solvebring said:
krank said:
Sedan finjusterar jag en smula för att undvika
horungar och sånt.
... Den termen var minsann ny för mig. Nå, jag avskyr dessa textbaserade bastarder, även när jag sitter i ordbehandlaren och petar på alltifrån diskussionsuppgifter till husregler. Så, vilka är tipsen för att bli av med dem, egentligen? ... Kan man göra mer utöver att addera ett och annat radbyte?
Först lite mumbojumbo: I InDesign ligger text alltid i lådor. De lådorna kan få olika storlekar, ha olika egenskaper, ramar etc. De kan dessutom ha interna strukturer som t.ex. kolumner. (Så när man ser ett dokument med två kolumner som är gjort i InDesign kan det alltså antingen vara en låda med två kolumner eller två lådor). Jag brukar ha en textlåda per sida, och sedan "flödar" texten mellan textlådorna så att om den ena blir för liten så lägger sig "spillet" i den andra.
Så; det jag gör är helt enkelt att pilla med textlådornas höjd. Ofta blir det att jag drar ihop den första sidan så att hela stycket hamnar på sidan horungen var på. I en del undantagsfall accepterar jag att ett ord står utanför sidans nedre marginal (textlådan hamnar alltså utanför marginalen).
Jag vet inte riktigt om jag förklarar det här speciellt bra...
I Word skulle jag antagligen få nöja mig med att lägga in manuella sidbrytningar för att få in mer text på horungesidan. Det andra knepet är lite lurigare, eftersom Word ju har sina marginaler som mer fasta regler, medan de i InDesign är mer som guider...
(Plötsligt blir jag sugen på att göra en liten InDesignskola för rollspelsmakare... Kanske sen nån gång)