är: Kortfattad förklaring av vapens specialbokstäver (automatvapen. vapen som manuellt laddas om), vapenlistor, listor med skydd/rustningar, en rubrik med sannolikheter.

När appendix är klart så kan jag indexera resterande kapitel (9,19) och sedan fixa sidhänvisningarna i regelkapitlen.

Sedan är det förord, innehållsförteckning, lätt-att-bläddramarkörer och slutligt skapande av registret i slutet av alltsammans. Och rollformuläret. Och credits-listan. Och licenssidan.

Och sen är det klart.

Jag tänker mig att det mesta av det här torde kunna vara färdigt på lördag kväll.

krank

Arfert said:
Vem är din kontakt på Vulkan? Patrik?
Peter Norrman är den jag mailat med och snackat med i telefon. Sen ska jag tydligen få kontakt med nån av layoutarna eller så för att få specs om omslag och exakt vad de vill ha av min PDF och så.

Arfert

Facit
Tja, du behöver tjockleken på ryggen för att höra omslaget rätt. Annars ska inlagan levereras som pdf/x med skärmärken och 4mm utfall. Typ.

krank

Arfert said:
Tja, du behöver tjockleken på ryggen för att höra omslaget rätt. Annars ska inlagan levereras som pdf/x med skärmärken och 4mm utfall. Typ.
Det jag funderar mest på är färg. Alla mina illustrationer (nästan) är ju levererade till mig som RGB...

I InDesign finns det inte mindre än fem PDF/X-profiler... Med olika siffror och årtal. Vilken gäller? Det finns t.ex. PDF/X-1a:2001 och PDF/X-4:2008...

I PDF/X-1a-profilerna är det förinställt att bilderna ska konverteras. I PDF/X-4:2008 är det förinställt att bilderna inte ska konverteras alls...

Jag är förvirrad. Publit hade en färdig exportprofil för InDesign jag kunde ladda ner och använda, utan problem...

Arfert

Facit
Använd PDF/X-1a:2001. Färgprofil FOGRA vad det nu heter... InDesign gör om RGB-bilder till CMYK då. Du behöver inte göra om dem först i Photoshop.