Idag har jag spelat...

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,331
Igår blev det spelmöte... 17? 18? nånting av Dimmornas Dal. RPna tog sig slutligen genom Templet Purpurbrand och tyngda av skatter (som jag lagt dit isf skattkortens rostiga spikar och enstaka kopparmynt) och exotiska hudar är de nu på väg till Utkante igen. Fortfarande en hel bunte ställen kvar, men jag funtar på att skippa Bothilds Bryte (kartan är lite off för VTT) och Gårdagens By. Vi får se. Konstig känsla att SLa nån annans material såhär länge, saknar skapandet. Endast i magiska föremål o besvärjelser har det fått utlopp.
 

Gustav Lorentz

a.k.a. McKatla
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,136
Igår blev det Coriolis. Vi avslutade Det döende skeppet och började på Emissarien som försvann, och hade riktigt kul. Det som imponerar mest är det solida världsbygget som har mycket bra detaljer som helst. Det är verkligen ett "labour of love", och ändå är det inga problem att komma in i världen för spelarna. Regelboken däremot kunde varit bättre strukturerad (att regler för hur mycket stryk en tål kommer i stridskapitlet och inte i kapitlet om hur en skapar sin rollperson är t.ex. lite onödigt). Men det är petitesser: det viktiga är att reglerna flyter bra – och det gör de. Det jag innan spel var lite skeptisk till var Mörkerpoängen, men de visade sig vara en riktigt kul att använda dem – det gav färg åt händelseutvecklingen och var en tillgång, alls ingen belastning som så många andra resursmanagementsystem varit. Fullt betyg åt Coriolis – här kommer vi tillbringa många spelkvällar framöver!
 
Last edited:

Litzo

Veteran
Joined
13 May 2022
Messages
73
Äventyren i Wilderlands fortsätter.
Vilket häftigt äventyr. Förra spelsessionen mötte vi upp Legolas, som efter en council litade på oss att eskotera Irimë till Rivendell. När vi skulle passera high pass blir vi först utsatta för en hord med cirka 30 orcher. Med stora fördelar för oss samt nackdelar för våra adversaries lyckas vi vinna striden. Vi blir därefter ett fantastiskt council burna av örnar. Vi blir avsläppta i en ruin som är en gammal trading post. Under natten åker vi in i Irimë's dröm där vi blir tillfångatagna och tagna till Dol Goldur. Det slutar med att vi lyckas tillräckligt bra inne i drömmen att vi kommer ut vinnande, Irimë överlever, vi får träffa Glorfindel och åker till Rivendell. Vår största vinst är att vi får "titeln" Elf-friends. Riktigt häftigt äventyr som gav oss väldigt mycket shadow.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,638
Vi spelade "Marauders of Windfall" (Daggerheart) idag (eller tekniskt sett, igår). Vi hann knappt en tredjedel, så fortsättning följer.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,219
Location
Malmö
Igår spellede jag ultraviolet grasslands. Inför det så frågade min sambo över middagen om hur det gick med spelandet. Efter lite sammanfattande reccaps konstaterade hon att storyn verkade osammanhängande och världen obegriplig. Eller om det var att storyn var obegriplig och värden osammanhängande. Oavsett så en rättvis bedömning skulle jag nog säga.
 
Last edited:

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
150
179. Anden i Maskinen (Maskinarium/MÅ0). Jag hade höga förväntningar på äventyret efter det att jag spelat både Vägen till Eden och Flykten från Paradiset. Äventyret tog sig, och förväntningarna uppfylldes även om jag tycker att både Vägen till Eden och Flykten från Paradiset var snäppet bättre. Det blev totalt 17 spelpass. Som vanligt var det svinkul att spela. =)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,331
Igår spelade jag Nordiska Väsen. Stor myskänsla o systemet känns bra såhär långt!
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
655
Inte idag men imorgon har det blitt tre Delta Green sessions på 10 dagar. I tisdags var det Sweetness som lite vågat var tänkt som en one-shot som nu blir två, och i söndags började en annan grupp en kampanj med Ex Oblivione som första opera ut. Jag är väldigt glad för detta.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,879
Vi har haft bibliotekskollo den här veckan och spelat lite Drakar och Demoner. Vi (jag och fem spelare 9-10 år) körde en dryg timme i tisdags, och så en dryg timme idag. Jäklarrrr vad det var spännande för dem på sluttampen! Trollkarlen gick ner på 0 kp, blev räddad innan han ens hann slå första dödsslaget. Sedan gick riddarankan ner!

