Re: Dubbelsuck
"Offensiva som står bakom krigarna och skickar eldklot lite här o vart.."
Den tristaste sorten, enligt min åsikt.
"O defensiva som slår upp magiska barriärer eller fängslar in saker.."
Den näst mest trista.
Och varför det? Jo, för att de inte har något eget existensberättigande. En offensiv magiker kan ersättas av en katapult med vildeld. En defensiv magiker kan ersättas av en borg. Hur kul är det med en roll som man vet kan ersättas av ett obesjälat ointelligent föremål? "Kringresande onda magiker som är intresserade av blixtar" är bara en lätt mutation av katapulten (den kan tala och hivar iväg blixtar istället för vidleldskrukor).
Nä, vad jag är ute efter är en magikerroll med egenvärde, som inte ersätter någon annan rollperson eller är en förlängning av en annan rollperson, utan har existensberättigande i sig själv.
De två mest intressanta rollpersoner som jag har spelat var Feli i Västmark och Rafali i Eon. Feli var häxa, sexton bast, och mest användbar för att hon kunde en besvärjelse som förvandlade henne till katt och en annan besvärjelse som botade baksmälla. Baksmällebotandet var synnerligen populärt emedan det var rätt mycket fester i den kampanjen, och att förvandla sig till katt var... tja, rätt praktiskt.
Rafali var den person som kunde begripa de hemska ritualer som Thalamur sysslade med och vad de syftade till. Hennes uppgift var huvudsakligen att lista ut vad de onda thalaskerna sysslade med, något som ingen annan rollperson kunde klara av. På så sätt hade hon egenvärde.
Liksom, vad är krigare till för? Att ha ihjäl folk. Vad är det för ball med att göra en rollperson till som har ihjäl folk, om det enda som skiljer är vilka värden man rullar tärningar mot när man slår ihjäl?