Nekromanti Improviserade och annorlunda vapen

Telephalsion

Swordsman
Inspirerat av Petya diskussionen i alver-tråden.

Vad skulle vapenskadan vara för en fotboja med järnkula?

Vilka andra vapen kan man utveckla för t.ex. rymmande brottslingar som inte finns med i tillhyggetabellen.

Om man skulle smida vapen av vanligtvis oanvändbara metaller, som bly, och sedan göra dem oförstörbara, hur förändras skadeverkan? Tyngre bör ju rimligtvis innebära mer potentiell skada till bekostnad av högre styrkekrav, men hur räknar man ut det?

Kan man göra vapen av is eller kristall?

wallahad

Swordsman
Ang slavbojor och bly så skulle jag vilja säga; Löjligt högt STY krav.

Tanken är ju att kulan ska förhindra att fången rör sig från området. Kulan väger nog ca 40-60% av vad en normal person väger.

Ang att göra ett föremål obrytbart så hänvisar jag lite till obrytbara rustningar.
Även om Rustningens BV är oändligt så är inte ABSORBERINGEN det. vilket ger att materialet bör svikta/Öppna sig för att sedan återfå sin ursprungliga form.

Vidare till uträkning av ändrad skada pga ändrat material och där med vikt; Har för mig att Dvärgarna har ett spjut gjort i stål 100% inget trä skaft. Titta på dess kross skada + STY krav och kolla hur mycket det skiljer sig från ett vanligt spjut.
Där i bör du hitta en fingervisning.

mr_si

Warrior
enda vettiga sättet jag kommer på att använda en fångkula som vapen (om man inte är hulken) är att rulla den mot fienden i en korridor som sluttar brant neråt... borde ställa till lite oreda om inte annat

Petter42

Swordsman
Bortsett från de problemen att a) den sitter antagligen fast i någon b)om inte väger den nog massor och är nog svår att rulla även i nerförsbacke (såvida det inte är slipat marmorgolv eller liknande(andra släta och hårda ytor är ovanliga)) c) det är dessutom en kedja med fäste som sticker ut och alltså lägger dit motstånd på egen hand d) kulan lär knappast vara rund, inte ens nästan. Den är gjord för att släpas, inte rullas.
Skulle kräva humunguös styrka även under bra förutsättningar. Tror det enda sättet är att släppa den, eller kasta den någon meter(typ släppa framåt).
Tänk dig att du står på en platå 3m upp och släpper en 10 kg tyngd mot någon.

mr_si

Warrior
men tror du att det ens går att slänga den (om man inte är hulken då)? efter ditt svar och lite betänketid tror jag bara det funkar att släppa den i huvudet på någon från ett tak/fönster eller dylikt...
Simon
tror dej

PalMer

Warrior
Viktberäkning: Järnkula (järn densitet 7874 kg/m3) med diameter 20 cm (0,00419 m3) = 32 kg!

Ganska tungt för en 20 cm hög järnkula.

Hösnuba

Veteran
Telephalsion said:
Inspirerat av Petya diskussionen i alver-tråden.

Vad skulle vapenskadan vara för en fotboja med järnkula?

Vilka andra vapen kan man utveckla för t.ex. rymmande brottslingar som inte finns med i tillhyggetabellen.

Om man skulle smida vapen av vanligtvis oanvändbara metaller, som bly, och sedan göra dem oförstörbara, hur förändras skadeverkan? Tyngre bör ju rimligtvis innebära mer potentiell skada till bekostnad av högre styrkekrav, men hur räknar man ut det?

Jag tror inte det går att räkna ut vad skador eller styk skulle bli, mycket verkar vara taget på känsla. Det spelar heller inte så stor roll vilken skada man väljer, bara man är konsekvent och rättvis (högre skada för högre styk och lite högre vikt, krossvapen tyngre än andra relativt till sin skada).

Man ska inte heller glömma att det primära attributet för att utdela skada är fart och inte tyngd/tyngdpunkt. Jag kan lägga en 10kgs vikt på mitt huvud utan att dö, men kommer den med lite fart så säger det splatt, det kommer också säga splatt med 0,1kg om farten är högre, för en pistol kula räcker några gram. Så vapnen kan sägas vara lagom tunga för att utdela högsta möjliga skada för någon som precis uppfyller styk (man kan inte svinga en arm hur snabbt som helst, därför blir det en balans mellan tyngd och fart där man gör mest skada).
Andra saker som hanterbarhet har också en stor inverkan, ett vapen behöver vara balanserat för att inte användaren skall komma ur balans vid en miss och bli ett lätt byte för sin fiende, detta flyttar tyngdpunkten bakåt mot användaren och därmed sjunker skadan. För de historiskt tunga och obalanserade vapnen gällde det att bäraren var klädd i ordentligt med rustning för att överleva mellan svingarna. Ofta var syftet inte heller att med första slaget slå ihjäl, utan att slå omkull, en tungt rustad person med klumpigt vapen är mycket mindre farlig om han ligger på marken, mot en liggande kunde man också utdela ett dödande slag. För mot en liggande motståndare kan man ta stor hjälp av gravitationen för att få upp farten på sitt vapen och marken kommer också hålla emot, så man är bokstavligen between a rock and a hard place. Det är dock inget man vill simulera med regler, det tar bara onödig tid.

