Nekromanti Hur ser en kvinnorustning ut?

w176

Förlorad dotter
Re: Är de här OK?

Vitulv said:
Finns det någon annan lösning man skulle kunna tagit till? (förutom att ge henne en fittrustning, alltså :gremwink: )
Ett eneklt sätt att köna figurer (och det här kan man göra när man konvertera manliga minis till kvinnliga, till exempel om man vill göra kvinnliga imperial guards) är att ge dom en midja.

Mittfiguren är "Neutral"*. Den vänstra figuren könas manlig pga breda axlar. Den högra figuren könas som kvinnlig på grund av midjan.

MEN. Dvärgar vill man ka korta och satta, så jag tror inte att ge henne en midja hade varit en bra lösning det heller.

(* Fast helt neutral är dne inte. Man läser hellre bilden som "Två män och en kvinna" än "Två kvinnor och en man" eller "En man, en kvinna och en andrigyn"=

w176

Förlorad dotter

Man kan också köna någon med breda axlar och muskulös kroppsbyggnad genom att ge dom en midja. Typ, she-hulk.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

w176 said:
(* Fast helt neutral är dne inte. Man läser hellre bilden som "Två män och en kvinna" än "Två kvinnor och en man" eller "En man, en kvinna och en andrigyn"=
Det gjorde faktiskt inte jag, jag såg en man och två kvinnor.

Übereil

Swashbuckler

Vitulv said:
Jag tror att figurmakarna sitter lite i en rävsax. Om de inte hade lagt till brösten hade de säkert blivit anklagade för att inte göra några kvinnliga dvärgar. Nu överdriver dom de kvinnliga dragen och blir därigenom föremål för kritik för det istället.
I deras läge hade jag varit tydlig med att man man inte kan se skillnad på en manlig eller kvinnlig dvärg i fullrustning och att folks klagan på bristen av kvinnor därmed snarare är ett tecken på folks egna fördomar.

Übereil, som inte vet om det hade varit någon bra lösning

Möller

Hubert Hortlax
Troberg said:
Good point. Vi sysslar ju egentligen inte med verklighet i våra spel, vi sysslar med drama.
/.../
Karaktären definieras helt enkelt, till ganska stor del, av hur den ser ut.
Medhåll, med följande tillägg:

Om kvinnorna är förbehållna »häftiga«, visuella, orealistiska rustningar medan männen bär rustningar som mer är en historisk rustning med fantasy-touch - om Conan får dra på sig ett harnesk ibland men Red Sonja alltid bär bikini - då tycker jag inte att det är okej längre. Då är det sexism.

(Enda exemplet jag just nu kommer på är GWs Warhammer Dark Eleves, där kvinnorna har stålbikinis och männen halvrimlig rustning eller bättre.)

Troberg

Sinister eater
Möller said:
Troberg said:
Good point. Vi sysslar ju egentligen inte med verklighet i våra spel, vi sysslar med drama.
/.../

Om kvinnorna är förbehållna »häftiga«, visuella, orealistiska rustningar medan männen bär rustningar som mer är en historisk rustning med fantasy-touch - om Conan får dra på sig ett harnesk ibland men Red Sonja alltid bär bikini - då tycker jag inte att det är okej längre. Då är det sexism.

(Enda exemplet jag just nu kommer på är GWs Warhammer Dark Eleves, där kvinnorna har stålbikinis och männen halvrimlig rustning eller bättre.)
Instämmer. Om det däremot förekommer gigantiska järnspisrustningar med spikar och grejor på, då är det everything goes.

Troberg

Sinister eater

Hunk said:
Vid första anblick hade jag nog trott att det var en kilt. De litterära förebilderna för kvinnliga dvärgar är ju ytterst få.
I vissa mytologier, tex Tolkiens, så är det inte ens klargjort att kvinnliga dvärgar existerar.

Möller

Hubert Hortlax
Arfert said:
Lite OT, men hur är det i andra spel? Det finns ju till exempel inga vampyr-kvinnor som inte är toksexiga i Vampire. Men det verkar ingen tycka är konstigt. Biter inte vampyrer (utom det där nosferatu-liknade snubbarna) fula personer?
Att Vampire inte kritiseras kanske beror på att ditt antagande inte stämmer? =)

Tog fram Vampire: The Requiem (jaja, men du specificerade inte utgåva!) och så illa är det inte. Visst, merparten av kvinnorna är sexualiserade, men det finns också tydligt sexualiserade män, homosexuella och rätt normala icke-Nosferatu-kvinnor på bilderna (för de sista, se t.ex. sid 32, 94, 162, 188, 245 och 293)

w176

Förlorad dotter
Arfert said:
Lite OT, men hur är det i andra spel? Det finns ju till exempel inga vampyr-kvinnor som inte är toksexiga i Vampire. Men det verkar ingen tycka är konstigt. Biter inte vampyrer (utom det där nosferatu-liknade snubbarna) fula personer?
Vampire har fått berättigad kritisk i olika omgångar, men i regel har de legat lite i framkant när det gäller kvinnlig representation. Kvinnior i aktiva roller, när kvinnor sexialiserats gör det både som aktiva och passiva, top och botten. Samt så har de även mycket sexualiserade män.

