Nekromanti [>Human] - Layouttråden

Caligo

Swashbuckler
krank said:
Sum Caligini said:
krank said:
Det ska vara fixat i de här versionerna (de senaste jag postade alltså):

01. Introduktion
02. Spelaren
03. Spelledaren
04. Rollpersonen

De flesta "felstavningar" jag hittade var ihopskrivningar, där nånting ätit upp ett gäng mellanslag som fanns med i gdocs-filen.
Japp, några ihopskrivningar. T.ex. PDF 3 sid 11 (23) sista punkten. Har inte läst igenom allt. Har du verkligen kört en stavningskontroll i InDesign?
Hade tydligen missat andra halvan av det dokumentet. Men "oftastsom" hittades ändå inte av InDesign. Men jag kollade igenom listorna manuellt och tyckte väl att det såg bra ut nu.
Vadå... InDesign kan väl inte ha fel :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Så! Kapitel 5 har även det en "rough cut" som utsatts för ungefär samma behandling som övriga.

01. Introduktion
02. Spelaren
03. Spelledaren
04. Rollpersonen
05. Komponenter

Det kan komma ett kapitel 6 innan helgen är slut. Nu jävlar är det crunch! Eller nåt =)

Kapitel 7 och 9 är inte färdigskrivna. 7 är bara ett par-tre sidor och går nog fort; kapitel 9 lär ta nån vecka. Jag kommer att försöka layouta runt dem.

EDIT: Ojdå, missade en illustration. Obra! Fixar.

EDIT 2: Såja, fixat och uppdaterat.

krank

Because I love you så har jag layoutat ett till kapitel idag. Kapitel 8, som innehåller tips för kampanjer och att skapa sin egen spelvärld och så.

Reglerna får vänta tills imorgon.

01. Introduktion
02. Spelaren
03. Spelledaren
04. Rollpersonen
05. Komponenter
08. Spelvärldar och Kampanjer

EDIT: Totalt snackar vi om 19 kapitel, inklusive appendix. Kapitel 10-18 är spelvärlden; kapitel 14 blir det med överlägset flest illustrationer nu när jag har bilder på i princip alla SLP:er. Kapitel 9 är nog det längsta, eftersom det har en jäkla massa exempel i sig - både exempel på rollpersoner, exempel på kampanjvärldar och framför allt en jäkla massa exempel på superkrafter.

krank

Det blev en produktiv helg!

01. Introduktion
02. Spelaren
03. Spelledaren
04. Rollpersonen
05. Komponenter
06. Regler [NY!]

Nu är även reglerna (hur man slår tärning, hur man slåss, hur man använder sina krafter) layoutade, som ni ser. Preliminärt, iaf.

Några saker:

- En sån där bakom-kulissernasak: För att minska mängden extrajobb när underrubriker hamnar högst upp på en sida har jag minskat topp-marginalen med 2mm och gjort så att baslinjerna utgår från 2mm från toppmarginalen. Det gör att den första raden på varje sida är lite, lite högre - det syns inte för er som läser, men för mig som layoutar gör det skillnad. Tidigare fick jag manuellt öka storleken på alla textrutor som började med en rubrik, nu slipper jag det.

- Noterar att om man ändrar på vilka rotlager som finns i Illustrator så får länkningen tuppjuck. Den resettar alla bilder till att ha samma lagersynlighet. Och eftersom jag har en fil med många lager och artboards till kapitlet Rollpersonen så skapade jag mig tydligen en massa extrajobb när jag lade in ett rotlager med Daylighters skada. Note to self: Bestäm alla rotlager INNAN placering i InDesign.

- Har lyckats täcka upp sidorna någorlunda. På en del sidor blir det dock lite knepigt; texten går inte hela vägen ner till nedre marginalen, men jag kan inte få den att göra det heller för att det är typ en bild eller en tabell eller nåt på nästa sida. Typexempel på där jag hade velat ha lite småillustrationer. Men jag får stå ut.

- Jag har försökt vara konsekvent med fyrkantsindragen, men mottar gärna kommentarer. Ska t.ex. inskjutna exempel ha fyrkantsindrag på första raden? Hur är det med listor och andra uppräkningar?

- Jag har försökt använda typografiskt korrekta tecken för em dash och ellipsis etc. men om jag missat något, skrik till.

- Samma sak med mellanslag före måttenheter och procent, etc. Alla såna "skrivfel" är intressanta ifall ni ser dem. Ni behöver inte skriva var ni hittat saker; skriver ni det felaktiga så kan jag söka efter det.

