Nekromanti Hur ska man spela Vampire?

Elder Girov

Swordsman
Hur man än gör så går det åt helvete...

Jag spelade nu senast med en karaktär som var djupt troende och som inte ens skulle tänka tanken att diablerisera någon. Han dog som en svag stackare iallafall. Det berodde iofs mest på att övriga medlemmar i coteriet inte kunde bry sig mindre om sin mänsklighet eller framtida undergång...

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif

Elder Girov

Swordsman
Hejda dig nu...

Självklart rasar Besten även utan stimuli. Den har ju behov, t.ex att äta och sova. Det är saker som MÅSTE göras och framförallt något som ALLTID driver Besten. Av dessa skäl räknar jag inte behoven som stimuli inifrån eller utifrån.

Snarare är det väl vampyrernas kvarvarande mänsklighet som driver dem att smida ränker och manipulera varandra? När Besten tar över ändras ju prioriteringarna till de ovan nämnda.

Angående mina medspelares förlorade Humanity säger jag inget, så har jag inget sagt...

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif

Elder Girov

Swordsman
Jo, fast...

Nu håller ju Kuei-Jin på att invadera USA i Vampires storyline. Detta gör ju att skillnaden mellen "arterna" av vamyrer blir tydligare. Självklart kan man ju ignorera White Wolf´s storyline i sina kampanjer, men en del av vad de skriver måste man ju ändå ta i beaktande, enligt mig.

Förresten, KotE låter ju hur kul som helst. Feng Shui med vampyrer! /images/icons/smile.gif

Örnie_UBBT

Swordsman
Re: Jo, fast...

Aha, ja, jag är inte riktigt uppdaterad på det senaste om USA-invasionen, jag la min kampanj i Shanghai 1919 bl a för att slippa alltför mycket interaktion med barbariskt slödder (=Kindred).

Metaplotten rasar vidare, tydligen...

mvh
Örnie

Örnie_UBBT

Swordsman
Re: Exakt

Krille:
För min del gav Mage mest upphov till huvudvärk och ett par rejäla gräl (det senare över huruvida X skulle ge upphov till paradox eller Y borde höra hemma under sfär Z). Det
gav mig allt annat än sense of wonder.

Ja, jag ska inte be om ursäkt för Mage, jag har hört ungefär liknande omdömen från annat håll också. Jag bara tackar min lyckliga stjärna att jag spelat med folk som är ringa eller lite intresserade av att bryta en spelsession för ett regelgräl, även om de råkar tycka att ett SL-beslut är fel...

Krille:
Du antar fel. Jag väntar inte ett jota på något från Pink Poodle (White Wolf, Black Dog, Bad Puppy, whatever). Det var tämligen länge sedan jag hade något att se fram emot
det förlaget. Senast var Trinity (när det fortfarande hette Aeon) och förväntningarna lyckades WW grusa rätt hårt på egen hand.

Du tror inte att ditt patologiska WW-ogillande kan få dig att missa nå't kul ;-) ? Jaja, smaken är som baken, jag tyckte t ex att Aberrant var fantasieggande, genomtänkt och synnerligen spelbart...fast karlar i trikåer faller kanske inte alla i smaken...

mvh
Örnie

Absimiliard

Veteran
spela som du och dina spelare själva vill, det är det som är en av vampires fördelar. Vampire är ett action/skräck/intriger/mystik/ångest/problem rollspel med precis så mycket av de olika delarna som ni själva önskar.

Blasphemy

Swashbuckler
Handling i kort korthet...

Rollpersonerna börjar som människor under 1930 talet.. De blir sedan invigda i Giovanni kulten. Därefter börjar de hända underligare saker som rollpersonerna skall undersöka. Rp´s gamla karaktärer är endast med som bipersoner.
Allt slutar med ett totalt antiklimax i en kyrka... *gäsp*
Sämre än såhär blir det nog knappast... Det suger bologny tycker jag.. Absolut inte värt att köpa. Illustrationerna är kassa, handlingen är kass...

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.

Krille

Super Moderator
Långa kampanjer och skräck

"Dock har det funkat alldeles utmärkt i skräckfilmer, -böcker och -serier i ett stort antal årtionden..."

En intressant sak att lägga märke till är att de flesta skräckfilmern, -böcker och -serier är i novellform - korta och avslutade - medan man i rollspel förväntas spela långa maffiga kampanjer.

