Telephalsion said:
Inspirerat av Petya diskussionen i alver-tråden.
Vad skulle vapenskadan vara för en fotboja med järnkula?
Vilka andra vapen kan man utveckla för t.ex. rymmande brottslingar som inte finns med i tillhyggetabellen.
Om man skulle smida vapen av vanligtvis oanvändbara metaller, som bly, och sedan göra dem oförstörbara, hur förändras skadeverkan? Tyngre bör ju rimligtvis innebära mer potentiell skada till bekostnad av högre styrkekrav, men hur räknar man ut det?
Kan man göra vapen av is eller kristall?
Jag tror inte det går att räkna ut vad skador eller styk skulle bli, mycket verkar vara taget på känsla. Det spelar heller inte så stor roll vilken skada man väljer, bara man är konsekvent och rättvis (högre skada för högre styk och lite högre vikt, krossvapen tyngre än andra relativt till sin skada).
Man ska inte heller glömma att det primära attributet för att utdela skada är fart och inte tyngd/tyngdpunkt. Jag kan lägga en 10kgs vikt på mitt huvud utan att dö, men kommer den med lite fart så säger det splatt, det kommer också säga splatt med 0,1kg om farten är högre, för en pistol kula räcker några gram. Så vapnen kan sägas vara lagom tunga för att utdela högsta möjliga skada för någon som precis uppfyller styk (man kan inte svinga en arm hur snabbt som helst, därför blir det en balans mellan tyngd och fart där man gör mest skada).
Andra saker som hanterbarhet har också en stor inverkan, ett vapen behöver vara balanserat för att inte användaren skall komma ur balans vid en miss och bli ett lätt byte för sin fiende, detta flyttar tyngdpunkten bakåt mot användaren och därmed sjunker skadan. För de historiskt tunga och obalanserade vapnen gällde det att bäraren var klädd i ordentligt med rustning för att överleva mellan svingarna. Ofta var syftet inte heller att med första slaget slå ihjäl, utan att slå omkull, en tungt rustad person med klumpigt vapen är mycket mindre farlig om han ligger på marken, mot en liggande kunde man också utdela ett dödande slag. För mot en liggande motståndare kan man ta stor hjälp av gravitationen för att få upp farten på sitt vapen och marken kommer också hålla emot, så man är bokstavligen between a rock and a hard place. Det är dock inget man vill simulera med regler, det tar bara onödig tid.
Oförstörbarhet kan lätt missbrukas. En person med några skicklighets nivåer i Räkning kan ju komma på att man kan göra alldeles finfina hävarmar av enormt långa och spröda trådar som inte låter sig böjas. Med en sådan kan man lyfta eller flytta på vad som helst, bara man har en fast punkt att ta spjärn emot (
ge mig en fast punkt och jag skall rubba världen). Vem behöver kanoner, när man kan knäcka fiendens murar till grus med en tråd?
Vapen kan väl tillverkas av nästan allt. Is och kristall om man vill, och gör dem lite magiska så de håller. Man kan ju också tänka sig ännu mer exotiska material. En klinga av skuggor kanske, en skugga har ju ingen tjocklek så det lär kunna bli riktigt vasst. Bara vapnet får en historia och en anledning till att finnas så kan man komma undan med nästan vad som helst.