Nekromanti Idealsamhället

Organ

Out of time, out of mind
Re: Förbjud kommunikation

Note to self: Om detta blir verklighet, klipp av antennsladden och skaffa fler hyllor för DVDer.
Så lätt slipper du inte undan. De enda DVDerna du kan få tag på i detta demokratiska himmelrike är hemmatillverkade amatörfilmer. Hur du förresten ska få tag på dem överhuvudtaget vet jag inte riktigt. Du får nog ta ut TVns bildrör och modda om den till dockteater istället. Mycket nöje. :gremcrazy:

/Anders

Saxifrage

Hero
Re: Trender

Ok då: vi antar att materialismen är individens reaktion på en framväxande kapitalism. Hur yttrar sig, ur individens synvinkel, denna växande kapitalism? (tex konsolidering av storföretag är ju inte nödvändigtvis något som påverkar den enskilde, även om jag erkänner att det förvisso är en giltig indikator på en växande kapitalism)

Som jag visade ett par inlägg upp, så har staten på ett högst påtagligt vis intagit en allt mer betydande plats i den enskildes liv under det senaste halvseklet. På vilka områden har kapitalismen flyttat fram positionerna?

ripperdoc

Myrmidon

Ja. Jag tror tillräckligt på min idé för att tro att vi är på väg i den beskrivna riktningen allihop, långsamt men säkert. Ge oss några hundra år, så har vi nog ett hyfsat friskt samhälle.
Jag tror dina idéer hör bättre hemma i rollspel, där det är mer lämpligt att hitta på allt på egen hand. Jag skulle gärna provspela det, även om jag inte riktigt ser svaret på Krilles ständiga fråga: "man vad GÖR man?". :gremwink:

Organ

Out of time, out of mind

Tja, när jag tänker tillbaka på de färgkrite-kolorerade klippdocksanimationer av dansande negerbarn som 70-talets barnredaktioner producerade som Alternativ till Skräpkulturen så minns jag främst att de framkallade en sak:

Ett sjujävla sug efter schysst skräpkultur.
Amen to that brother! Jag minns en tid då ens enda chans att se tecknat på TV var att titta på "Anslagstavlan"! :gremcrazy:

/Anders

ripperdoc

Myrmidon
Re: Hjärntvätt utan reklam

Du ser alltså ingen skillnad mellan reklam och att påverka direkt via diskussion?
Du ska alltså övertyga världen genom att alla pratar, en till en annan? Av döma av takten på det här forumet av nya anarkister så får du nog räkna upp prognosen lite mer - några hundra år räcker nog inte.

Hur hade du tänkt dig finansiera det i ett samhälle utan betalningsmedel och med gemensamt ägd egendom, dvs man avskaffat de här stollerierna om "privat egendom"?
Men utländska företag då? Vad hindrar dem från att starta något i Sverige? Vad hindrar dem från att ge folk jobb (ja, du sade att pengar var försvunna, men om de ger mer kameror, godis och bilar till folket än vad bygdefabrikerna kan ordna)? Ska det vara en bygdearmé som skjuter ned utländska entrepenörer? Att stänga gränserna är ju enda anledningen att avvikande ekonomiska system (ex. planekonomi) alls kunnat hållas intakta i historien. Vilket är hela problemet med alla artificiella ekonomier. De måste hållas i slutna system för att inte direkt haverera, av den grundläggande orsaken att människor gärna vill ha grejer de ännu inte har.

Kinapuffen

Veteran
Re: Demokratifrågor

Människan är en social varelse, och att inbilla sig att varje människa gör det där "upplysta valet" /.../
Hela den här uppfattningen om "det fria valet" som nyliberaler gärna har är rätt undelrig, egentligen. Inte lika underlig som "den upplyste konsumenten" såklart, men fortfarande rätt underlig.
Vad är det för skillnad på det fria valet i den här demokratin du pratar om och det fria valet att köpa sonys freestyle, panasonics freestyle eller en ingetdera? Enligt din logik borde människan vara okapabel till båda sortens beslut. För det kan väl inte vara skillnad på ett "upplyst val" av vem man röster på eller hur man använder sitt inflytande i en demokrati och ett "upplyst val" i hur man använder sina pengar?

Rosen

Myrmidon

Av döma av takten på det här forumet av nya anarkister så får du nog räkna upp prognosen lite mer - några hundra år räcker nog inte.

