Krille
Lord
Buset.
Jocke;n158371 said:Jag tänker på att han i filmen (böckerna har jag inte läst på engelska) beskrivs med termen rouge, och därför borde vara nån slags facit.
.113;n158380 said:Aragorn är ju en ranger inte en rogue![]()
erikt;n158398 said:Överhuvudtaget så finns det egentligen ingen i Ring-trilogin som är en rogue
Landrim;n158374 said:Kanske inte riktigt vad du söker, men om det nu är någon som är bra på att slåss med vapen i båda händerna så kanske Fäktare helt enkelt hade varit en bra titel? Dock tar det ju ifrån hela tjuveri-delen av klassen/yrket/rollen
erikt;n158398 said:Jag tror aldrig Aragorn/Vidstige kallas så i böckerna, och görs det så är det av folk som snackar skit om honom.
Han är definitivt inte någon typisk 'rogue'. Överhuvudtaget så finns det egentligen ingen i Ring-trilogin som är en rogue, om man inte räknar diverse bandit-slödder. Den som kommer närmast är väl "inbrottstjuven" Bilbo Baggins.
erikt;n158384 said:Inte om man vet var ordet fredlös kommer ifrån. En fredlös är någon som begått grova brott (mord, mordbrand, våldtäkt, o.dyl.), och som straff blivit av med allt rättsligt skydd. Vem som helst får slå ihjäl en fredlös utan att riskera någon påföljd.
Ordet rogue täcker ett mycket vidare spektrum av roller, där i princip det enda gemensamma är att de inte alltid håller sig inom lagens ramar.
.113;n158380 said:Aragorn är ju en ranger inte en rogue![]()
gizmo;n158436 said:Jag tänker ändå mer på Han Solo än på Aragorn när jag hör rogue. Men det hjälper inte med ordvalet. Vi får smugglare då, men det är för specifikt.
Men jag personligen gillar bandit. Och tycker att det kan mycket väl inkludera charmigt.
EDIT: eller Jack Sparrow. Här har du charm.
gizmo;n158436 said:Men jag personligen gillar bandit. Och tycker att det kan mycket väl inkludera charmigt.
Paal;n158396 said:Kanalje
Jocke;n158441 said:Det finns ju nån slags korsbefruktning med de fyra musketörerna i De Tre Musketörerna, The Dreaded Pirate Roberts i Bleka Dödens Minut och Sprätthöken i DoD, men frågan är hur långt åt det hållet man vill gå.