- Kapitel 07 och 09 börjar se någorlunda redo ut. De kommer nog att layoutas under veckan. Tisdag är inte en helt orimlig dag för någon av dem att dyka upp. Min förhoppning är därmed att bli klar med preliminär layout av regelkapitlen (1-9) denna vecka, och att hinna påbörja spelvärldskapitlen (10-19) senast i helgen. Lite beroende på när mina sista två illustratörer levererar.

krank

krank said:
- Noterar att om man ändrar på vilka rotlager som finns i Illustrator så får länkningen tuppjuck. Den resettar alla bilder till att ha samma lagersynlighet. Och eftersom jag har en fil med många lager och artboards till kapitlet Rollpersonen så skapade jag mig tydligen en massa extrajobb när jag lade in ett rotlager med Daylighters skada. Note to self: Bestäm alla rotlager INNAN placering i InDesign.
Man lär så länge man lever, och allt det där. Nu idag lärde jag mig om "Object layer options", dvs att man kan ändra vilka lager som ska synas i varje place:ad bild i efterhand. Man måste alltså inte alls ta bort varje bild och place:a in den igen och ändra storleken på den igen. Vilket jag spenderade nån timme med igår. Helt i onödan. Bah.

krank

Idag layoutade jag de fyra sidor frivilliga extraregler som kallas "Steg 2". Tanken är att man först lär sig grundsystemet ("Steg 1") och sedan, när man är helt bekväm i det, så börjar man kolla på vilka av Steg 2-reglerna man vill använda.

01. Introduktion
02. Spelaren
03. Spelledaren
04. Rollpersonen
05. Komponenter
06. Regler
07. Steg 2 [NY!]

Jag har börjat fundera på att lägga upp de här PDF:erna på Google Drive istället. Det skulle göra att man kan skriva kommentarer till dem på plats. Tror jag. Kanske inte direkt i dem, som man kan i gdocs-dokument, men...

Borde det inte finnas nån onlinetjänst som fixar att infoga kommentarer direkt i PDF-filerna?

Nå; kapitel 9 (Exempel) kommer att system-korras under morgondagen (är planen...) och sedan layoutas innan helgen.

Sedan är "bara" spelvärlden kvar.

krank

Miniuppdatering: Jag lyckades nyss hitta buggen i mina program, och kommer nu att slippa leta bortsprungna mellanslag. Dvs, snabbare arbetsflöde.

Och det kommer att behövas, för min favoritkorrläsare gizmo satte just tänderna i reglerna. Jag skulle inte vilja vara utan hennes förslag för allt i världen, men det innebär att jag antagligen måste layouta om hela regelsystemet igen. Men; med mitt nuvarande arbetsflöde och de redan gjorda ändringarna vad gäller stavning etc så bör omlayoutandet gå på ett väldigt bekvämt litet kick. Säg, 2-3 timmar eller så, för de c:a 100 sidor som hittills layoutats. Yes, mitt arbetsflöde är så bra.

Nå; detta innebär att jag raskt hoppar över till att layouta spelvärlden, som gizmo redan korrat. Jag väntar fortfarande på ett par illustrationer, men vet vilka storlekar och proportioner de har och kan därmed arbeta runt problemet. Jag kommer att vänta med kapitlen med saknade illustrationer så länge jag kan, och istället fokusera på de som saknar illustrationer eller har såna som redan är klara.

krank

Två kapitel från spelvärlden klara. Jag har nu fått alla illustrationer från illustratörer, så nu är det egentligen bara att tuta och köra.

01. Introduktion [UPPDATERAD]
02. Spelaren [UPPDATERAD]
03. Spelledaren
04. Rollpersonen
05. Komponenter
06. Regler
07. Steg 2
11. Historia [NY]
13. Organisationer [NY]

Som ni ser jobbar jag inte i ordning. Kapitel 3 och 9 ska korras klart, och illustrationerna till kapitel 12 är jag inte riktigt färdig med ännu.

Kapitel 10 väntar mest på att jag ska bestämma mig för hur jag ska göra för att layouta något som en tidningsartikel. Eller om jag ska skita i det.

Härnäst kommer ett rejält kapitel, för nästa blir antagligen 14. Aktörer, alltså kapitlet med en massa SLP:er som tycker saker.

Jarl

Hero
Angående ex. kap11: när ett ord som "Utseende", "Krafter" etc är fetmarkerat (som i beskrivningen av alfor), tycker inte jag det behöver ha ett indrag.