De har fortfarande en snedfördelning. Kvinnor är mer sexualiserade och oftast passiva eller offer eller bottom roller i bilderna än vad män är det. Och det finns som sagt väldigt mycket färre bilder på fula eller alldagliga kvinnor än fula och alldagliga män.

Men de är oftast bättre än de genomsnittliga fantasyspelen.

Det där med att inte alltid ha bikini är nutidspel snäppet bättre på. Målar man en kvinna i ett kontor har hon kontorsklädsel, inte bikini, om än sexig kontorsklädsel. Målar man en kvnnlig polis har hon poliskläder, om än sexiga. Målar man någon i vardagsklädsel har de vardagsklädel, om än sexig sådan.

Det är en hel del naket på bilderna, men bikini utgöt inte hela dem möjliga garderoben. För att det svårare i en nutidsetting sälja att alla har på sig bikini hela tiden.

De tidiga verisonen av vampire hade en sak om att alla vampirer var utsvultna rovdjur och därför skitsmala. Liksom, modevisning i Milano smala. Och det fick rätterligen en massa skit för att romantisera ett anorektiskt ideal.

Sen har de ÄNNU mer skit som inte är på bild utan finns i fiktionen i de olika spelen. Som de också fått berättigad kritik för. Typ. Kvinnliga varulvar MÅSTE FÅ BARN HELA TIDEN ANNARS ÄR DE DÅLIGA VARULVAR och kvinnliga varulvssläktnngar måste våldtas hela tiden så de kan få barn hela tiden bland annat.

w176

Förlorad dotter

Vitulv said:
w176 said:
Det gjorde faktiskt inte jag, jag såg en man och två kvinnor.
Alla är förstås individer, men ser man på statestik och hur symboler används och tolkas brukar "neutrala" människosymboler oftast användas och tolkas som män än som kvinnor.

Arfert

Facit
Intressant, sen är det inte så konstigt om Vampire är sexualisterat; vampyrmyten handlar ju om bara om sex egentligen.

Arfert

Facit
Jag tror att Vampire inte kritiseras lika mycket för att fler kvinnor gillar det spelet. Och det är klart ALLA sexualiseras, vampyrmyten handlar som sagt om sex.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

w176 said:
Alla är förstås individer, men ser man på statestik och hur symboler används och tolkas brukar "neutrala" människosymboler oftast användas och tolkas som män än som kvinnor.
Det som gjorde den första bilden mer "otydlig" var nog att "kläderna" kan tolkas som en kjol i mycket större utsträckning än den väldigt tydliga blå bilden.

Med det sagt, jag "såg" två män och en kvinna på första bilden. Jag tror att det är vanligast, men ser också hur just de symbolerna kan vara mer tvetydiga än de mer ikoniska figurerna, med långa ben på männen och kjol på kvinnorna.

/Magnus

Ymir

Liten kantbaron
1: Det verkar faktiskt rätt rimligt att förmoda att attraktiva personer generellt premieras när det kommer till vampyrer som ska skapa nya vampyrer, -särskilt- när det kommer till kvinnor då vampyrer genom merparten av historien existerat i en starkt patriarkal kontext. Att vara fysiskt tilltalande behöver inte bara vara en grej som får en utvald av en vampyr på rent estetisk basis, utan kan också lätt vara en del i en smarts vampyrs noggranna planer för en childe som är så användbar som möjligt som verktyg i de dödligas värld.

2: En människa i WoD blir generellt snyggare i processen då hon förvandlas till en vampyr; Appearance liksom alla andra Abilities höjs med ett.

3: I Vampire kan man höja Appearance med exp, vilket symboliserar...öh...det är lite oklart, men det verkar som att vampyrer faktiskt kan bli snyggare med åren, och överjordiskt Appearance på 6+ kan bara uppnås av vampyrer med tillräckligt låg generation.

4: Tzimisce-klanen och andra med Viccissitude-disciplinen kan fleshcrafta sig (och andra) snyggare.

5: En del fula vampyrer, Nossar i synnerhet, använder Presence-disciplinen för att se iaf okej ut. Chimestry fungerar också för detta ändamål.

