Nekromanti [>Human] - Layouttråden

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
krank said:
Sedan finjusterar jag en smula för att undvika horungar och sånt.
o_O ... Den termen var minsann ny för mig. Nå, jag avskyr dessa textbaserade bastarder, även när jag sitter i ordbehandlaren och petar på alltifrån diskussionsuppgifter till husregler. Så, vilka är tipsen för att bli av med dem, egentligen? ... Kan man göra mer utöver att addera ett och annat radbyte?
Först lite mumbojumbo: I InDesign ligger text alltid i lådor. De lådorna kan få olika storlekar, ha olika egenskaper, ramar etc. De kan dessutom ha interna strukturer som t.ex. kolumner. (Så när man ser ett dokument med två kolumner som är gjort i InDesign kan det alltså antingen vara en låda med två kolumner eller två lådor). Jag brukar ha en textlåda per sida, och sedan "flödar" texten mellan textlådorna så att om den ena blir för liten så lägger sig "spillet" i den andra.

Så; det jag gör är helt enkelt att pilla med textlådornas höjd. Ofta blir det att jag drar ihop den första sidan så att hela stycket hamnar på sidan horungen var på. I en del undantagsfall accepterar jag att ett ord står utanför sidans nedre marginal (textlådan hamnar alltså utanför marginalen).

Jag vet inte riktigt om jag förklarar det här speciellt bra...

I Word skulle jag antagligen få nöja mig med att lägga in manuella sidbrytningar för att få in mer text på horungesidan. Det andra knepet är lite lurigare, eftersom Word ju har sina marginaler som mer fasta regler, medan de i InDesign är mer som guider...

(Plötsligt blir jag sugen på att göra en liten InDesignskola för rollspelsmakare... Kanske sen nån gång)
Okej. Tackar för infon. Jo, jag tror jag förstår. Jag har bara suttit ett par-tre gånger i ID, men jag känner till den grundläggande textmatningen – vilken förövrigt tycks mer eller mindre liknande i de flesta layoutprogramvarorna jag sett. ... Inte exakt samma funktioner, men samma princip för att plocka in text, hur som haver.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu har jag börjat layouta igen. Målet är att hinna med två kapitel idag, och hittills har det ju gått bra...

Här är kapitel 3, "spelledaren":
https://www.dropbox.com/s/zjbfcv5bnq1y1ah/03spelledaren.pdf

Detta är första kapitlet som har någon form av illustrationer. Nästa kapitel, "rollpersonen", kommer att ha ännu fler.

Fortfarande gäller att sidhänvisningar heter "s.XX" och att de snygga illustrationer jag betalt för kommer att läggas in senare. Just nu ser det ut som att de flesta av dem kommer att bli helsidesbilder, men vi får se...

krank

Okej, det tog typ hela dagen, men nu har jag iaf en version av kapitel 4, "Rollpersonen", jag känner mig någorlunda nöjd med.

Hittills layoutat:
01. Introduktion [UPPDATERAD]
02. Spelaren
03. Spelledaren
04. Rollpersonen [NY]

Några saker att notera:
- Helsidesillustrationer! Båda exempelrollpersonerna finns på bild i slutet av kapitlet, och innan dess får vi se Vicotniks rollperson The Dark Hunter.
- Är inte supernöjd över att Kay Londons rollformulär inte hamnade på samma uppslag som bilden på henne, men jag känner att jag kan köpa det. Iaf tills jag kommer på nån annan smart lösning.
- Jag tog bort indenteringen av exemplen. De gjorde bara texten svårläst och hoppig.
- Mitt workflow funkar asbra. Har behövt ändra lite i rollformuläret (som nu använder samma typsnitt som boken i övrigt) och ändringarna drevs igenom hela vägen ner till enskilda illustrationer automagiskt.

krank

Recca said:
Med layoutad så menar du att du har satt som ett sträck på ena sidan?
Jag menar typsnittsval, indenteringar, rubrikformatering, bildplacering, tabellutseende, passar in så man slipper horungar eller andra fula sidbrytningsgrejer, etc etc.