Hellmer

Veteran
Indraget är där på grund av svenska språkets skrivregler så jag för min del tycker att indraget även ska vara kvar vid det fetstila. Annars känns det fel för mig. Om indraget skulle tas bort vid det fetstila ser jag heller att man använder ett extra mellanrum. (Vet inte om det skulle bli snyggare/bättre. Jag gillar det som det är.)

Ex:
Utseende: Blobliblo.

Krafter: Blobliblo.

krank

Jarl said:
Angående ex. kap11: när ett ord som "Utseende", "Krafter" etc är fetmarkerat (som i beskrivningen av alfor), tycker inte jag det behöver ha ett indrag.
Som Hellmer säger finns det där av en anledning. Men ja, jag är också jäkligt fundersam.

Framför allt tycker jag att det ser kefft ut när man har den där första ickeindragna stycket. Alltså att Utseende inte har indrag medan Krafter har det. Jag har samma problem i kapitel 04, där jag har listor med särdrag.

Den enda lösning jag hittat är typ att krysta in en icke-fetmarkerad rad först i varje text, så att alla fetmarkerade ord blir indragna. Men det känns som en osnygg lösning.

Svenska skrivregler suger...

Jarl

Hero
Jo, jag förstod varför det var indraget. Men det bryter symmetrin tyvärr. Början av texten blir något mellanting mellan en lista och brödtext, det är väl det som förvirrar.

krank

Jag har bestämt mig för att försöka undvika att ha rubriker som direkt följs av uppräkningar med fetstil. Första steget nu var att ändra så att de historiska SLP:erna först får en allmän beskrivning och sedan utseende- och kraftbeskrivning. Tidigare kom "Utseende" och "Krafter" först.

01. Introduktion
02. Spelaren
03. Spelledaren
04. Rollpersonen
05. Komponenter
06. Regler
07. Steg 2
11. Historia [UPPDATERAD]
13. Organisationer

Nästa steg i den korrigeringen är att försöka styra upp listorna med särdrag i kapitel 4. Det handlar egentligen mest om att hitta något att skriva under rubrikerna "Positiva särdrag", "Supersinnen" och "Negativa särdrag".

Kapitel 3 kommer också att uppdateras inom kort, så snart jag åtgärdat alla stollerier gizmo hittat.

krank

JAG LJÖG! Det blev inte alls kapitel 14. Det blev ett Kapitel 12.

01. Introduktion [UPPDATERAD]
02. Spelaren
03. Spelledaren
04. Rollpersonen
05. Komponenter
06. Regler
07. Steg 2
11. Historia
12. Chicago 1987 [NY]
13. Organisationer

Status:
Status kapitel:
- Kapitel 0 (förordet) kan layoutas nu.
- Kapitel 3 väntar på att gizmo ska bekräfta de ändringar jag är fundersam om.
- Kapitel 4-7 är redo att layoutas om - nu med färre emdash, konstiga förkortningar, och en och annan felaktig regel.
- Kapitel 8 väntar på att gizmo ska bekräfta, som med 3.
- Kapitel 9 håller gizmo på med just nu.
- Kapitel 10 kan layoutas så snart jag bestämt mig hur jag gör med idén att en grej där skulle layoutas som en tidningsartikel.
- Kapitel 14 kan layoutas så snart jag dubbelcheckat alla SLP-stats och byggt en mall för sagda stats i InDesign.
- Kapitel 15-18 kan i princip layoutas nu.
- Kapitel 19 (appendix) behöver: Rollformulär (slutversion), flödesschema för strid, beslut om vilka tabeller som ska vara med.

Övriga saker:
- Framsida till regeldelen: Kräver att jag gör en illustration.
- Innehållsförteckning: När alla kapitel är färdiglayoutade.
- Flikar för enklare navigering: När innehållsförteckningen är klar.
- Index i slutet av boken: När alla kapitel är färdiglayoutade.
- Slut-PDF: När alla indesignfiler är färdiglayoutade och jag fått tryck-info från Vulkans layoutare.
- Omslag: När PDF skickats till Vulkan och jag fått måtten och vet om jag ska köra på nåt av mina ISBN-nummer eller om de lägger till något.

krank

Det bidde visst ett preliminärt kapitel 10 idag också.

Kapitel 10 är... Tja, det kommer antagligen att behöva stuvas om en del. Kampanjvärldens framsida ska bli snyggare, så att det blir en ordentlig avskiljning mellan regler och kampanj. Jag är inte alls säker på om den lätta vinklingen duger för den fejkade tidningsartikeln; kanske måste jag fixa papperstextur och sån där halvfejkad rivning i kanterna...

