Sill och folköl
"Jag bara tackar min lyckliga stjärna att jag spelat med folk som är ringa eller lite intresserade av att bryta en spelsession för ett regelgräl, även om de råkar tycka att ett SL-beslut är fel..."
Det är inte mycket
mer stämningsdödande med regelgräl än att man blir totalt förvånad över spelledarens aspuckade beslut och sedan sitter tyst och snäll eftersom man inte vill störa den Heliga Stämningen. Visst, gräl stör mer (framförallt för andra), men i alla fall jag är inte mer än människa att jag blir smått sur på en spelledare som kör över mina beslut, i synnerhet om det skulle märkas att han gör det på grund av den Heliga Ståryn.
Personligen föredrar jag regler som fungerar och som är tydliga nog för att pladder om Paradox/inte Paradox eller Sfär X/Sfär Y inte ska behöva kunna uppstå. Då slipper man sådana överraskningar över huvud taget, och spelledare som tar hänsyn till reglerna i sin Ståry kan oftare och lättare ta hänsyn till spelarnas önskningar i samma Ståry.
"Du tror inte att ditt patologiska WW-ogillande kan få dig att missa nå't kul ;-) ?"
Nepp.
White Wolf är vanligen allt för insnöat på att dela upp allting i tydliga läger som identifierar inte bara politisk ställning utan också estetisk smak, och sörpla ihop dessa i någon form av gulasch. Det är ungefär lika befängt som att påstå att socialdemokrater (nosferatu) inte bara har partiprogram X (bor i kloakerna) utan också klär sig i blå overall och tygkeps (är fula som stryk pga livet i kloakerna) , föredrar folköl framför nubbe till sillen på midsommarafton och alltid framför sin åsikt genom att vänta till Första Maj och demonstrera då (använda diverse disciplines för att låtsas se bra ut). Personligen föredrar jag att individer identifierar gruppen än att gruppen identifierar individen.
Eftersom jag dessutom ser på regler som ett praktiskt verktyg i min verktygslåda så vill jag ha ett fungerande verktyg. Enligt min ringa åsikt fungerar Storyteller-systemet bäst när det ignoreras, och ett verktyg som måste ignoreras för att fungera bra har förfelat sin uppgift. Regler ska fungera bra när de behövs och man ska inte tvingas att strunta i dem. Och framförallt vill jag inte betala pengar för att speltesta - en känsla som jag verkligen fick inslagen i mig att jag gjorde av de första två utgåvorna av Vampire (och den första utgåvan av samtliga andra Ståryteller-spel som Bad Puppie gav ut).
Så nej, med forna synder i betraktelse så är jag skeptisk till att White Wolf någonsin kommer att lyckas att skriva något spel som jag gillar.
Slutligen har jag redan ett antal hyllmeter spel som jag gillar mer och har helskoj med just nu. Jag ser egentligen ingen större anledning att köpa ytterligare ett spel från en förläggare som jag inte har någon bra erfarenhet av, bara för att det
kanske för en gångs skull skulle råka tilltala min smak. Skulle jag nu (mot all förmodan) missa något så kan jag ta den smällen.
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>