Dvs sånt man brukar göra när man layoutar. Lägger ut elementen på sidan så att de blir snygga och redo för tryck =)

Dimfrost

Special Circumstances
Nu vet jag inte om du vill ha respons på så här färdig layout, men jag tycker det skulle vara bra om du inte hade hel blankrad mellan stycken. Nu är det svårt att få någon känsla för vilka stycken som hör ihop med vilken rubrik (det vill säga, avståndet mellan styckena får dem att kännas som egna bitar, och inte sammanhörande med den tidigare rubriken). Själv föredrar jag indrag framför blankrad, men om du nu vill ha blankrad rekommenderar jag ett avstånd på en halv rad i stället. Visst, det fuckar upp grids, men det tycker jag nog kan vara ett nödvändigt ont.

krank

Dimfrost said:
Nu vet jag inte om du vill ha respons på så här färdig layout, men jag tycker det skulle vara bra om du inte hade hel blankrad mellan stycken. Nu är det svårt att få någon känsla för vilka stycken som hör ihop med vilken rubrik (det vill säga, avståndet mellan styckena får dem att kännas som egna bitar, och inte sammanhörande med den tidigare rubriken). Själv föredrar jag indrag framför blankrad, men om du nu vill ha blankrad rekommenderar jag ett avstånd på en halv rad i stället. Visst, det fuckar upp grids, men det tycker jag nog kan vara ett nödvändigt ont.
Tja, det finns ju en anledning till att jag postar PDF:er här, och det är just för att få den här sortens respons.

Jag får nog ta och fundera lite på det här. Du har rätt, men jag gillar egentligen ingen av lösningarna på problemet; det blir väldigt kompakt om man använder indrag, och det känns slarvigt (i mina ögon då) om rader inte linjerar mellan sidor.

Just nu känns det som att indrag är det bättre alternativet. Jag ska testa lite, och tänka efter lite. Än finns tid.

Dimfrost

Special Circumstances
krank said:
Dimfrost said:
Tja, det finns ju en anledning till att jag postar PDF:er här, och det är just för att få den här sortens respons.

Jag får nog ta och fundera lite på det här. Du har rätt, men jag gillar egentligen ingen av lösningarna på problemet; det blir väldigt kompakt om man använder indrag, och det känns slarvigt (i mina ögon då) om rader inte linjerar mellan sidor.

Just nu känns det som att indrag är det bättre alternativet. Jag ska testa lite, och tänka efter lite. Än finns tid.
Själv använder jag nästan uteslutande indrag i stället för tomt utrymme mellan stycken. Det behöver inte kännas kompakt om inte texten i övrigt är det, dvs man kan lösa det genom att justera kägel och grad och sådant. (Även känt som "radavstånd" och "textstorlek" för den som inte är nere med typografiterminologin. :gremwink: )

krank

Eftersom jag är som jag är kunde jag såklart inte bara låta det vara tills imorgon. Jag hann inte riktigt färdigt, men här är en testversion av kapitel 4, baserad på input från Möller, Debbie och Dimfrost:

https://www.dropbox.com/s/u15fs0m6b54s3b9/04rollpersonen2.pdf

Saker:
- Alla sidor är inte med, som ni kanske ser. Jag orkade inte fixa till fler.
- Jag har gjort så att det är fyrkantsindrag på alla stycken som är en del av en löpande text och som inte är det första stycket i sådan text. Det är alltså inget sånt indrag i tabeller, uppräkningar, listor etc. Om ni ser något inkonsekvent, skrik till. Om jag missuppfattat hur och när fyrkantsindragen ska göras, gör detsamma. Gärna så snart som möjligt =)
- Jag har bara gjort om kapitel 4 på det här viset. Övriga kapitel fixar jag snabbt om det här funkar.
- Jag har ökat storleken på Rubrik 3-storleken. Jag tyckte den funkade bättre nu, även utan extra tyngd.

Tyck saker!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
  • Det ser inte ”väldigt kompakt” ut (eller hur du nu formulerade dig tidigare gällande dina farhågor), utan ”som det brukar”. Ser mer inbjudande ut för länsing nu för mig som inte vinner något på blankraden.
  • Vad skönt att du flyttat bildtexten till The Dark Hunter. Den låg alldeles för nära förut.
  • Rubrik 3 ser ut att funka bra.
  • Gällande indrag så har det blivit lite inkonsekvenser och missar, t.ex. har det blivit indrag under rubriken ”Superegenskaper” på sidan 33. Exempeltexter finns nu både med och utan indrag på första raden (nog bör det väl vara utan?), och ibland är det inte indrag efter någon tabell brutit in i texten (som på sidan 27), medan det är det i det flesta fall (som det bör). Högst upp på sidan 32 börjar ett nytt stycke – som alla andra nya stycken borde det ha indrag.