Oförstörbarhet kan lätt missbrukas. En person med några skicklighets nivåer i Räkning kan ju komma på att man kan göra alldeles finfina hävarmar av enormt långa och spröda trådar som inte låter sig böjas. Med en sådan kan man lyfta eller flytta på vad som helst, bara man har en fast punkt att ta spjärn emot (ge mig en fast punkt och jag skall rubba världen). Vem behöver kanoner, när man kan knäcka fiendens murar till grus med en tråd?

Vapen kan väl tillverkas av nästan allt. Is och kristall om man vill, och gör dem lite magiska så de håller. Man kan ju också tänka sig ännu mer exotiska material. En klinga av skuggor kanske, en skugga har ju ingen tjocklek så det lär kunna bli riktigt vasst. Bara vapnet får en historia och en anledning till att finnas så kan man komma undan med nästan vad som helst.

Big Marco

Läskig
Hösnuba said:
Oförstörbarhet kan lätt missbrukas. ... finfina hävarmar av enormt långa och spröda trådar som inte låter sig böjas.
Fast oförstörbarhet innebär inte att de inte böjs. De förstörs bara inte. De blir inte starkare eller tåligare eller hårdare. De bara inte förstörs.

Regmolar

Swashbuckler
Skadeverkan ändras nog inte av att göra dem oförstörbara, men titta på reglerna för somdia i Vapenmästaren, så får du en riktlinje för hur tyngden påverkar krosskadan. Tänk på att SI-värdet också kan börja ändras om saker blir på tok för otympliga.

Ja, men de är inget vidare bra... en istapp i rätt storlek kan användas som ett improviserat kast-/tappspjut eller köras in i ögat på folk, men den är hal, obehaglig att hålla och går sönder så fort den utsätts för någon slags belastning från långsidan.

Kristall är lite bättre på alla områden (den smälter t.ex. inte när du håller den), lite beroende på vilken sorts kristall det är (diamant, någon?); det är dock fortfarande dåligt jämfört med typ allt annat, och problemet är att tillverka något annat än ett väldigt litet knivblad av det. Det är i princip ett dyrare och sämre stenverktyg. Och sten slutade man att använda ganska fort när konkurrerande material (typ metall) infördes.

Skuggväsen och dylika ignorerar såklart alla dessa riktlinjer och gör vapen av vad de vill.

Petter42

Swordsman
Kristall vore ju väldigt effektivt då det ofta är extremt hårt (men ibland sprött) och går att göra extremt vasst. Det enda problemet jag ser är att det inte går att sätta ihop kristaller (inte helt), med järn kan man ju ta lite järn här, och lite järn där, för att sedan smälta ihop det ett enda stycke järn. Försök hitta en kristall stor nog för att du ska kunna slipa ut ett helt svärd ur den.
Det jag tänker är att man skulle kunna gjuta in kristaller i en rad i ett svärd för att skapa ett egg, och då få en hård och vass egg men med mjuk och hållbar mitt, men det finns ju redan Lyfali som är just precis det (fast med glas).

/Petter skriver en massa utan att få något sagt.

Regmolar

Swashbuckler
Kristall vore ju väldigt effektivt då det ofta är extremt hårt (men ibland sprött) och går att göra extremt vasst.
Det är väldigt effektivt mot folk som inte har något tyngre än läder att skydda sig med; så fort det möter något annat hårt material kommer eggen att förstöras. I en ålder med utbredd metallanvändning är det liksom inte att tänka på om man har alternativ.

Det jag tänker är att man skulle kunna gjuta in kristaller i en rad i ett svärd för att skapa ett egg, och då få en hård och vass egg men med mjuk och hållbar mitt, men det finns ju redan Lyfali som är just precis det (fast med glas).
Problemet är som sagt att det bara fungerar om du slåss mot folk som inte har ordentliga rustningar, och då behöver du knappast den optimerade skärpan du eventuellt skulle kunna få längre.

Det enda som skiljer det som vi vardagligt benämner som "kristall" och "sten" är väl i princip deras optiska egenskaper - kristallvapen är bara dyrare än stenvapen, och har samma för- och nackdelar.

Ziir

Veteran
lite beroende på vilken sorts kristall det är (diamant, någon?)
Undrar du om diamant är en kristall så är svaret ja.

Vet dock inte om det lämpar sig bra för vapentillverkning. Kunskapen att slipa diamanter kom ganska sent i vår värld, vet inte hur det ser ut i mundana. Var först under senmedeltiden vi lärde oss iaf.

