Nämen, nu känns det som att du missförstår bara för sakens skull faktiskt.
Standarden jag pratar om är meter. Med "alla" menar jag - alla som spelar rollspel i Sverige.
Men…
Alltså…
OK, jag gör ett försök till.
Låt oss tänka oss två… låt oss kalla dem "nivåer" även om det blir lite missvisande. Jag vill använda engelskans "state", men jag tycker inte riktigt svenskans "tillstånd" funkar.
I nivå 1 tänker ingen i avstånd. Man tänker bara på ungefär vilka områden som finns på platsen och ungefär vad som gäller i dem. Ganska informellt, ganska luddigt. Grupp A kallar detta "definiera zoner". Grupp B kallar detta… ingenting, vad jag förstår. Man bara gör det.
Nivå 2 innebär att man tänker i avstånd; i meter och sådant. Grupp A går aldrig in i den här nivån. Grupp B gör det efter behov.
Det är klart att jag kanske miss- eller övertolkar Kloptok, men det är så jag läser det här som hen skriver:
att jag (och tror jag, många med mig) i praktiken spelar på detta sätt men utan att kalla det zoner, och att jag tycker inte den abstraktionen tillför något. Och så fort det börjar handla om avstånd så är det enklare för mig att visualisera avstånd i faktiska siffror än mellan abstrakta zoner.
Alltså, att i praktiken spelar man "på detta sätt men utan att kalla det zoner" (nivå 1)
Och sedan har man situationer där man anser att det "börjar handla om avstånd", och då går man in i nivå 2.
Det jag menar är alltså att om den
enda skillnaden mellan grupp A och grupp B, på nivå 1, är vad man kallar nivå 1, så innebär själva namngivandet av grupp 1 ingen
ytterligare abstraktion jämfört med vad nivå 1 redan är.
Det är därför jag ifrågasätter om det nödvändigtvis är så stor skillnad med eller utan att man kallar det "zoner".
Varför inte använda meterstandarden? Tja, en anledning är väl om man – som jag – tycker att användandet av den standarden motverkar de mål jag har med mitt rollspelande. För mig slår min hjärna lätt om i något slags ovanifrån-tänk och taktiska avvägningar och positionering om jag börjar tänka på allt i exakta mått. Så därför undviker jag det.
Men zoner är som sagt egentligen inte geometriska distansmått, utan mer narrativa upplevda luddiga beskrivningar av den subjektivt upplevda miljön. Sedan finns såklart inget som säger att man inte kan använda ruffa metermått för att skapa en känsla av skala
också. Men jag undviker det gärna, framför allt just för att det blir en slippery slope mot mätar-petimeteri.