Nekromanti [>Human] - Layouttråden

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Använd PDF/X-1a:2001. Färgprofil FOGRA vad det nu heter... InDesign gör om RGB-bilder till CMYK då. Du behöver inte göra om dem först i Photoshop.
Tackar! Då kör jag på det, och håller tummarna för att InDesign inte fuckar upp mina fina färgbilder... Vore ju rätt trist att trycka 100 exemplar och så blir alla bilder svartmurriga eller nåt.

Caligo

Swashbuckler
krank said:
Arfert said:
Använd PDF/X-1a:2001. Färgprofil FOGRA vad det nu heter... InDesign gör om RGB-bilder till CMYK då. Du behöver inte göra om dem först i Photoshop.
Tackar! Då kör jag på det, och håller tummarna för att InDesign inte fuckar upp mina fina färgbilder... Vore ju rätt trist att trycka 100 exemplar och så blir alla bilder svartmurriga eller nåt.
Kolla på bilderna i Photoshop med CMYK förhandsvisning (helst med samma profil som du skall trycka med men inte superviktigt). Du bör även skriva ut PDFen som du skall skicka till tryck så att färgerna inte blivit fel (det kan hända massor i konverteringen från RGB till CMYK).

Caligo

Swashbuckler
Arfert said:
Du får väl ett provtryck? Vilket papper kör du på?
Får du provtryck Krank så är det ju inga problem - men kolla själv innan. Extra provtryck kostar väl extra antar jag.

Arfert

Facit
Sum Caligini said:
krank said:
Arfert said:
Kolla på bilderna i Photoshop med CMYK förhandsvisning (helst med samma profil som du skall trycka med men inte superviktigt). Du bör även skriva ut PDFen som du skall skicka till tryck så att färgerna inte blivit fel (det kan hända massor i konverteringen från RGB till CMYK).
Ja, det är alltid vettigt att kolla sånt. Och att inte tecknarna använt amerikanska färgprofiler (som ju är default i photoshop om man inte ändrar). Jag brukar dessutom nästan alltid lätta bilder med mycket färg något. Bilder som ska tryckas.

krank

Arfert said:
Du får väl ett provtryck? Vilket papper kör du på?
Jag antar att jag får provtryck; däremot är tiden kort så jag vet inte hur mycket jag kan lajja fram och tillbaks. Vad gäller papper har jag ingen aning; har inte tagit något sådant beslut ännu.

krank

Sum Caligini said:
Proof Colors hade jag ingen koll på alls. Tackar!

Efter en snabb koll verkar en del bilder tappa kontrasten lite i konverteringen. Finns det något man kan göra åt det? Det rör sig inte om några katastrofer direkt, men åtminstone ett par blir tråkigare än i original...

Arfert

Facit
Man kan ju testa att öka kontrasten med ett effektlager, och se om det blir bättre. Annars så är ju alltid det mer drag i RGB på skärm jämfört med CMYK i tryck.

Arfert

Facit
...provtrycket är väl mest för att kolla så det inte är helt åt helvete... man bör ju göra rätt från början. :gremwink:

Antar att de kör på standardpapper om inte annat sägs. Det är ganska vitt, men det är OK om man har färgbilder.

krank

Idag har jag hittills mest kollat på färgprofiler. Efter bra hjälp från Arfert och Sum Caligini så har jag nu kollat alla mina färgbilder för att se hur de kommer att funka i CMYK.

Jag är visserligen färgblind, men jag ser förhoppningsvis ändå skillnader i kontrast och så. Framför allt två bilder blev märkbart sämre. Mest handlade det om highlights. Så jag fuskade!

Jag tog helt enkelt och kollade vilka delar av bilden som "försämrades". Jag markerade de områdena, gjorde ett nytt lager, fyllde med vitt, lekte med genomskinlighet. Jag vet att det säkert inte var rätt sätt... Nummer 1 är originalet, nummer 2 är rak konvertering till CMYK, nummer 3 är den där jag applicerat min process.

För den andra bilden gjorde jag något helt annat; det problem som fanns var ju framför allt att detaljer försvann på tjejens topp. Där lade jag in ett "selective color"-lager, och gjorde så att Green fick mindre Cyan och mer Magenta, men bara på området som var hennes topp (jag maskade).

