Krille
Super Moderator
Buset.
Jag tror aldrig Aragorn/Vidstige kallas så i böckerna, och görs det så är det av folk som snackar skit om honom.Jocke;n158371 said:Jag tänker på att han i filmen (böckerna har jag inte läst på engelska) beskrivs med termen rouge, och därför borde vara nån slags facit.
Japp, det var jag som mindes helt fel..113;n158380 said:Aragorn är ju en ranger inte en rogue
Gollum.erikt;n158398 said:Överhuvudtaget så finns det egentligen ingen i Ring-trilogin som är en rogue
Med tanke på att klassen blir den enda som kan låsdyrkning och evt även hantera fällor, så blir det lite lurigt att kalla den bara fäktare. Annars är det inte fel tänkt egentligen. Ja förutom att det är typ senantik / tidig folkvandringstid, fast aningen mindre kaotiskt. Värjan är inte uppfunnen än.Landrim;n158374 said:Kanske inte riktigt vad du söker, men om det nu är någon som är bra på att slåss med vapen i båda händerna så kanske Fäktare helt enkelt hade varit en bra titel? Dock tar det ju ifrån hela tjuveri-delen av klassen/yrket/rollen
Fast om man tänker på scenen där han först dyker upp så beskrivs han ju, eller i varje fall uppfattas av hoberna som, en lite lätt ljusskygg typ, lite som rogue ofta kan funka i div settings, på ett cirka, så jag är nog lite med på Jockes resonemang ändå. Det ledde dessutom fram till det kanske hittills bästa förslaget, landstrykare, så om inte annat var det ju ett resultatmässigt sett effektivt resonemang!erikt;n158398 said:Jag tror aldrig Aragorn/Vidstige kallas så i böckerna, och görs det så är det av folk som snackar skit om honom.
Han är definitivt inte någon typisk 'rogue'. Överhuvudtaget så finns det egentligen ingen i Ring-trilogin som är en rogue, om man inte räknar diverse bandit-slödder. Den som kommer närmast är väl "inbrottstjuven" Bilbo Baggins.
Fredlös är term som brukades i flera hundra år med flera olika betydelser, så det där stämmer inte riktigt. Den minsta gemensamma nämnaren verkar vara att det är en person som för tillfället anses vara utan rättsligt skydd. Eller som jag skrev ovan "ställd utanför samhället".erikt;n158384 said:Inte om man vet var ordet fredlös kommer ifrån. En fredlös är någon som begått grova brott (mord, mordbrand, våldtäkt, o.dyl.), och som straff blivit av med allt rättsligt skydd. Vem som helst får slå ihjäl en fredlös utan att riskera någon påföljd.
Ordet rogue täcker ett mycket vidare spektrum av roller, där i princip det enda gemensamma är att de inte alltid håller sig inom lagens ramar.
Jag tänker ändå mer på Han Solo än på Aragorn när jag hör rogue. Men det hjälper inte med ordvalet. Vi får smugglare då, men det är för specifikt..113;n158380 said:Aragorn är ju en ranger inte en rogue
Det finns ju nån slags korsbefruktning med de fyra musketörerna i De Tre Musketörerna, The Dreaded Pirate Roberts i Bleka Dödens Minut och Sprätthöken i DoD, men frågan är hur långt åt det hållet man vill gå.gizmo;n158436 said:Jag tänker ändå mer på Han Solo än på Aragorn när jag hör rogue. Men det hjälper inte med ordvalet. Vi får smugglare då, men det är för specifikt.
Men jag personligen gillar bandit. Och tycker att det kan mycket väl inkludera charmigt.
EDIT: eller Jack Sparrow . Här har du charm.
Jag börjar verkligen falla för "bandit" som översättning. Det används idag om alla möjliga typer, och dessutom rätt ofta lite mer skämtsamt för att beskriva någon som förvisso är hederlig men på ett lömskt sätt. Det kan användas om allt från monetära frågor, spel till kärlek.gizmo;n158436 said:Men jag personligen gillar bandit. Och tycker att det kan mycket väl inkludera charmigt.
Ju mer jag tänker på det, desto mer gillar jag kanalj. Det är lite samma innebörd där. Numera ett litet rosigt skimmer på vad som från början betydde bandit. Nu hade det bara behövts arbetas in sådär 5-10 år så att det är allmänt vedertaget.Paal;n158396 said:Kanalje
Sprätthök är mkt samma känsla ja! Men kan en sprätthök dyrka lås? Fiffla med fällor?Jocke;n158441 said:Det finns ju nån slags korsbefruktning med de fyra musketörerna i De Tre Musketörerna, The Dreaded Pirate Roberts i Bleka Dödens Minut och Sprätthöken i DoD, men frågan är hur långt åt det hållet man vill gå.