Re: Reflektion över saken
Allt det här är ju väldigt beroende av infallsvinkel. Med andra ord tycker jag inte att någon har rätt eller fel här, bara olika sätt att anamma fenomenet på. Jag kan till exempel köpa det som Vitulv syftar till; tycker förövrigt att det är en ganska schysst tolkning av estetiska val inom t.ex. fantasyn, och jag kan köpa övriga estetiska eller för den delen fantasikopplade val och designer. Jag kan förövrigt tycka att det ligger mycket i tanken kring att problemet är att kvinnorna kommer att skada sig lättare än männen osv.
Det infallsvinkel jag å andra sidan har om jag ska vara kritisk till detta är ju den vinkeln som tar upp problemet med hur de olika könen görs till sexuella objekt. Kvinnokroppen är särskilt utsatt i det avseendet och den här lättkläddheten, exempelvis då fantasyns porriga rustningar tillsammans med utmanande poser, där det inte förekommer så mycket karaktär, utan bara en massa stjärt- och bröstput bidrar till/är en del av detta.
Dock beror det på infallsvinkel som sagt, och vi kan iaktta rustningarna och nakenheten på flera olika sätt, men om man nu ska se till den faktiska problematiken kring porriga rustningar så är det ju att den framställer kvinnor på ett ensidigt, negativt sätt där de är sexobjekt i första hand och allt annat i andra hand. Skillnaden mellan naken kvinna och naken man är stor, för mannen är inte ett objekt på samma sätt – och det är viktigt att ta med i beräkningarna om vi ska prata om just den biten. Betydelsen, vikten, kring en naken barbarkarl skiljer sig oftast från betydelsen, vikten, kring en naken barbarkvinna, eftersom de olika kropparna är laddade med olika värderingar och normer osv.
... Och det är det som debatten om kritisk syn på kvinnliga fantasyrustningar handlar om för min del, och för många andras del.
Dock kan jag förstå och se saken på flera andra sätt, bland annat då rent estetiskt eller för den delen som stiliserad stilförstärkare åt olika stilar och stereotypa drag. Edit: Dock har den övergripande kritiken och det som många har problem med, med ogynnsam kvinnosyn att göra, så trots alla coola aspekter från alla vinklar så finns det en som väger tungt negativt, och som inte minst nog är trist om man själv är kvinna och vill ha coola roller och ideal att identifiera sig med, utöver en erotisk symbol.
Det var nog det där sista jag ville komma fram till: vi kan se det på tusen olika sätt. Beroende på vad man vill syna så har ju ingen fel, det är klart att detta har två sidor liksom allt annat, dock är det nog just detta som är det problem folk menar när de tar upp saken.