Sedan tillplattning och konvertering.

Det blev lite annan färg på toppen, den blev lite mörkare och så (och mitt färgseende missar säkert andra förändringar) men jag återställde iaf en del av de förlorade detaljerna.

Attachments

krank

Appendix är färdiglayoutat, och har fått riktiga minustecken och sådant.

19. Appendix

Nästa steg, som jag borde kunna fixa ikväll, är att indexera kapitel 9 och 19.

I morgon tänker jag layouta förord, credits och preliminär innehållsförteckning. Och kanske uppdatera tidningsartikeln i kapitel 10. Och jobba med sidhänvisningar. Kort sagt, typ allt som är kvar.

Status kapitel:
- Kapitel 0 (förordet) kan layoutas nu.
- Kapitel 10 är preliminärt; kanske uppdatera tidningsartikeln.

Övriga saker:
- Innehållsförteckning: När alla kapitel är färdiglayoutade.
- Flikar för enklare navigering: När innehållsförteckningen är klar.
- Register i slutet av boken: När alla kapitel är färdiglayoutade (kvar: kap 9, 19. Och se över spelvärldsdefinitionerna; "Regeringen" kan ha för många referenser).
- Sidhänvisningar ("s.XX"): När alla kapitel är färdiglayoutade (kvar: kap 4-7, 9, 19).
- Slut-PDF: När alla indesignfiler är färdiglayoutade och jag fått tryck-info från Vulkans layoutare.
- Omslag: När PDF skickats till Vulkan och jag fått måtten och vet om jag ska köra på nåt av mina ISBN-nummer eller om de lägger till något.

krank

Har suttit och korrigerat Appendix, och även gjort lite vapenillustrationer:

Attachments

krank

Arfert said:
När går den på tryck? Lite brådis om du ska ha den till Gothcon...
Enligt Peter skulle trycket ta två veckor.

Om inget oförutsett inträffar så skickar jag PDF:en till Vulkan imorgon. Det är ganska lite kvar.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
Har suttit och korrigerat Appendix, och även gjort lite vapenillustrationer:
OMFG! Du har gjort ett RIKTIGT rollspel! :gremshocked:

krank

Har nu korrat registerposterna, och allt ser bra ut såhär långt.

Nu ska jag göra preliminär layout av förord och innehållsförteckning, så att alla sidor som ska finnas finns.

Sedan ska jag fixa återstående sidhänvisningar.

Sedan ska jag lägga in enkla navigationsgrejer i form av små färgade flikar, typ såna man har i ordböcker för att lätt hitta rätt bokstav.

Sen ska jag generera registret, och få det att se acceptabelt ut.

Sen... om inget kommer i vägen så är det faktiskt klart där. Så då gör jag en fet PDF och skickar till Vulkan.

Status kapitel:

Övriga saker:
- Flikar för enklare navigering: När innehållsförteckningen är klar.
- Sidhänvisningar ("s.XX"): När alla kapitel är färdiglayoutade (kvar: kap 4-7, 9, 19).
- Slut-PDF: När alla indesignfiler är färdiglayoutade och jag fått tryck-info från Vulkans layoutare.
- Omslag: När PDF skickats till Vulkan och jag fått måtten och vet om jag ska köra på nåt av mina ISBN-nummer eller om de lägger till något.

krank

Arfert said:
Har du fått ryggtjockleken och så?
Nej. De ville ha min PDF för att kunna ge mig ryggtjockleken, om jag förstod Peter rätt. När jag försökte maila Peter i torsdags var han på konferens,m så jag hoppas att han hinner tillbaks. Annars får jag väl maila någon annan...

krank

Dags att göra "det sista". Jag ska försöka hinna med allt ikväll; vi får se om jag orkar, eller om jag kroknar och drar igång en film istället...

Det är alltså sidhänvisningar för kapitel 5-7, 9 och 19. Och sedan flikarna för enkel navigering.

Och så eventuellt tillsnyggning av tidningsartikeln i kapitel 10. Kanske.

Sedan maila till Vulkan via ny fin mailadress jag fått från Arfert. Och få ryggstorleken, så att jag kan göra omslags-PDF.

Status kapitel:

Övriga saker: