Nekromanti Hur ser en kvinnorustning ut?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Möller said:
Just denhär gången valde jag just att fokusera enbart på WFB och om jag var otydlig med det så ber jag om ursäkt. Det är inte orimligt, för även om man kan lyfta in figurer från andra spel (Mordheim) eller andra tillverkare så är WFB ett eget, fristående och sammanhållet spel (och vissa turneringar förbjuder annat än WFB-figurer, tror jag).
Nej, nej, nej! Du ska inte be om ursäkt! Jag har suttit och funderat på just hur det ser ut i olika spel, så jag tog ditt inlägg som avstamp.

Så det är jag som ska be om ursäkt! :gremlaugh:

/Magnus

Recca

Femme Fatale
Troberg said:
Recca said:
Troberg said:
Vitulv said:
Men det här hänger ihop med hur mycket realism man kräver för inlevelsens skull. I mitt (och vad jag misstänker även Trobergs) fall så är kravet på realism lågt, även i rollspel. Jag föredrar överdrivet och spektakulärt framför realistiskt.
Exakt. Om någon vill ha en kampsport där det ser ut som om man bara är klumpig och råkar knuffa omkull motståndaren, och betalar poängen som motsvarar judo, då är den bra som judo.

Spelsystemet hanterar effekter, medan känsla/utseende/stämning läggs utanför systemet.
Fast det du sa och det jag svarade på var ditt påstående att det var dramaturgiskt riktigt att iklä kvinnliga karaktärer urringade metallrustningar.
VISSA kvinnliga karaktärer. Jag menar, hade Xena varit lika cool i en könlös plåtrustning, eller Red Sonja? Jeanne D'Arc, däremot, passar i plåtrustningen.

På samma sätt så skulle Conan bara bli töntig i en full plåtrustning, medan Arthur skulle sett töntig ut i höftskynke.

(Ut)rustningen är en del av vad som definierar karaktären. Det är allt jag säger. Om man behöver tumma lite på realismen för att uppnå det, well, so be it. Det stör inte mig mer än drakar och magi. Spelvärlden har sin egen logik, sina egna naturlagar.
w176 said:
Grejen är inte att naket ska förbjudas, eller att nakna barbarer ska förbjudas. Eller att orealistisk rustningar ska förbjudas. Alla ska behöver inte se ut som realistiska riddare i plåtburkar.

Men när barbarer är nakna är det för att kommunicera något om karaktärer. Karaktären är BARBAR! Den är för cool för kläder!
Eller karaktärern är NEKROMANTIKER! Dess rustning har fler piggar än ett piggsvin! Awesome!

Problem blir det först när det enda klädvalet som presenteras i boken för kvinniliga rollfigurer är bikini. För kvinna är liksom ingen karaktärsklass eller dramatugisk roll man valt. Kvinna är 51% av mänskligheten. Kvinnliga roller ska kunna ha lika många utrycksutrymme som män.

Det som är viktigt i rustnings och kläddiskussionen är kvinnliga karaktärer skall ha lika stor bredd i dom möjliga utrycken som manliga karaktärer har.

Ser bilderna på män ut såhär:
Manlig riddare= Heltäckande rustning
Manlig barbar= Höftskynke
Manlig nekromantiker= Rusning med en massa taggar

Ska kunna motsvaras av:
Kvinnlig riddare= Heltäckande rustning
Kvinnlig barbar= Höftskynke
Kvinnlig nekromantiker= Rusning med en massa taggar

Inte:
Kvinnlig riddare= Bikini
Kvinnlig barbar= Bikini
Kvinnlig nekromantiker= Bikini

---

På samma sätt ska det inte förbjudas med sexiga karaktärer i sexiga situationer. Man ska bara se till att ha lite mer bredd.

Ser fördelningen av män ut såhär:
Sexiga män: 60% *
Alldalgliga män: 20%
Fula män: 20%

Ska också bilderna på kvinnor se ut som:
Sexiga kvinnor: 60% *
Alldalgliga kvinnor: 20%
Fula kvinnor: 20%

Inte
Kvinnliga supermodeller med kuksugarmin: 100%
Något som helst annat utseende på kvinnorna: 0%

(*Rollspel har ofta en hög grad wish fullfillment, det är okej att ha mycket sexiga karaktärer)
---

För då ges både kvinnliga karkatärer lika mycket variations och utrycksmöjligheter som manliga karaktärer. Och manliga och kvinnliga spelare, och homo och heterosexuella erbjuds alla ögongodis.

Alla vinner på det.

God45

#PrayersForBahakan
Arfert said:
Lite OT, men hur är det i andra spel? Det finns ju till exempel inga vampyr-kvinnor som inte är toksexiga i Vampire. Men det verkar ingen tycka är konstigt. Biter inte vampyrer (utom det där nosferatu-liknade snubbarna) fula personer?
Nu är jag väll tillfälligt insnöad på Vampire: the masquerade men...

Ramona som är den andra signaturkaraktären för Gangrel efter Becket beskrivs aldrig som atraktiv. Hon beskrivs som rovdjursaktig och tanig och om jag inte har fel som ett svultet och trängt djur. Men hej, Gangrel.

Aisling Sturbridge som är signatur karaktären för Clan Tremere och en av huvudpersonerna i Clan novell Tremere beskrivs som väldigt alldaglig till utseendet av en av hennes klan kamrater och som "En magisk stridsvagn i en kjol" av en Tzimisce.

Liz som är Childer till Setite signatur karaktären Hesha beskrivs också hon som alldaglig och lite lätt överviktig på något ställe.

Sedan är ju grejen med Nosferaut att när de väljer folk för deras utseende så väljer de inte fula människor. De väljer de allra vackraste, för att straffa dem. Sug på den fulhets karamelen :gremwink:

Men gammla werewolf... Det går inte att försvara de bitarna av gammla werewolf w176 tar upp. Våldtäkter är ett jätte tema i gammla werewolf vilken är en av annledningarna till att jag inte gillar det spelet.

God45

#PrayersForBahakan

Plus, Amala är en av mina favorit karaktärer från Dark ages serien av Vampire böcker. Vad tror ni, man eller kvinna? :gremwink:

w176

Förlorad dotter
Oh. Förresten är bra exempel är Runequest 6 cover:

Extremt high fantasy, med en historisk rustning, på en kvinna, i en aktiv pose.

>

EDIT: FEEEEEEL!
Rommersk lorica segmentata rustning:

Hon har visst en grekisk linothorax:

All hail Storugglas visdom.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tja, jag ser inte WFB och Mordheim som helt fristående från varandra utan mer som systerspel till varandra. Men det är jag det! =D

GW-organiserade turneringar säger generellt sett att alla figurer man använder måste vara baserade på gw-figurer. Man är inte låst till WFB-figurer i en WFB-turnering utan kan stoppa in figurer från alla GWs spel (förutom möjligen LOTR, jag vet inte hur det funkar där).

Storuggla

Champion
To be fair så är jag inte hundra på om linothorax är rätt ord, en bronsbröst... plåt... grej? Hoplitrustning i alla fall, vilket är coolt.

Storuggla, vad skulle roger rabbit göra

Arfert

Facit
wow, du hittade tre st. Och då är du ändå insnöad. :gremwink:

...som sagt, det är klart att Vampire-fansen försvarar sitt spel.

Simon

Swashbuckler
This.

w176 said:
Grejen är inte att naket ska förbjudas, eller att nakna barbarer ska förbjudas. Eller att orealistisk rustningar ska förbjudas. Alla ska behöver inte se ut som realistiska riddare i plåtburkar.

Men när barbarer är nakna är det för att kommunicera något om karaktärer. Karaktären är BARBAR! Den är för cool för kläder!
Eller karaktärern är NEKROMANTIKER! Dess rustning har fler piggar än ett piggsvin! Awesome!

Problem blir det först när det enda klädvalet som presenteras i boken för kvinniliga rollfigurer är bikini. För kvinna är liksom ingen karaktärsklass eller dramatugisk roll man valt. Kvinna är 51% av mänskligheten. Kvinnliga roller ska kunna ha lika många utrycksutrymme som män.

Det som är viktigt i rustnings och kläddiskussionen är kvinnliga karaktärer skall ha lika stor bredd i dom möjliga utrycken som manliga karaktärer har.

Ser bilderna på män ut såhär:
Manlig riddare= Heltäckande rustning
Manlig barbar= Höftskynke
Manlig nekromantiker= Rusning med en massa taggar

Ska kunna motsvaras av:
Kvinnlig riddare= Heltäckande rustning
Kvinnlig barbar= Höftskynke
Kvinnlig nekromantiker= Rusning med en massa taggar

Inte:
Kvinnlig riddare= Bikini
Kvinnlig barbar= Bikini
Kvinnlig nekromantiker= Bikini

---

På samma sätt ska det inte förbjudas med sexiga karaktärer i sexiga situationer. Man ska bara se till att ha lite mer bredd.

Ser fördelningen av män ut såhär:
Sexiga män: 60% *
Alldalgliga män: 20%
Fula män: 20%

Ska också bilderna på kvinnor se ut som:
Sexiga kvinnor: 60% *
Alldalgliga kvinnor: 20%
Fula kvinnor: 20%

Inte
Kvinnliga supermodeller med kuksugarmin: 100%
Något som helst annat utseende på kvinnorna: 0%

(*Rollspel har ofta en hög grad wish fullfillment, det är okej att ha mycket sexiga karaktärer)
---

För då ges både kvinnliga karkatärer lika mycket variations och utrycksmöjligheter som manliga karaktärer. Och manliga och kvinnliga spelare, och homo och heterosexuella erbjuds alla ögongodis.

Alla vinner på det.

Simon

Swashbuckler
Re: Är de här OK?

Vitulv said:
Finns det någon annan lösning man skulle kunna tagit till? (förutom att ge henne en fittrustning, alltså :gremwink: )
Jag tycker det skulle varit fetast om de bara skrivit Male/Female Dwarf Blablabla på förpackningen. :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Det är ju uppenbart i alla fall att det är en dvärgkvinna: inget skägg =)

God45

#PrayersForBahakan

Rymdhamster said:
Det är ju uppenbart i alla fall att det är en dvärgkvinna: inget skägg =)
Öh, dvärg kvinnor har skägg. Det vet ju alla! :gremwink:

Recca

Femme Fatale

När jag såg bilden så tänkte jag först att tecknaren ritat henne lite väl liten. Tog ett tag att fatta att det var tänkte att vara en dvärg. Jag har aldrig sett en dvärgkvinna innan så jag vet inte hur de ser ut, saknar referenser för att identifiera figuren och tror istället det är en dålig teckning.

God45

#PrayersForBahakan

Rymdhamster said:
Har de ju inte, kolla på bilden :gremwink:
Det där är tydligt och klart en förklädd halfling. Det ser man på bristen av skägg :gremwink:

Man ser ju skillnad på mannliga och kvinnliga dvärgar genom att avläsa hur skäggen är flätade!