Min lösning är att sluta tänka på folks exakta positionering. Samt sluta tänka i räckvidder. Ta bort kolumnen "räckvidd" i vapenlistan, liksom. Är det orimligt långt kan SL göra den bedömningen… Jag har sällan behöv av avstånd bortom en ruff uppdelning i typ "närstridsavstånd" / "halvlångt avstånd" / "jättelångt avstånd". Jag har sällan haft strider som utspelat sig på större skådeplatser än att man skulle kunna nå fram med en kastkniv.Jag satt och lurade på en sak.
Kan jag kasta en kastdolk mot en person som står på andra sidan gräsmattan? (Om vi säger att gräsmattan är en zon).
Om jag har avstånd i meter så vet jag svaret baserat på min räckvidd i att kasta dolk. Om gräsmattan är en zon så kan jag omöjligt veta eller?
Hur vet jag om gräsmattan är 7 meter eller 70 meter i diameter?
Om man spelar uteslutande med zoner, hur gör man då? Säger man att gräsmattan är en stor zon? Eller att gräsmattan är tre zoner bred?
Om man säger att det är en stor zon så tappar begreppet betydelse, eftersom jag inte kan veta hur många zoner jag kan kasta min dolk (eftersom de varierar i storlek).
Om man säger att gräsmattan är tre zoner bred så har man ju plötsligt bytt ut längdenheten meter till en ny enhet, kallad gräsmattezon, där varje zon är 23,333 meter stor.
Jag antar att svaret är att spelledaren berättar om du kan kasta eller inte. Om du verkligen vill kasta, trots att gräsmattan är 70 meter lång så kanske spelledaren säger då att du får springa en runda, sen kan du typ kasta?
Eller händer det då att spelledaren säger, du kan inte kasta över den zonen eftersom den är 70 meter lång? Då är man ju inne på meter igen, och hela meningen med zoner är bortkastat?
Sedan kan man såklart prata om ungefär hur stor gräsmattan är med meter eller fot eller jämförelser med en fotbollsplan om man vill, men eftersom man ändå inte räknar meter i reglerna så blir det mer för att få en ungefärlig känsla av hur stora saker är.
Hur ofta kör man strider mot motståndare som är 70 meter bort? Jag vet inte; jag snittar ju på en strid per typ 3-4 spelmöten när jag spelleder, så min statistik är nog inte att lita på där.