Dimfrost

Special Circumstances
  • Det ser inte ”väldigt kompakt” ut (eller hur du nu formulerade dig tidigare gällande dina farhågor), utan ”som det brukar”. Ser mer inbjudande ut för länsing nu för mig som inte vinner något på blankraden.
  • Vad skönt att du flyttat bildtexten till The Dark Hunter. Den låg alldeles för nära förut.
  • Gällande indrag så har det blivit lite inkonsekvenser och missar, t.ex. har det blivit indrag under rubriken ”Superegenskaper” på sidan 33. Exempeltexter finns nu både med och utan indrag på första raden (nog bör det väl vara utan?), och ibland är det inte indrag efter någon tabell brutit in i texten (som på sidan 27), medan det är det i det flesta fall (som det bör). Högst upp på sidan 32 börjar ett nytt stycke – som alla andra nya stycken borde det ha indrag.

krank

krank

Eftersom jag är knäpp i huvudet valde jag att skjuta sömnen framför mig och istället fixa om alla fyra kapitlen så att de funkar med den hjälp jag fick av Debbie, Dimfrost och Möller:

01. Introduktion [UPPDATERAD]
02. Spelaren [UPPDATERAD]
03. Spelledaren [UPPDATERAD]
04. Rollpersonen [UPPDATERAD]

Det blev färre sidor, en till illustration (The Shield, preliminärt inlagt i kapitel 2), och en del fipplande som kommer att göra det enklare att göra en sån här ändring... eh, nästa gång. Om det nu blir en nästa gång...

krank

...och nu ska alla fyra vara uppdaterade igen, med bättre stavningar och lite annat småfix.

Caligo

Swashbuckler
Orkar inte riktigt gå in och tycka en massa om layoutgrejer men det ser ju ut som det är lite stavfel. Skall du fixa det sedan? Om inte skulle du nog hitta det mesta med en stavningskontroll i InDesign.

Möller

Hubert Hortlax
Hm.

Nu tycker jag nästan att rubrik 3 inkräktar på 2an. Kolla nertill på första sidan i Rollpersonen. Är inte »Spelvärldsregler« alldeles för likt »Gruppkoncept«? Kanske en ynka grad större.

Fast, fråga Debbie om det ...

krank

Möller said:
Hm.

Nu tycker jag nästan att rubrik 3 inkräktar på 2an. Kolla nertill på första sidan i Rollpersonen. Är inte »Spelvärldsregler« alldeles för likt »Gruppkoncept«? Kanske en ynka grad större.

Fast, fråga Debbie om det ...

12pt vs 14pt. Debbie skrev igår att han tyckte det nya funkade. Får se om jag joxar mer med det sen.

Caligo

Swashbuckler
krank said:
Det ska vara fixat i de här versionerna (de senaste jag postade alltså):

01. Introduktion
02. Spelaren
03. Spelledaren
04. Rollpersonen

De flesta "felstavningar" jag hittade var ihopskrivningar, där nånting ätit upp ett gäng mellanslag som fanns med i gdocs-filen.
Japp, några ihopskrivningar. T.ex. PDF 3 sid 11 (23) sista punkten. Har inte läst igenom allt. Har du verkligen kört en stavningskontroll i InDesign?

krank

Sum Caligini said:
krank said:
Det ska vara fixat i de här versionerna (de senaste jag postade alltså):

01. Introduktion
02. Spelaren
03. Spelledaren
04. Rollpersonen

De flesta "felstavningar" jag hittade var ihopskrivningar, där nånting ätit upp ett gäng mellanslag som fanns med i gdocs-filen.
Japp, några ihopskrivningar. T.ex. PDF 3 sid 11 (23) sista punkten. Har inte läst igenom allt. Har du verkligen kört en stavningskontroll i InDesign?
Hade tydligen missat andra halvan av det dokumentet. Men "oftastsom" hittades ändå inte av InDesign. Men jag kollade igenom listorna manuellt och tyckte väl att det såg bra ut nu.