Re: Usch
Jag är som sagt också en motståndare till alla former av våldslösningar, men menar nog ändå på att även om Sverigedemokraterna inte är ett nazistparti (och det med all säkerhet förekommer rasism inom alla politiska partier) så är det ett parti som, om det inte är rasistiskt i alla fall är farligt nära att vara det.
"Jag fick hem valmaterial från sd och brydde mig åtminstone om att läsa det innan jag konstaterade att de inte skulle få min röst. Har ni gjort det?"
När jag var hemma och jobbade i Skåne under sommaren så fick mina föräldrar hem en folder ifrån Sverigedemokraterna där de listade sina programpunkter. Oavsett om det handlade om vård, omsorg eller trygghet så ingick där alltid minst en punkt där man menade att reformer antingen skulle finansieras genom minskade bidrag till invandrare eller där de utmålades som ansvariga för olika former av problem. Sedan bör man förstås vara kritisk till den bild av sig själva (och av andra naturligtvis) som alla partier målar upp i officiellt reklammaterial eller i media.
Jag har inte närmare granskat olika delar av Sverigedemokraterna, men jag har varit inne på deras hemsida, läst officiellt material och gjort lite googlesökningar (hi-tech!) och visst anstränger sig den nuvarande partiledningen för att distansera sig ifrån allt vad rasism och nazism heter. Men en mer rättvisande granskning inkluderar även vilken konkret politik de för, vad deras medlemmar har för åsikter och vad de som röstar på dem tror att de får. För om partiledningen förnekar att det är ett rasistiskt parti medan deras underhuggare gör rasistiska uttalanden och de som röstar på dem hoppas på en främlingsfientlig politik då är det ju ändå ett rasistiskt parti. Det hade varit intressant att ta del av en närmare granskning av partiet (något som alla legitima partier bör klara).
Det som komplicerar det hela är att de uppenbarligen fyller ett behov som övriga partier har missat eftersom så många har röstat på dem. Dessutom är det frågan om Sverigedemokraterna har vunnit eller förlorat på att de flesta andra partier och organisationer har ignorerat dem.
"Man kan tycka vad man vill om sd, med det tjänar ingenting till att utmåla dem som något de inte är. Det är att blunda för andledningen till att de har mandat i 78 kommuner och tre landsting. I en demokrati röstar folket på vem de vill, och man går inte ut och slår meningsmotståndare på käften."
Förvisso, men det är inte alltid så lätt att göra ett välinformerat val. Jag har flera gånger röstat på socialdemokraterna, men blir ändå illa till mods av Thomas Bodström vansinniga förslag och ogillar flera av de ledande sossarna. Det är inte alltid så lätt att på förhand veta vilken sorts politik som man skänker sitt tysta stöd till under fyra år när man röstar. Särskilt inte när det gäller mindre och inte lika etablerade (hell, om sossarna kan chocka och luras efter att ha funnits så länge inom svensk politik så borde doldisen Sd i alla fall kunna komma med en ynka liten nakenchock) partier.
Jag förhåller mig även fortsättningsvis mycket skeptisk till Sverigedemokraterna.