Med allt detta sagt, och övervikten på attraktiva vampyrer således förklarad, kan det också påpekas att det finns gott om fula, alldagliga och/eller vanskapta kvinnliga vampyrer i WoD. Spontana exempel: Durga Syn, The Bone Court Ancestor of Chongqing (vad hon nu heter), Kahina the Sorceress, för att bara nämna några relativt prominenta som inte är nossar (och därför obligatoriskt fula). Jag har inte tillgång till mina vampire-moduler här i Kina, men om nån har lust att gå igenom SLP:erna i en stadsmodul eller två och föra statistik på deras Appearance-rating, Apparent Age samt kön vore jag väldigt intresserad av resultatet.

w176

Förlorad dotter
Arfert said:
Intressant, sen är det inte så konstigt om Vampire är sexualisterat; vampyrmyten handlar ju om bara om sex egentligen.
Exakt! Och det är bra, sex till alla är en asbra!

Om vi säger att fantasy myten handlar om att få vara en hjälte, eller till och med olika typer av hjältar, som slåss mot drakar, får guld och en snygging som belöning typ.

Då är det just därför viktigt att kvinnor får vara olika typer av hjältar de med, inte bara bikinihjältar eller bara framställs snyggingar någon manlig hjälte ska få som belöning.

Utan att kvinnor också får vara mysisiska magikerhjältar med kåpa, riddarhjältar med rusning, tjuvhjältar med coola kläder och barbarhjältar med höftskynke. Inte bara bikinihjältar.

Möller

Hubert Hortlax
Troberg said:
Möller said:
Troberg said:
/.../

Instämmer. Om det däremot förekommer gigantiska järnspisrustningar med spikar och grejor på, då är det everything goes.
Nja, som w176 säger så räcker det inte.

Det blir lite knasigt att bara kolla på Dark Elves i Warhammer , så jag tänker blicka ut över hela figurspelet.

I Warhammer finns, som jag visat, män med realistiska rustningar. Och män med orealistiska rustningar. Och så finns det halv-nakna, tjocka, fula, fina och gamla män.

Men kvinnor är reducerade till bikini-krigare, sexiga magiker och hustrur. Enda undantaget slåss med en degkavel.

Dvs, som man får du göra vad du vill, se ut hur du vill. Men som kvinna måste du vara sexig, spirituell och/eller vek. Det är mycket begränsande på kön, alltså sexistiskt.

Och det hade inte direkt varit omöjligt att undvika. Vi hade kunnat få haft Elector Countess Emanuelle von Liebwitz iförd en vettig rustning, en Old World's Jeanne d'Arc.

EDIT: Tänkte bara påminna om att det mycket väl går att vara fantasy-estetisk utan att vara sexistisk. DeBracys orakel City-states of Venus till Wicked Arcipelago är ett mycket bra exempel. Alla bär enbart höftskynke. Män är lika begränsade som kvinnor.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Möller said:
Och det hade inte direkt varit omöjligt att undvika. Vi hade kunnat få haft Elector Countess Emanuelle von Liebwitz iförd en vettig rustning, en Old World's Jeanne d'Arc.
Där skiljer sig WFRP en hel del åt från WFB. Ska kolla hemma och se om jag kan se nått mönster där.

Värt att notera i sammanhanget (endast som kuriosa kanske) är att Emanuelles yngre bror Leos von Liebwitz, som beskrivs på följande sätt ...

Viscount Leos von Liebwitz died recently under unclear circumstances. He was considered a master swordsman who fought several duels to defend the honour of his older sister against slanderers.
Har ytterligare en aspekt ...

Leos är egentligen Emanuelles syster, som tvingats växa upp som pojke, mest för att Emanuelle ville ha en bror. Leos är i berättelsen Beasts In Velvet fångad i de sociala konstruktionerna kring kön, och konflikten mellan att vara den hon vill vara och vara den som alla andra vill att hon är. Inte helt förvånande dör hon i slutet.

/Magnus

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tja, det finns ju en del exempel som inte är så pjåkiga, tycker jag. Sisters of sigmar till Mordheim är ju i och för sig spirituella, men också väldigt smakfullt gjorda.

Amazonerna är förvisso ganska avklädda, men inte på något särskilt porrigt sätt:

Det är förvisso fortfarande väldigt få bra kvinnofigurer i GW:s sortiment, men jag tycker att det finns en del ljuspunkter som är värda att pekas ut.

Sen finns det i och för sig åtskilliga skamfläckar också =)

Möller

Hubert Hortlax
Till både dig och Magnus Seter:

Ja, jag är medveten om att GW gjort bra kvinnliga figurer. Sisters of Battle till 40k-spelet är väldigt häftiga (om än med hemskt fluff). Och Warhammer Fantasy Roleplay är en helt annan grej än Warhammer Fantasy Battle.

Just denhär gången valde jag just att fokusera enbart på WFB och om jag var otydlig med det så ber jag om ursäkt. Det är inte orimligt, för även om man kan lyfta in figurer från andra spel (Mordheim) eller andra tillverkare så är WFB ett eget, fristående och sammanhållet spel (och vissa turneringar förbjuder annat än WFB-figurer, tror jag).