Och i en lång kampanj, speciellt en med en ståry i, så vore det ju himla dumt om huvudpersonerna gick och dog mitt i. Det vore dramatiskt totalt uppåt väggarna, liksom. I en kort kampanj spelar det inte så stor roll om en huvudperson dör mitt i, eftersom slutet ändå inte är så långt bort. Så jag skulle vilja slå ett slag för den korta kampanjen eller det enskilda äventyret. Det finns bra mycket större möjligheter till skräck i själva strukturen av sådana, av dramatiska skäl, till skillnad från den normala tvåårs Vampire-krönikan.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Absimiliard

Veteran
Re: Du har till viss del helt rätt. :-D

jo, en karaktär som inte dör i Coc lär hamna på metalsjukhuset och önska att han var död nästan lika snabbt som de andra i gruppen dog, nästan.

Men det är ju delvis det som är charmen med Coc, man vet att det kommer sluta illa...

Krille

Super Moderator
Sill och folköl

"Jag bara tackar min lyckliga stjärna att jag spelat med folk som är ringa eller lite intresserade av att bryta en spelsession för ett regelgräl, även om de råkar tycka att ett SL-beslut är fel..."

Det är inte mycket mer stämningsdödande med regelgräl än att man blir totalt förvånad över spelledarens aspuckade beslut och sedan sitter tyst och snäll eftersom man inte vill störa den Heliga Stämningen. Visst, gräl stör mer (framförallt för andra), men i alla fall jag är inte mer än människa att jag blir smått sur på en spelledare som kör över mina beslut, i synnerhet om det skulle märkas att han gör det på grund av den Heliga Ståryn.

Personligen föredrar jag regler som fungerar och som är tydliga nog för att pladder om Paradox/inte Paradox eller Sfär X/Sfär Y inte ska behöva kunna uppstå. Då slipper man sådana överraskningar över huvud taget, och spelledare som tar hänsyn till reglerna i sin Ståry kan oftare och lättare ta hänsyn till spelarnas önskningar i samma Ståry.

"Du tror inte att ditt patologiska WW-ogillande kan få dig att missa nå't kul ;-) ?"

Nepp.

White Wolf är vanligen allt för insnöat på att dela upp allting i tydliga läger som identifierar inte bara politisk ställning utan också estetisk smak, och sörpla ihop dessa i någon form av gulasch. Det är ungefär lika befängt som att påstå att socialdemokrater (nosferatu) inte bara har partiprogram X (bor i kloakerna) utan också klär sig i blå overall och tygkeps (är fula som stryk pga livet i kloakerna) , föredrar folköl framför nubbe till sillen på midsommarafton och alltid framför sin åsikt genom att vänta till Första Maj och demonstrera då (använda diverse disciplines för att låtsas se bra ut). Personligen föredrar jag att individer identifierar gruppen än att gruppen identifierar individen.

Eftersom jag dessutom ser på regler som ett praktiskt verktyg i min verktygslåda så vill jag ha ett fungerande verktyg. Enligt min ringa åsikt fungerar Storyteller-systemet bäst när det ignoreras, och ett verktyg som måste ignoreras för att fungera bra har förfelat sin uppgift. Regler ska fungera bra när de behövs och man ska inte tvingas att strunta i dem. Och framförallt vill jag inte betala pengar för att speltesta - en känsla som jag verkligen fick inslagen i mig att jag gjorde av de första två utgåvorna av Vampire (och den första utgåvan av samtliga andra Ståryteller-spel som Bad Puppie gav ut).

Så nej, med forna synder i betraktelse så är jag skeptisk till att White Wolf någonsin kommer att lyckas att skriva något spel som jag gillar.

Slutligen har jag redan ett antal hyllmeter spel som jag gillar mer och har helskoj med just nu. Jag ser egentligen ingen större anledning att köpa ytterligare ett spel från en förläggare som jag inte har någon bra erfarenhet av, bara för att det kanske för en gångs skull skulle råka tilltala min smak. Skulle jag nu (mot all förmodan) missa något så kan jag ta den smällen.

- Krille

Rosen

Myrmidon
Re: Långa kampanjer och skräck

<I>En intressant sak att lägga märke till är att de flesta skräckfilmern, -böcker och -serier är i novellform - korta och avslutade - medan man i rollspel förväntas spela långa maffiga kampanjer.</I>

Stimmt. De få gånger som det dyker upp en återkommande protagonist så måste manusmakarna också ganska snart börja bygga ut variationer för att hålla det fräscht - de märkliga turerna kring Ellen Ripley är väl ett exempel. Ett annat finns i Friday the 13th, där Tommy Jarvis slåss med Jason i tre filmer. Andra gången går han mest runt och undrar om det är han själv som är mördaren, och tredje gången tror alla andra att han är det.

--
Åke

Nightfang

Warrior
Så farligt var det inte...

Nej det hände lite olyckor som han inte klarade av riktigt, eller rättare sagt jag hade inte direkt tärningarna och händelserna på min sida... men han repar sig snart... om typ ett år eler så...

Nightfang

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...

