Re: Missade min provokation, alltså...
"Bäste Rising!"
Åh, tänk om jag '91 hade vetat att du en dag skulle skriva så till mig! :^)
"Jag har inte förespråkat att man med våld ska lösa de problem man ställs inför i Lemuria. List vore sannerligen bättre och dessutom en större utmaning för spelarna."
Jo, jag misstänkte det, men jag tittar mest på de verktyg som faktiskt finns att tillgå. Och ser man det så, så är det lätt att konstatera att det blir rätt svårt att med list lura fienderna i Lemuria. Jämför med Indiana Jones; där är nazisterna en stor, tungrodd organisation som är lätt att lura. Indie tar en uniform på sig och kan infiltrera dem. I ett Indiana Jones-rollspel så skulle man ofta premieras till att använda list, eftersom det fungerar.
I Lemuria har du andra förutsättningar. Ryssarna är paranoida och japanerna är mer eller mindre omöjliga att infiltrera. förmodligen omedvetet har du alltså ändå sett till att det är rätt lämpligt att bara skjuta dem. Man rör sig ju ändå långt ute i vildmarker där det inte är svårt att gömma kropparna. visst, du skriver mycket om hur svårt det är att försörja sig som direkt stråtrövare, men man kan också tolka det stycket som "om de får tag i oss så skjuter de oss utan rättegång, så vi måste skjuta dem först!" Man kommer alltså inte långt meddelst list om man har en fiende som vill döda en.
Osv, osv, osv. Du har satt upp en spelplan där våld är en mycket bättre spelpjäs än list, oavsett om det var medvetet eller inte. Okej, det finns goda möjligheter att spela ut tyrannernas underhuggare mot varandra, och det applåderar jag (eftersom det är en rolig rollspelsutmaning), men om vi pratar om faran med totalitära ideologier så anser jag att Lemuria behandlar det lite slarvigt. I verkligheten så vill vi ju inte att tyrannernas underhuggare skall döda varandra (hoppas jag) utan vi vill ju upplysa dem. Lemuria handlar dock inte om upplysning.
Jag ser det som ett toppen matinérollspel, men jag tycker du förlorar den ideologiska potentialen på vägen. Det behöver iofs inte vara något negativt, det kan ju bli lite ansträngt att spela ett rollspel som fokuserar för hårt på det ideologiska, också.
"Hur kunde de lockas in i denna typ av världsbild? Enkla lösningar på svåra problem? Jag vet inte. Trots idoga försök kunde jag aldrig förstå det.
Vad gör man då som demokrat? Sitt bästa för att försvara sina medmänniskor mot förtrycket."
..samt ser till att inte den förtryckande ideologin får ett fotfäste och lockar till sig nya anhängare. Jag vill inte kasta stenar mot nynazister, jag vill se till att själva nynazismen dör ut. Det viktigaste i den kampen anser jag är att man kan leva sig in i personerna och förstå vad de har att hämta i denna ideologi.
Mitt projekt Apex Null skulle faktiskt handla om det. Man skulle gestalta just den sortens människor som föraktas ute i samhället och söker sig till varandra för att de inte är välkomna hos några andra. Just nazistiska organisationer är väldigt bra på att samla upp ungdomar, eftersom de inte dömer någon. Alla är välkomna (eller ja, inte alla förstås...). Sedan skulle spelet förr eller senare sluta med att alla rollpersoner blev mer och mer samhällsfrånvända, egoistiska och psykotiska. Eller så skulle de begå självmord. "Det här är mänsklighetens svar på lämmeltågen" skrev jag bittert. "Människorna i marginalerna står på vansinnets brant. De utgör en livsfara både för andra och sig själva, och det är du som tvingat dem till detta, med dina skämt, dina skratt och ditt förakt"
Eggen var riktad mot oss vanliga människor och jag sympatiserade med människorna i marginalerna. Djupt ideologiskt rollspel, alltså, (men kanske inte så kul att spela. Vi får se om det blir klart någon gång)
---
"Det finns idag djärva människor som frivilligt ger sig in i lejonets kula för att hjälpa de enkla och fattiga som håller på att krossas när totalitaristerna utövar sin makt. Läkare utan gränser är ett bra exempel. Dessa individer är ljus i förtryckets mörker.
Detta har jag velat skriva in i min skildring av Lemuria. Kanske jag kunde varit tydligare."
Jo, förutom "de sju samurajerna" så hittar jag inte så mycket om att rollpersonerna föreslås hjälpa nybyggarna. Dessa nybyggare verkar ju snarast lite farliga eftersom deras egna intressen mycket sällan verkar sammanfalla med de exempel på yrken som du presenterat. Upptäcksresande, journalist, spion, uppfinnare...
/Rising