Nekromanti Hur jag skulle vilja att rollspel.nu såg ut

Arfert

Facit
Har inte direkt testat Pencil, bara kollat lite, men Balsamiq är bättre på det som det är gjort för. Det är inte så likt. Gillar Balsamiqs tecknade stil bättre. Mer "laid back" och enklare att använda. Indigo har jag inte testat alls.

Edit:
Kollade in Pencil igen, det har utvecklats, verkar bra. Ser snyggt ut i Macversionen. Vet dock inte än om det är lika lätt att göra klickbara dummies i det som i till exempel Balsamiq eller ClickThru.

Sodivra

Champion
Arvidos MC said:
Mitt förslag är att nya användare presenteras med valet vad de vill ha för startsida under registreringsprocessen, med bilder och allt: Antingen forumlistan eller bevakningslistan. (Kanske så det funkar idag? Jag registrerade mig för 13 år sedan...)

Ni ser ju i min tråd ett förslag på hur man kan göra bevakningslistan mer överskådlig, ikväll gör jag en skiss på hur jag tänker man kan integrera den i den här designen.
Först hade jag tänkt skissa upp en framsida med bevakningslista istället för forumlista, men allteftersom så insåg jag att det var ju helt fel när syftet är en anpassningsbar framsida. Så vad sägs om det här?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/17401001/wrnumedlista.png

Jag har redigerat skissen och lagt in en expanderbar bevakningslista ovanför forumlistan. Min tanke är att bevakningslistan visar inläggen i alla de forum som användaren inte klickat bort från sin framsida. Simpelt!

[Mindfulness] Jag noterar att jag känner för vår bevakningslista, jag har ett begär att erbjuda och demonstrera bevakningslistan i designen, på ett sätt så att alla användare känner till och förstår den. Det är mina impulser, men verkligheten är ju egentligen att för mig är det sak samma, jag känner ju redan till den och förstår den.

[Strong choice] Samtidigt är det min uppfattning bevakningslistan faktiskt är ett bättre visningssätt än forumlistan, och att vi borde lyfta fram den redan från början.

Max Raven

T12-kultist
Oooh, jag gillar den där Arvidos. Typ så, med länkar på forumdelarna också, typ "Rollspelsforum" (med samma roll som "fler specifika rollspelsforum" då), med underforumsbilderna som default reducerade till de absolut vanligaste och någon plus-symbol för att lägga till forum man vill ha på sin vy?

Grymt bra i vilket fall. :gremsmile: Kanske inte helt såld på färgen, men det är väl det värsta. :gremwink:

Sodivra

Champion
Rymdmonaut said:
Oooh, jag gillar den där Arvidos. Typ så, med länkar på forumdelarna också, typ "Rollspelsforum" (med samma roll som "fler specifika rollspelsforum" då), med underforumsbilderna som default reducerade till de absolut vanligaste och någon plus-symbol för att lägga till forum man vill ha på sin vy?

Grymt bra i vilket fall. :gremsmile: Kanske inte helt såld på färgen, men det är väl det värsta. :gremwink:
Jag bara tog Vitulvs bild och lade till bevakningslistan. :gremtongue:

Max Raven

T12-kultist
Arvidos MC said:
Jag bara tog Vitulvs bild och lade till bevakningslistan. :gremtongue:
"Hur man märker att någon inte hängt med i tråden, steg 1:" :gremwink:

Rättelse: Bra jobb Vitulv!

anth

Vetefan
Magnus Edlund said:
Är småpraten verkligen nödvändig? Kill your darlings etc.
Eftersom jag antagligen använder småpraten mer än forumsdelen blir min motfråga: är forumet verkligen nödvändigt? (apropå "kill your darlings"...)

mr_si

Warrior
Vitulv said:
Herr Grönstedt said:
Ingressen är överflödig givet att du har en begriplig rubrik och logotypen kan du lägga som en mjuk bakgrund istället. Ingressen fyller endast ett syfte för de som är helt nya på sajten. Då får du mer plats för faktiskt innehåll. Om du verkligen vill ha ingressen så kan du ha den på hover/mouse-over på rubriken med en viss timeout (utan timeout upplevs det som fladdrigt).

Ett alternativ till hover är att lägga ingressen som en pop-up-bubbla vid klick på ett frågetecken.
Forumsbeskrivningen/ingressen är där just av den anledningen som den här diskussionen startade, att nya användare snabbt skall kunna se vilket forum de ska till, så den tar jag ogärna bort.

