Men är det verkligen okej som underhållning att -själv- gestalta en snubbe som vivisekterar småbarn och knullar deras lik?
Ett väldigt magstarkt exempel, men kör för det för det lyfter fram en viktigt poäng som kanske ska understrykas:
Ponera att en i spelgruppen spelar en seriemördare med ovan nämnda läggning. Om den personen skulle börja beskriva _hur_ hon genomför dessa steg så skulle jag antagligen gå och kräkas och sen komma tillbaka och boxa henne på armen och sen be henne hålla tyst. Men att hon spelar en rollperson som faktiskt gör sådant har jag inga större problem med.
För mig blir ju det roliga i spelet att överkomma de problem som uppstår på grund av gärningarna. Polisen som jagar seriemördaren. Upprörda föräldrar ute efter hämnd. Rivaliserande mörare som inte gillar konkurrenter. Medborgargarden.
Jason hade varit skittråkig att spela för han är en helt ostoppbar mördarmaskin. Enda utmaningen för honom ligger ju i att hinna i fatt folk. För mig skulle nog inga rollspel som spelades i det stuket vara roliga, vare sig man är seriemördare, äventyrare eller detektiv. Var är risken? Mördaren i Scream hade kunnat vara roligare att spela däremot. Manövrera offren till rätt plats och undvika misstankar.
Dock ska sägas att det här är ett tema som om det var hela fokusen för kampanjen skulle vara skittråkigt. Jag har däremot länge tänkt att det vore jäkligt kul att spela en seriemörare i en helt vanlig äventyrskampanj där resten av gruppen är helt ovetande om det vilket är ett mycket bättre exempel på vad jag menar med att man inte ska fokusera på vad man gör utan att man gör det.
Jag hittar på hur min undercoverseriemördare går tillväga och sånt, och till och från skickar jag en lapp till SL där jag skriver "Jag ger mig på den och den. Jag ser om jag kan få ut dem i stallet och gör det där." Sen kan SL måla upp (inte allt för grafiskt tack) hur mordet upptäckts och resten av gruppen borde efter ett tag bli paranoid då seriemördaren verkar förfölja dem och döda folk de kommer i kontakt med.
/Edit: Jag stavar som en kratta /