01. Introduktion
02. Spelaren
03. Spelledaren
04. Rollpersonen
05. Komponenter
06. Regler
07. Steg 2
10. Introduktion till kampanjvärlden [NY]
11. Historia
12. Chicago 1987
13. Organisationer
17. Äventyr i 87

Status:
Status kapitel:
- Kapitel 3 väntar på att gizmo ska bekräfta de ändringar jag är fundersam om.
- Kapitel 4-7 är redo att layoutas om - nu med färre emdash, konstiga förkortningar, och en och annan felaktig regel.
- Kapitel 10 är preliminärt.
- Kapitel 14 kan layoutas så snart jag dubbelcheckat alla SLP-stats och byggt en mall för sagda stats i InDesign.
- Kapitel 15 kan layoutas så snart jag fixat en bild på ett kontaktnät.
- Kapitel 16 kan layoutas direkt, men behöver jobb i form av tidslinjer.
- Kapitel 18 kan layoutas direkt.
- Kapitel 19 (appendix) behöver: Rollformulär (slutversion), flödesschema för strid, beslut om vilka tabeller som ska vara med.

Övriga saker:
- Framsida till kampanjdelen: Kräver att jag gör en illustration, eller ändrar en existerande.
- Slut-PDF: När alla indesignfiler är färdiglayoutade och jag fått tryck-info från Vulkans layoutare.
- Omslag: När PDF skickats till Vulkan och jag fått måtten och vet om jag ska köra på nåt av mina ISBN-nummer eller om de lägger till något.

EDIT: Och så blev det ett kapitel 17, dessutom.

krank

Det verkar som att orken att kommentera sinat? Nåja, jag klarar mig. Hoppas att några läser iaf =)

Idag layoutade jag kapitel 18 och uppdaterade kapitel 3. Sedan uppdaterade jag en yttepyttesak som påverkar typ alla kapitel, men jag orkar inte markera allihop... =)

01. Introduktion
02. Spelaren
03. Spelledaren [UPPDATERAD]
04. Rollpersonen [UPPDATERAD]
05. Komponenter
06. Regler
07. Steg 2
10. Introduktion till kampanjvärlden [NY]
11. Historia
12. Chicago 1987
13. Organisationer
17. Äventyr i 87
18. That's great it starts with an earthquake

Status:
Status kapitel:
- Kapitel 5-7 är redo att layoutas om - nu med färre emdash, konstiga förkortningar, och en och annan felaktig regel.
- Kapitel 10 är preliminärt.

Övriga saker:
- Framsida till kampanjdelen: Kräver att jag gör en illustration, eller ändrar en existerande.

EDIT: Kapitel 4 uppdaterat; färre emdash, bättre korr på reglerna, en och annan mindre regeländring.

krank

Idag tog jag mig an de viktiga SLP:erna. Jävlar. 40 sidor ungefär, med massvis med bilder och statblock och grejer.

Jag har också uppdaterat framsidan till 87 och bilden som används som bård.

01. Introduktion
02. Spelaren
03. Spelledaren
04. Rollpersonen
05. Komponenter [UPPDATERAD]
06. Regler [UPPDATERAD]
07. Steg 2 [UPPDATERAD]
10. Introduktion till kampanjvärlden [UPPDATERAD]
11. Historia [UPPDATERAD]
12. Chicago 1987 [UPPDATERAD]
13. Organisationer [UPPDATERAD]
14. Viktiga personer [NY]
17. Äventyr i 87 [UPPDATERAD]
18. That's great it starts with an earthquake [UPPDATERAD]

Status:
Status kapitel:
- Kapitel 8 kan uppdateras nu.
- Kapitel 10 är preliminärt; kanske uppdatera tidningsartikeln.

Övriga saker:
- Framsida till regeldelen: Kräver att jag gör en illustration. Om jag nu ens ska ha en sådan framsida.
- Sidhänvisningar ("s.XX"): När alla kapitel är färdiglayoutade.

EDIT: Kapitel 5-7 uppdaterade; färre emdash, bättre korr på reglerna, en och annan mindre regeländring. Kapitel 6 fick färre upprepningar av samma "regelns syfte"-del, och mer uppstyrd struktur.

krank

Arfert said:
Har inte orkat läsa reglerna ännu, men det ser jävligt schysst ut! Kul!
Tack! Det betyder mycket =)