Du har fått många bra svar om hur medeltida rustningar för kvinnor troligtvis skulle se ut och det verkar råda hyfsad konsensus om att kvinnors rustningar rimligtvis borde se likadana ut som mäns.
Däremot tycker jag att det svaret är lite tråkigt i fantasysammanhang. Många stör sig på fantasyrustningar (för kvinnor och för män) eftersom de inte är realistiska. Själv känner jag att man gott kan ta ut svängarna lite när man hittar på vapen och rustningar för fantasysettings. Jag tycker om det fantastiska, teatraliska och lite absurda. Jag köper liksom tanken på svävande klot med tentakler och förintarögon, och köper att även rustningar ser lite corny ut. Det teatraliska är viktigare än realismen i mitt fall.
Om vi redan har accepterat att kvinnor drar på sig rustningar och ger sig ut på pseudo-medeltida slagfält kan vi väl lika gärna acceptera att folk har tokiga rustningar på sig? Kan vi acceptera att barbarsnubben slåss i tangatrosor så kan vi väl lika gärna acceptera att barbartjejen gör det?
Generisk fantasy är så långt från den "riktiga" medeltiden att min tröskel för vad jag uppfattar som absurt är ganska hög. Bröstkupor på harnesket kan jag liksom köpa. Fantasy är i sin natur övertydlig, eftersom den bygger på klassisk sagotradition. I sin moderna tappning har det lett till en del tokigheter, men tokigheterna är något som i varje fall jag uppskattar. Det är naivt, men charmigt.
Med det sagt så uppskattar jag också att se fantasyrustningar som ser överjävligt grymma ut, och fortfarande känns åtminstone hyfsat trovärdiga.
Jag menar, hur fet är inte den här rustningen? Jag skulle lätt kunna tänka mig att klä en kvinnlig NPC i den:
Edit: eller en manlig, uppenbarligen.