Om utvecklingen på rollspel.nu ska vara en måttstock så misstänker jag att vi alla får uppleva när världsanarkismen är nere på "han sitter därborta". (-:

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Ryggmärgssvar

Är det OK att döda en kanik? En hund? En ko? Alla är de levande, kännande varelser. VI har egentligen ingen alls rätt att döda dem.

Eftersom hela konceptet "rätt" i grunden är konstgjort och människoskapat har vi egentligen exakt så mycket eller så lite rätt som vi beslutar oss för att ha. Det finns ingen annan i rättighets-sättar-branschen än vi själva.

Såvida man inte tror på ett allsmäktigt högre medvetande, förstås.

--
Åke

Arfert

Facit
Re: Demokratifrågor

jag har givetvis läst den, och kan bara konstatera att NO LOGO är som vilket varumärke som helst ;-) och den tjejen kan SÄLJA sin produkt (henne själv).

Arfert

Facit
Re: Skapade behov och andra myter

Britney har ALLTID FUNNITS. I olika inkarnationer... lite som "Hero with a thousand faces" ni vet...

Arfert

Facit

Om jag visste hur man skapar behov skulle jag tjäna bättre.. kan du inte berätta hur man gör?

svar till:
Undrande prisbelönt reklamskapare ;-)

Arfert

Facit

är ju inte helt sant, det fanns ju tecknade ryska och jugoslavska filmer också ;-)

Organ

Out of time, out of mind

Britney har ALLTID FUNNITS. I olika inkarnationer...
Herregud! Britney Spears är The Eternal Champion!!!!! Vet Michael Moorecock om detta? :gremgrin:

/Anders

Arfert

Facit

ha ha ha.. "vad gör man", den var bra. Nej nu ska vi nog sluta vara stygga mot Krank, han är en drömmare. Och de får vara verklighetsfrämmade. ;-)

Organ

Out of time, out of mind

är ju inte helt sant, det fanns ju tecknade ryska och jugoslavska filmer också ;-)
Visst! Och oförglömliga mästerverk som Pan Tau? :gremcrazy:

/Anders

Arfert

Facit

pan tau var ju bra.. eller så är jag bara hjärntvättad av staten att tycka det ;-)

Organ

Out of time, out of mind

pan tau var ju bra.. eller så är jag bara hjärntvättad av staten att tycka det ;-)
Äh, det är bara dina gamla stasi-ligg som spökar. :gremgrin:

/Anders

krank

Går ondskans ärenden
Re: Trender

Hur yttrar sig, ur individens synvinkel, denna växande kapitalism? (tex konsolidering av storföretag är ju inte nödvändigtvis något som påverkar den enskilde, även om jag erkänner att det förvisso är en giltig indikator på en växande kapitalism)
Tja, en indikator lär ju kunna vara den skenbara ökningen av utbudet.

Som jag visade ett par inlägg upp, så har staten på ett högst påtagligt vis intagit en allt mer betydande plats i den enskildes liv under det senaste halvseklet. På vilka områden har kapitalismen flyttat fram positionerna?
Jag menar ju å andra sidan att staten inte nödvändigtvis är skiljd från kapitalismen i det moderna samhället. "Statskapitalism" är fullständigt möjlig.

krank

Går ondskans ärenden

Du ska alltså övertyga världen genom att alla pratar, en till en annan? Av döma av takten på det här forumet av nya anarkister så får du nog räkna upp prognosen lite mer - några hundra år räcker nog inte.
Ringar på vattnet och kedjereaktioner. Om jag, när jag dör, har påverkat - säg 20 personer, i en vettig riktning, då är jag rätt nöjd. Det är nog för ett livsverk, det är ungefär så mycket en person i min samhällsposition kan hoppas på att påverka realistiskt utan att bryta mot någon av sina principer.

Men utländska företag då? Vad hindrar dem från att starta något i Sverige?
Jag har aldrig menar att det här skulle vara en nationell rörelse. Snarare tvärtom - allt det här tramset om såkallade "länder" behöver upphöra snarast möjligt.

Jag tror att "habegäret" går att öka eller minska, kontrollere eller kanske helt få bort. Jag tror inte att girigheten är en del av våra gener. Jag tror att längtan efter lyx är till stor del ett skapat behov.