Ymir

Liten kantbaron
Kristall är lite bättre på alla områden (den smälter t.ex. inte när du håller den), lite beroende på vilken sorts kristall det är (diamant, någon?); det är dock fortfarande dåligt jämfört med typ allt annat, och problemet är att tillverka något annat än ett väldigt litet knivblad av det. Det är i princip ett dyrare och sämre stenverktyg. Och sten slutade man att använda ganska fort när konkurrerande material (typ metall) infördes.
Tja, men ta obsidian, och gör de relativt små klingorna längst en macuahuitl perpetuellt oförstörbara, så kontrar du obsidianets primära dåliga egenskap, sprödheten, och har vad som antagligen är ett jävligt brutalt vapen.

- Ymir, just thinking

Ymir

Liten kantbaron
GURPS "Book of Exotic Weapons" är en underbar gammal modul som berättar om en massa konstiga vapen man inte visste fanns. Drängarnas stridssköld är bland annat tagen därifrån, men var ännu mer extrem i verkligheten med långa taggar på handskens knogar och grejer. Det kamorfiska kastjärnet är baserat på afrikanska motsvarigheter, och kamorklubban är från Fiji eller så.

Vissa kulturer i Oceanien hade hajtandssvärd, hjälmar av blåsfiskhud, etc. Det ser helt freaky ut, men verkar ha funkat för deras krigsförings förutsättningar, och hajtandssvärd är ett väldigt koolt koncept. Den här snubben är från Kiribati:

- Ymir, nu: mat

Hösnuba

Veteran
Den Upplyste Despoten said:
Hösnuba said:
Oförstörbarhet kan lätt missbrukas. ... finfina hävarmar av enormt långa och spröda trådar som inte låter sig böjas.
Fast oförstörbarhet innebär inte att de inte böjs. De förstörs bara inte. De blir inte starkare eller tåligare eller hårdare. De bara inte förstörs.
Jag hade tänkt mig väldigt spröda material som inte ville fjädra utan att knäckas, men förmodligen fjädrar allting som om det är långt nog, så jag säger inte emot. Kanske kan man tänka sig att den tunna hävarmen också viker sig men att den rätar ut sig själv efteråt, som billiga sugrör kan göra.

Jag har nog haft lite svårt att greppa hur ett oförstörbart föremål skulle uppföra sig. Kanske någon kan hjälpa mig att reda ut det med ett litet tankeexperiment:
Om man tänker sig en oförstörbar rustning av papper, som inte skyddar ett dugg, studsar då vapen undan när de träffar pappret, med resultatet att bäraren blir skadad av stöten men skulle klara sig från att bli drabbad av förgiftade klingor eller dylikt; Eller släpper pappret faktiskt igenom vapnet men självläker efteråt?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ymir said:
GURPS "Book of Exotic Weapons" är en underbar gammal modul som berättar om en massa konstiga vapen man inte visste fanns. Drängarnas stridssköld är bland annat tagen därifrån, men var ännu mer extrem i verkligheten med långa taggar på handskens knogar och grejer. Det kamorfiska kastjärnet är baserat på afrikanska motsvarigheter, och kamorklubban är från Fiji eller så.
Den där stridsskölden är ju ganska timid i jämförelse med den säregna sköld för rättsdueller jag sett i en inscannad fäktmanual från 1500-talet. Denna var tvåhandsfattat, spikförsedd och utgjorde alltså de stridandes huvudbeväpning. Jag själv har inte koll på var bilden finns, men jag misstänker att Markehed har det -- ska kolla med honom.

wallahad

Swordsman
Ang Oförstörbarhet; Jag anser att saker "Självläker".
Sticker man spjutet genom det så kan det genomborra framsida-kropp-baksida.
Jag tycker att stick skadan talar för den biten.

Tänk projektil vapen: En kula gör BRA med skada då den penetrerar in till köttet men hindras den av en balistisk väst, som fångar kulan så blir effekten ett kraftigt hammarslag.

Ang improvisations vapen ala Fångt boja så är jag inne på att det bara duger som fälla i olika former.
Klotet i huvudet, som mot vikt etc.
Kedjan till klotet däremot är mera rimligt som improvicerat vapen. Vilket flertalet slagsmål redan bevisat.

Ang kristall vapen så tror jag att grund tanken till tråden var att man hamnat i en situation där saker som Alkemi inte var hanterbart, som i fängelse.
Så till stick vapen tror jag på den idéen.
Problemet blir ju att komma ut innan de bätre rustade vakterna kommer ner i fängelset.

Telephalsion

Swordsman
Jag har alltid sett ofärstärbarhet som att det funkar som minnesmetaller. För rustning gäller att de absorberar den skada som rustningsvärdet säger, sen sviktar rustningen och all annan skada överförst som krosskada.

För vapen så innebär det att eggar på vapen alltid är skarpa, men om de utsätts för en kraft som skulle ha gett sänkt bryt, så sviktar vapnet som en bit gummi för att sedan sprätta tillbaka. Alltså blir inte en tråd stel, och om den utsätts för alltför stor vikt skulle jag säga att den tänjs ut, inte att den lyfter oändligt mycket vikt. Alternativt att det man knytit fast tråden i slits sönder.