Nekromanti Hur ser en kvinnorustning ut?

Minimoni

Homelander
W176

Jag har nu läst artikeln och det var intressant läsning. Tycker dock inte alltid att det är så lätt att dra en gräns mellan vad som är sexigt och vad som är sexistigt. Ibland är dessa gränser klara för mig men ibland är det tydligt att individers gränsdragningar ligger mil ifrån varandra.

Sorry för OT och tack för alla snygga bilder, både realistiska och icke.

Med vänlig hälsning, Minimoni

w176

Förlorad dotter
MiniMoni said:
W176

Jag har nu läst artikeln och det var intressant läsning. Tycker dock inte alltid att det är så lätt att dra en gräns mellan vad som är sexigt och vad som är sexistigt. Ibland är dessa gränser klara för mig men ibland är det tydligt att individers gränsdragningar ligger mil ifrån varandra.

Sorry för OT och tack för alla snygga bilder, både realistiska och icke.

Grejen är att ensklida bilder är sällan ett problem. Har man ett helt rollspel med bilder kvittar det om man har en sexig femitalsfru vilket är en kvinnobild som kan tolkas sexistisk.

Så länge som verket i sin helhet innehåller en bredd som visar en bredare och mer nyanserad bild av könen.

Minimoni

Homelander
w176

Håller med dig. Nämn några rollspel som inte är för obskyra som du anser är sexisitiska och några med utmanande inehåll som inte är det så skulle jag vara tacksam. Detta för att själv undersöka var mina gränser går för vad som är sexistigt och inte.

Samt att jag får hålla med Recca, du ser häftig ut i rustningen!

Korpen

Hero
Spontat känns det ungefär att ge en brästplåt för kvinnor stora bröst inte är konstigare än de muskelkyrasser och penisformade blygdkapslar som det förekom att mäns rustningar hade.

Kort sagt, en del av rustningens dekor snarare än funktion.

w176

Förlorad dotter
Pathfinder anstränbger sig för att inte vara sexistiska och jag tycker de gör ett jättebra jobb. De har enskilda böcker och enskilda bilder som ibland slipper igenom, men deras art guidelines och deras art director är jätteduktig och har vettiga värderingar.

Det är också bra på att inte bara ha vita människor utan ha bilder på folk med olika etnicitet.

http://gamingaswomen.com/posts/2012/12/p...tor-judy-bauer/

Här finns det exempel på konst de skickat tillbaka på retur: http://gamingaswomen.com/posts/2012/11/paizo-publishing-and-pathfinder-on-art/

Fast sen kan man alltid vara ännu duktigare. Jag skulle vara ännu lite med glada över dom om de hade lite mer variation på folks kroppsformer.

Här är ett skitbra galleri med bilder på olika elitidrottares kroppar.

http://prettystrongpowerlifting.com/2012/06/06/athletic-body-diversity-reference-for-artists/

Minimoni

Homelander
Har dock aldrig sett penisformade blygdkapslar i ett rollspel, muskelkyrasser och bröstplåtar med kvinnliga former brukar dock vara vanliga. Blygkapseln på bilden är dock badass :) Blir inspirerad att ha med sådana i min ASOIAF kampanj.

w176

Förlorad dotter
Arvidos MC said:
w176 said:
Fast sen kan man alltid vara ännu duktigare. Jag skulle vara ännu lite med glada över dom om de hade lite mer variation på folks kroppsformer.

Här är ett skitbra galleri med bilder på olika elitidrottares kroppar.

http://prettystrongpowerlifting.com/2012/06/06/athletic-body-diversity-reference-for-artists/
Holy shit! Det var mer varierat än jag trodde, iaf i längd.
Fast längden är inte helt korrekt på alla bilder. Iblanf har de photoshoppat dåligt så att det ser ut att vara större skillnad än de egentligen är.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Hej! Nu gör jag något så ovanligt som att skriva ett moderatorsinlägg som inte är till för att huta åt någon eller rumstera om i en tråd. I stället vill jag i en officiell kapacitet tacka er alla för att ni för en genusrelaterad diskussion på ett sansat, vänligt och respektfullt vis. Tack! Det är sådant här vi moderatorer och redaktörer blir glada av.

slanfan

Hero
Jag tänker mig att så kallad sexighet hamnar väldigt lågt i rangordningen när man klär sig för strid. Ok, kanske inte om man räknar plymer, vimplar och eventuella graveringar. Men modern så kallad sexighet (för vita hetro snubbar) med blottad hud och, ja, jag kommer inte på vad mer som är sexigt, känns ju bara livsfarligt.
Kanske att man kommer undan med blottad mage och urringning som någon form av inoljad gladiator, i en parad eller kanske på fest (coctailrustning?). Men i strid så vill man ha pansar, gärna överallt. Så massor med pansar överallt oavsett kön är min teori.

Recca

Femme Fatale
Jag tänker att det kan bero lite på setting också. I fantasy ser jag inget skäl att klä sig i oskyddande rustning.
Men i vår värld är det absolut smart att visa att man är en kvinna, för då får man massor av freekills för de manliga krigarna stannar upp och stirrar eller rentav hejdar sin hand, för att sikta på våldtäkt senare om kvällen.
Då blir det helt plötsligt världens fördel att ha former och urringning på rustningen, för det allra värsta som kan hända är inte att man blir dödad utan att man blir arméns kvällsnöje.

