Jag läste den första gången… nån gång i mellanstadiet, kanske? Så jag var väl typ 10 eller nåt. Morsan hade köpt alla tre böckerna och gav mig den första i födelsedagspresent i oktober, och tänkte sig tydligen att den skulle hålla till jul. Hah. Det gick inget vidare. Jag läste dem rätt många gånger på den tiden; de var ju ganska lätta att återvända till då jag fått slut på lånade biblioteksböcker (man fick ju bara låna fem i taget). En gång när jag var typ 11–12 läste jag hela trilogin på en helg. Ohlmarks, givetvis.
Men jag har inte läst den sedan dess, i princip. Jag tröttnade på fantasy nån gång i gymnasiet ungefär, eller kanske högstadiet. Sugen har inte riktigt återkommit. Den sista spillran av mitt fantasyintresse var väl typ när det åtminstone var lite skojjigt också, typ Pratchett.
Jag har tänkt några gånger att jag borde läsa om dem i vuxen ålder, på originalspråk. Men det har inte blivit av. Det finns för mycket bra scifi, och halvdassig scifi, och skräck, att läsa först. Vi får väl se.