Ett par försök med läkekonst och ett misslyckat dödsslag senare såg jag att spelaren verkligen kämpade tappert med att inte bli ledsen för att hans rollperson kanske skulle gå hädan... Men trollkarlens spelare gör något oväntat: med bara 2 KP väljer han att gå rakt till ankan för att hjälpa honom – trots att det innebär risk för en gratisattack när han flyttar sig. Drakslag!

Eftersom det verkligen är sista-sista vi hinner spela ger jag fördel på nästa slag (läkekonst för att hjälpa ankan): drakslag igen!

Riddarankan far upp på och smackar till skelettriddaren på sin tur: DRAKSLAG IGEN !!!

Priceless.

drakarpåbibblan.jpg
Hade med mig lite pynt (pappfigurerna, HeroQuest-möbler, kartböcker från Loke BattleMats)
 

Litzo

Veteran
Joined
13 May 2022
Messages
73
6 timmar ToR 2e i Wilderland.
Vi får uppdrag att sticka till Mountain Halls för att få hjälp att hitta till och i Gladen Fields.
På vägen stöter vi på ett gäng på 50-100 personer som lyckats smita från Dol Goldur. Vi hjälper dom till skogen på väg till Mountain Hall där vi får ta hand om ett stort band med Wargs.

Vi tar oss till Mountain Hall där vi lyckas övertyga Hartfast att vi ska få hjälp.
Vår "guide" visar sig jobba för The Shadow och försöka få oss dödade genom att varna en Orc-patrul, vi lyckas dock stoppa detta och får överhand.
Vi lyckas vinna mot 2 patruller och sessionen avslutas vid tornet där vi ska försöka ta oss upp.
1718547997854.png
Ungefärlig path
 

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
240
Location
Stockholm
Idag spelade vi andra sessionen av "House of dust and Ash" - Haarlock-trilogins "prequel". Haarlock-trilogin är i princip det enda av scenariotrilogierna som gjordes till FFGs 40k-rollspel som faktiskt känns värt att spela - resten är plågsamt dåliga.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,767
Inte idag, men jag tänkte ändå dela med mig av hur jag känner att Culture Gaming och potentiellt dödliga strider gör allting bättre.

Vi spelar RuneQuest, på gränsen till kaosnästet i Dorastor. Rollpersonerna har sedan tidigare en småskalig men lönsam handel med spindelfolket i Spindelskogen, där de byter bronsföremål mot spindelsilke.

En köpman i klanen "erbjuder" dem ett samarbete mot en (alldeles för stor) del av vinsten. Det är en shakedown, och rollpersonerna säger blankt nej, något de i efterhand funderar på om de borde ha funderat mer kring.

Köpmannen försöker lägga fram sitt case inför spindelfolket, men rollpersonerna lyckas skjuta ned det hela - de har trots allt hjälpt dem förr, medan det här är en främling. Den ekonomiska kalkylen är aldrig riktigt det intressanta - personliga lojaliteter är.

Det hela böjar eskalera när köpmannen först börjar samla stöd hos missnöjda personer i klanen, och sedan tar det hela till klanrådet, med dramatiska uttalanden om hur rollpersonerna gjort allt det här på eget initiativ och hur det inte kommer klanen och de fattiga i den till nytta. Det har fördelen att det är huvudsakligen sant. Rollspersonerna scramblar med att hålla tal (Orate), dra i sina kontakter (Loyalty(Clan)) och i slutänden erbjuda en andel av intäkterna till klanens kassa. De får igenom det hela , men till den extra kostnaden.

Köpmannen i fråga ger fortfarande inte upp, utan samlar ihop ett band av troll, en grupp extra tvivelaktiga andra äventyrare (tips: moraliskt undermåliga andra äventyrare är jättebra att ta med i de flesta rollspel!), och ett par dussin malcontents från klanen och marscherar till Spindelfolket för att få igenom sina krav med våld eller hot om våld. Rollpersonerna försöker först stävja det diplomatiskt inom klanstyret, men Våld är alltid ett alternativ, och klanen ställer sig närmast automatiskt på den egna sidan, oberoende av moraliska betänkligheter. Om några inom klanen vill plundra främlingar är det helt OK.

