Re: Demokratifrågor
Jag är för övrigt emot varje form av parlamentarism. Jag vill mena att parlamentarism inte är demokratisk, eller i vart fall en svag och väldigt inskränkande form av demokrati.
Det beror på. I dagens samhälle är det ingen som har något intresse av några "upplysta konsumenter". Snarare har alla, från stat till företag, att tjäna på att människor genomför så oreflekterade val som det överhuvudtaget är möjligt. Kritiskt tänkande bland befolkningen är en belastning för de som sitter på toppen.Vad är det för skillnad på det fria valet i den här demokratin du pratar om och det fria valet att köpa sonys freestyle, panasonics freestyle eller en ingetdera? Enligt din logik borde människan vara okapabel till båda sortens beslut. För det kan väl inte vara skillnad på ett "upplyst val" av vem man röster på eller hur man använder sitt inflytande i en demokrati och ett "upplyst val" i hur man använder sina pengar?
Jag är för övrigt emot varje form av parlamentarism. Jag vill mena att parlamentarism inte är demokratisk, eller i vart fall en svag och väldigt inskränkande form av demokrati.