...

Edit: Observera ironin. <.<

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag skulle vilja tacka alla inblandade för en givande diskussion.

Det var väl egentligen inte förvånande att individuella anpassningar av en rustning vida överstiger några eventuella generella skillnader mellan kvinno-/mansmodeller. Däremot var jag glatt överraskad av alla exempel som poppat upp. Det har varit mycket läsvärt och många fina bilder.

Tack, alla!

solvebring

Superhero
Re: Än en gång i all välmening

Recca said:
Jag tänker att det kan bero lite på setting också. I fantasy ser jag inget skäl att klä sig i oskyddande rustning.
Men i vår värld är det absolut smart att visa att man är en kvinna, för då får man massor av freekills för de manliga krigarna stannar upp och stirrar eller rentav hejdar sin hand, för att sikta på våldtäkt senare om kvällen.
Då blir det helt plötsligt världens fördel att ha former och urringning på rustningen, för det allra värsta som kan hända är inte att man blir dödad utan att man blir arméns kvällsnöje.

...

Edit: Observera ironin. <.<
Ungefär detsamma som jag skrev här. Förstår att det är skämt, vi observerar ironin, men samtidigt har vi god erfarenhet om vart vi gärna hamnar efter sådana skämt. Ta det lite lugnt med dem för de har som sagt en tendens att röra upp onödiga flammor.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Du har fått många bra svar om hur medeltida rustningar för kvinnor troligtvis skulle se ut och det verkar råda hyfsad konsensus om att kvinnors rustningar rimligtvis borde se likadana ut som mäns.

Däremot tycker jag att det svaret är lite tråkigt i fantasysammanhang. Många stör sig på fantasyrustningar (för kvinnor och för män) eftersom de inte är realistiska. Själv känner jag att man gott kan ta ut svängarna lite när man hittar på vapen och rustningar för fantasysettings. Jag tycker om det fantastiska, teatraliska och lite absurda. Jag köper liksom tanken på svävande klot med tentakler och förintarögon, och köper att även rustningar ser lite corny ut. Det teatraliska är viktigare än realismen i mitt fall.

Om vi redan har accepterat att kvinnor drar på sig rustningar och ger sig ut på pseudo-medeltida slagfält kan vi väl lika gärna acceptera att folk har tokiga rustningar på sig? Kan vi acceptera att barbarsnubben slåss i tangatrosor så kan vi väl lika gärna acceptera att barbartjejen gör det?

Generisk fantasy är så långt från den "riktiga" medeltiden att min tröskel för vad jag uppfattar som absurt är ganska hög. Bröstkupor på harnesket kan jag liksom köpa. Fantasy är i sin natur övertydlig, eftersom den bygger på klassisk sagotradition. I sin moderna tappning har det lett till en del tokigheter, men tokigheterna är något som i varje fall jag uppskattar. Det är naivt, men charmigt.

Med det sagt så uppskattar jag också att se fantasyrustningar som ser överjävligt grymma ut, och fortfarande känns åtminstone hyfsat trovärdiga.

Jag menar, hur fet är inte den här rustningen? Jag skulle lätt kunna tänka mig att klä en kvinnlig NPC i den:

Edit: eller en manlig, uppenbarligen.

Laowai

Hero
Som jag har uppfattat det har inte problemet varit huruvida rustningarna kan vara helt off the chain eller inte, utan snarare att det ofta är så att männen får skitfeta, orimliga, men iallafall heltäckande rustningar, och kvinnorna får ofta nöja sig med stålunderkläder.

Imo kan rustningarna gärna vara helt balls to the wall koreanskt mmo stil, sålänge de faktiskt rimligtvis kan fylla sin funktion.
Lämnar de blottor över och under bysten kan man ju liksom lika gärna gå utan.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Laowai said:
Som jag har uppfattat det har inte problemet varit huruvida rustningarna kan vara helt off the chain eller inte, utan snarare att det ofta är så att männen får skitfeta, orimliga, men iallafall heltäckande rustningar, och kvinnorna får ofta nöja sig med stålunderkläder.

Imo kan rustningarna gärna vara helt balls to the wall koreanskt mmo stil, sålänge de faktiskt rimligtvis kan fylla sin funktion.
Lämnar de blottor över och under bysten kan man ju liksom lika gärna gå utan.
Min poäng (tror jag i varje fall, det fanns säkert flera poänger) är att i teatralisk fantasy så överdrivs en persons drag. En "kvinnorustning" avspeglar därför en överdriven syn på kvinnokroppen, precis som en "mansrustning" överdriver de manliga dragen. Dessutom ska rustningen spegla bärarens personlighet (är du elak har du taggar på rustningen, t.ex.) och kulturella härkomst (barbarer är nakna förutom bronsarmbanden och hjälmen, typ).

Laowai

Hero
Jo, jag förstår precis hur du menar, jag tycker bara att det kunde gå att kombinera. Liksom, ha tuttar och smal midja på rustningen, eller en stor stiliserad vagina i plåt om det är så, men den lär ju täcka vitala organ med plåt likförbaskat.