Rollpersonerna skrapar ihop sina blandade underlydande för att kunna marschera sin egen styrka (av jämförbar storlek) för att avstyra det hela. Vi kommer till en standoff inne i skogen, shamanerna på vardera sidan börjar plocka fram sina andar, vapen är dragna... och plötsligt börjar alla på bägge sidor inse hur riskabel situationen faktiskt är. Ryker man ihop och något går det minsta fel lär det resultera i frändedråp, vilket är det värsta som finns både socialt och med hur det bjuder in Kaos - frändedråp är den sortens saker som som minimum lär leda till förvisning och potentiellt kan ödelägga hela klaner, och det är inte den minsta ursäkt att det var självförsvar, att man hade rätten på sin sida, eller något sådant. Men angriparsidan känner att de inte kan bara backa ur - om inte annat har de lejt folk att betala, och det är litet av en hedersfråga nu.

I slutänden blir det snöda förhandlingar där rollpersonerna måste lova bort ännu en bit av inkomsterna till köpmannen, men mot litet genuin hjälp med handelskontakterna. De är (med god rätt!) övertygade om att han kommer att försöka blåsa dem, men sånt går att hålla på en i alla fall fungerande nivå. I slutänden har rollpersonerna fått slita hund för att bara förlora en mindre del av sina handelsinkomster, men de har fått klart förbättrade relationer med spindelfolket som sett hur de är redo att stå upp för dem, och har fått ett förbättrat rykte hemma i klanen som ansvarstagande typer. Inget av detta är inget!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,290
Location
Borås, Sverige
Idag har jag spelat Good Society: A Jane Austen rpg.

Först en scen där karaktärerna (4 syskon) förberedde sig inför första balen på "The Season" och första balen för den enda unga mannen av dem. Hans 3 äldre systrar har redan gått igenom det här.

Sedan lite olika scener på balen, med bland annat skandalöst dansande (min karaktär dansade minst 3 danser med samma man), vi hade en syster som var oblivious till hur förälskad en ung man var i henne, en syster fick "intressanta" råd av en gammal rik kvinna, min karaktär planerade med en väninna hur hon skulle göra mannen hon hade dansat så mycket med svartsjuk...

Och vi avslutade med hur syskonen åkte hem från balen och diskuterade kvällen. Kommer bli mer drama nästa gång...
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,558
Idag har jag spellett klart den tredje akten ur Delta Green-kampanjen Gods Teeth. Efter att ha haft en period med väldigt lågpreppade kampanjer har det känts kul att köra en maffig grej med massor av detaljer och handouts. Kampanjen är rätt mörk och rollpersonerna är hyfsat traumatiserade vid det här laget. En rollpersons förhållande med hennes pojkvän är nu väldigt skadat eftersom hon vägrar ta av sig kläderna inför honom på grund av att hon gjorde en Shub-Niggurath-ritual för att läka en skottskada i sin mage och nu har en vulva där skadan var (cw: äckel)

Vi har också skapat karaktärer och ark med familjen för att spela Mutant: år noll över sommarlovet. Loranga, Mazarin och Dartanjang (skrotskalle, mutant med hund och zonstrykare) ska på äventyr.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,303
Location
Stockholm
Idag har jag spelat Good Society: A Jane Austen rpg.

Först en scen där karaktärerna (4 syskon) förberedde sig inför första balen på "The Season" och första balen för den enda unga mannen av dem. Hans 3 äldre systrar har redan gått igenom det här.

Sedan lite olika scener på balen, med bland annat skandalöst dansande (min karaktär dansade minst 3 danser med samma man), vi hade en syster som var oblivious till hur förälskad en ung man var i henne, en syster fick "intressanta" råd av en gammal rik kvinna, min karaktär planerade med en väninna hur hon skulle göra mannen hon hade dansat så mycket med svartsjuk...

Och vi avslutade med hur syskonen åkte hem från balen och diskuterade kvällen. Kommer bli mer drama nästa gång...
Var det roligt? Du får posta en minirecension vid något tillfälle!
 
Top