Däremot så blir den överflödig för de små brickorna, t.ex. de specifika rollspelsforumen (för D&D-forumet räcker rubriken gott för att förklara vad forumet handlar om).

Jag är inte jättepigg på pop-ups med forumsbeskrivningar, eftersom användaren då måste hovra/klicka på varje forum för att se. Mitt mål är att man ska få en bra, snabb överblick bara genom att titta på brickorna. Dessutom funkar det lite sisådär på mobila enheter.

Jag vill gärna ha kvar ikonerna som de är. Det skulle absolut kunna bli snyggt att lägga dem som bakgrund istället för som ikon, men jag tror att man tappar lite grann av tydligheten.

Med det sagt gjorde jag lite skisser baserat på dina och andras synpunkter:

alternativ 2 och alternativ 3 tycker jag var snyggast :gremsmile:

PS: heja Vitulv :gremsmile:

Snow

Swashbuckler
Argh! said:
Vitulv said:
Nja, det är inte självklart att funktioner måste finnas kvar bara för att folk använder dem just nu. En ny struktur skulle kunna göra att behovet av t.ex. senaste inlägg eller bevakningslistor försvinner.
Givetvis har du rätt.
Men först får du förklara hur en sån struktur skulle fungera - för det jag sett hittills ersätter inte senaste inlägg eller bevakningslistor. :gremsmile:
Om man tänker på det från början skulle det vara en smal sak att låta varje användare bestämma ordning och storlek på boxar. Gör man en viss box stor ser man många senaste inlägg.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Snow said:
Om man tänker på det från början skulle det vara en smal sak att låta varje användare bestämma ordning och storlek på boxar. Gör man en viss box stor ser man många senaste inlägg.
Scrolla ÄNNU längre för att se alla sina boxar, alltså? Känns ovärt.

Snow

Swashbuckler
krank said:
Snow said:
Scrolla ÄNNU längre för att se alla sina boxar, alltså? Känns ovärt.
Om man bara är intresserad av ett enda forum, gör den boxen stor, gör de andra små. Är man intresserad av många boxar, gör dem så små att de ryms på en skärm. Tål man att scrolla lite med musen, gör alla forum man är intresserad av stora. Lämpligtvis finns en maxstorlek, kanske 5 senaste inläggen.

Tekniskt, skriv regelbundet statiska json-filer som klienten hämtar med javascript och dynamiskt renderar ut det önskade antalet senaste inlägg/trådar.

krank

Jag ska inte säga att jag skulle "lämna forumet" om det blev så, men jag känner att jag skulle behöva spendera mycket mer tid med navigering än jag gör idag, helt enkelt för att lösningen är så mycket mindre effektiv än dagens bevakningslistor.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Jag ska inte säga att jag skulle "lämna forumet" om det blev så, men jag känner att jag skulle behöva spendera mycket mer tid med navigering än jag gör idag, helt enkelt för att lösningen är så mycket mindre effektiv än dagens bevakningslistor.
Den ena lösningen utesluter inte per definition den andra.

/Magnus

Björn Wärmedal

Björning Wheel
krank said:
Med tanke på hur poppis bevakningslistorna är så tror jag inte att en ny design av forum kommer att ta bort liknande funkis.

krank

Magnus Seter said:
Den ena lösningen utesluter inte per definition den andra.
Nej, jag är ju inte EMOT möjligheten att ändra storlekar själv och så. Skiter väl jag i; jag hoppas bara på att även i fortsättningen kunna ha enkel överblick över nya inlägg =) Sen om det sker via bevakningslistor, "Inlägg sedan senaste besök" som i phpBB2, eller rentav någon form av RSS-magi är mindre viktigt =)

Snow

Swashbuckler
krank said:
Tja, jag är inte överaskad av att vi har diametralt motsatta åsikter. Jag tycker att bevakningslistor är trubbiga och inte låter mig koncentrera den info jag vill ha på ett överskådligt sätt. Jag skulle gilla om förstasidan på forumet var lite som iGoogle. Bort med småpraten om man vill det, eller gör den större. Bara för att ta ett exempel.

Recca

Femme Fatale
Går det att göra så att man kan klicka upp en längre lista över senaste inlägg med ett enkelt klick? Det vore jättepraktiskt, tycker jag.