Lemur
Chatbot som låtsas vara en lemur
Det är i princip precis så jag brukar köra. Jag höftar lite och antar att en person kan ta sig ungefär 12m per runda (i mitt första exempel skrev jag att en person förflyttade sig 30m på grund av feet/förvirring men 30ft är ju lika med ca 12m såklart).En person kan absolut finnas 50 m ifrån en annan. Överlag skulle jag inte använda zoner i fallet med en bågskytt som skjuter på en person 50 m bort.
Men jag hade gjort såhär:
Exempel 3
- Hur långt bort är bågskytten?
- Hon är ca 50 meter bort.
- Jag springer mot henne.
- Hon kommer hinna avlossa minst två pilar mot dig innan ni är på närstridsavstånd.
- Ah... Ja, då försöker jag hålla mig i skydd bakom träden. Går det att smyga runt?
I KH är reglerna för förflyttning så vaga att det känns som att det förväntas att SL ska göra grova uppskattningar.
Riktmärken för en zons storlek är:
- Du kan röra dig fritt inom en zon
- Du kan förflytta dig en zon på en runda (2 om du sprintar)
För en SL som vill ha tydliga regler att luta sig tillbaka mot kan nog problem uppstå. Ponera att en strid tar plats på en stor öppen yta och SL har delat in den i mindre zoner (12x12m). Eftersom en person kan förflytta sig 1 zon kan följande inträffa:
Spelare A kan inte ta sig fram till fiende X men spelare B kan ta sig fram till fiende Y, trots att avståndet är mycket längre och trots att terrängen är identisk.
I KH är detta löst genom att ge zonerna egenskapen "angränsande" som låter spelare anfalla fiende i en angränsande zon. I Svärdets Sång kan detta däremot bli ett faktiskt problem.
Last edited: