Mogger
Hipsteranka
Som redan påpekats är zoner abstrakt, men även meter är abstrakt för man bestämmer att det är den viktigaste enheten under strid. I verkligheten är det sällan så. Jag försökte redogöra för detta tidigare. Har du en revolver så är inte vapnets teoretiska maximala räckvidd speciellt intressant. Sannolikheten att den kommer innebära någon form av begräsning under en eldstrid är minimal. Det är helt andra saker som avgör om du lyckas oskadliggöra ditt mål/kontrollera striden/etc. Därför definieras zoner i HT/KH inte av vad de innehåller eller hur stora de är utan hur de förhåller sig till övrig terräng (läs: angränsande zoner). Att de är geografiskt begränsade (i den mån att de dikterar förflyttning) är en abstraktion som jag förstår kan innebära problem. Men i princip ska det betraktas som "inom det område jag utan större problem kan nå med mitt närstridsvapen). Det är alltså flera parametrar som spelar in. Och som sagt, de är inte stenhårt kodade. Behöver man inte använda dem så går det utmärkt att spela ut strid utan att ens tänka zon en enda gång.