Stolpmeister

Warrior
Re: 2 poäng, bah! [OT]

"2 poäng Humanity på 2 speltillfällen... det har jag förlorat på ett tillfälle... en av mina kompisar har förlorat 3 på ett tillfälle, visserligen var han True Brujah men det gick inte vägen för honom om man nu säger så..."

Visst, jag HAR varit med om sessioner när det gått ännu vildare till... spelade med en kille ett par gånger som insisterade på att ständigt gå ner till Humanity ett för att "kunna göra som han ville"... men ett poäng per speltillfälle är ändå fruktansvärt mycket i en lång kampanj.

Stolpmeister

Warrior
Re: Precis!

"När de äckliga människorna kommer med sina gevär och hötjugor, det är då man försvinner, övertygar dem att man är en fin person eller slaktar dem. Allt tack vare sina Disciplines."

Nja, det är när horden kommer som man packar sina väskor och lämnar staden, därför att de helt enkelt är för många för att övertygas eller spöas och för att det bland denna hord rimligtvis borde finnas någon med intelligens nog att nosa upp ens lakejer och driva DEM ur staden... eroderade maktbaser gillas ej.

Problemet med mänskligheten är att de är så många att det rent statistiskt sett måste finnas ett par med tillräcklig intelligens att inse vad man håller på med.

Stolpmeister

Warrior
Re: Hur man än gör så går det åt helvete...

"Jag spelade nu senast med en karaktär som var djupt troende och som inte ens skulle tänka tanken att diablerisera någon."

Jag skulle inte säga "djupt" troende... snarare "rabiat" troende. Han var ju allt annat än lugn, eller hur? Han gick det andra extrema hållet och gav röst åt sin mänsklighet alltför ofta och sökte straffa ALLAS synd. Klart man lackar ur.

"Det berodde iofs mest på att övriga medlemmar i coteriet inte kunde bry sig mindre om sin mänsklighet eller framtida undergång..."

Inte just nu, nej, men i framtiden ska de tänka om, annars ska de fanimig inte spela Vampire!!

Krille

Super Moderator
Re: Precis!

"Nja, det är när horden kommer som man packar sina väskor och lämnar staden, därför att de helt enkelt är för många för att övertygas eller spöas och för att det bland denna hord rimligtvis borde finnas någon med intelligens nog att nosa upp ens lakejer och driva DEM ur staden... eroderade maktbaser gillas ej."

Hmmm... jag trodde att vampyrerna hade levt så länge att de faktiskt lärt sig något.

Man behöver inte gå så värst långt tillbaka i tiden för att hitta högt uppsatta impopulära personer, som lyckas sitta kvar trots en och annan statistiskt sett intelligent människa med en stor kasse ansträngningar och resurser bakom sig som gör sitt bästa för att kasta ut de impopulära personerna. USA har till exempel jagat ett antal kartellbossar i Colombia ett tag, och trots kärnvapen, helikoptrar, elittrupper och DEAs samlade övriga resurser så sitter kartellbossarna fortfarande kvar.

För att kunna erodera en maktbas krävs 1) att man vet vilken maktbas man ska erodera, 2) att maktbasen i sig inte gör något tillbaks, samt 3) att man faktiskt har resurserna på sin sida att erodera maktbasen. Eftersom White Wolf hela tiden gör intrycket att vampyrerna är minst lika inflytelserika som maffian, CIA och Majestic ihop så är det rätt lugnt för gnagarna, med andra ord. Med tid och disciplines - och vampyrer har ju båda - så är det inga problem att sätta sig i den positionen. Skulle någon mot all förmodan lyckas skaffa sig tillräckligt med personlig makt för att göra något åt saken (till exempel genom att vinna presidentvalet) så har man gott om kontakter för att manipulera honom så att han inte kan göra något eller bråka med andra delar av stadsapparaten. Och skulle inte ens det funka så kan man alltid göra en Oswald - det har ju funkat förr... /images/icons/wink.gif

- Krille

Stolpmeister

Warrior
Re: Å andra sidan...

"Elders planerar ju inte för en månad eller ens ett år, utan för årtionden eller ännu längre framåt."

Elders planerar för så lång tid framåt de behöver planera. De kan ha en plan som sträcker sig över århundraden och samtidigt en annan plan som bara behandlar ett par dagar. Sedan kan en plan som sträcker sig över ett århundrade ha tonvis med "del-planer" som behandlar kortare tidsrymd. Däremot är det bättre för elders att ha planer som sträcker sig över stor tid eftersom det ger de större möjlighet att hålla sin egen närvaro gömd, och därmed större chans att överleva när planen fullbordas.

Vad jag vill komma till är att det (precis som böckerna säger) är svårt att generalisera om vampyrer, vare sig det gäller ålder, klan, sekt eller planeringssätt.