Här är definitiorna, omarbetade efter förra trådens diskussion. Jag har nu försökt att skriva både allmängiltig definition och hur jag menar att termerna borde användas. Jag skriver detta för att ha något att länka till i diskussioner. Då jag har sett termen "narrativt" som något sorts substitut för narrativism så har jag en idé till definition av detta som jag ville ta upp.
(Här vill jag förekomma eventuella missförstånd: Jag kommer fortsätta arrangera indierummet under sitt nu etablerade och snygga namn, trots detta utmålar jag här termen "indie" som okonstruktiv.)
Indiespel
Kan betyda rollspel där författaren personligen äger spelet, spel i liten upplaga, gratis rollspel, korta rollspel, rollspel med likheter med Forgespel, eller en kombination av dessa.
(Personligt) För att undvika missförstånd så uppmuntrar jag mer specifika termer.
Samberättande
1. Allmän definition: Spelarna beskriver i varierande grad världen och handlingen även bortom deras rollpersoners förmågor, något som annars är reserverat till spelledaren.
2. Ursprunglig definition: Spelarna gör val som skapar en så intressant historia som möjligt. En del utav Risings rollspelstriangel-modell, där de andra två hörnen utgör spelmässighet (Göra så effektiva val som möjligt) och gestaltande (Att göra de val som rollpersonen troligen skulle ha gjort)
Narrativism (Skulle egentligen kunna kallas "Premiss")
Påminner om den ursprungliga definitionen av Samberättande, men förutsätter också att spelarna söker svar på en premiss. (Exempelvis: Vad är viktigare, kärlek eller vänner?) En del utav Ron Edwards GNS-modell, som beskriver de tre grunder som kan motivera en rollpersons handlande: Narrativism, gamism (spelarna försöker klara en utmaning) och simulationism (spelarna försöker utforska rollspelet, till exempel en konsekvent spelvärld)
Narrativt
1. SAOBs definition: "I berättande form". Allt rollspel är alltså narrativt spel enligt Svenska akademin.
2. Förslag till rollspelsterm: Ett rollspel eller en spelledar- och spelarstil som verkar för att skapa en så intressant historia som möjligt.
Det kan tyckas självklart att man vill ha en så intressant historia som möjligt, men det är samtidigt en prioriteringsfråga om spelarna efter mötet ska säga "Det här var en bra historia!" eller t. ex "Vilket balanserat rollspel!" eller "Jag levde mig verkligen in i min karaktär!", och olika strategier här tar olika hänsyn till sådana här målsättningar.
Se även Samberättande, ursprunglig definition.
Rollspelsteori
Att analysera ett spel och dess strukturer, och vad detta leder till i praktiken, sätta upp designmål.
Kan vara så enkelt som att "Jag tror att d20 passar bättre än BRP till mitt rollspel, för rollpersonerna ska växa i styrka under spelets gång". Associeras kanske främst med spel med ovanliga designlösningar.
Nyskapande rollspel eller Progressiva rollspel
Rollspel som gör något få eller inga rollspel har gjort förut.
(Personligt) Jag använder inte dessa ord för speciella typer av rollspel, utan för enskilda rollspel. Jag skulle råda er för att göra det samma för tydlighetens skull och för att undvika värdeladdade termer.
Forgespel
Spel utvecklade i diskussion på, eller representerade med egna forum på www.indie-rpgs.net. Behöver inte innebära liknande design, även om det finns vissa starka designtrender. Jämför med spel utvecklade här på www.rollspel.nu.
Nischning (Personlig innebörd)
En gradskala på hur inriktade på en specifik spelstil ett spels tema och strukturer är. Strukturer innefattar hur spelvärlden presenteras, regler, exempel, spelledar- och spelarinstruktioner.
One Can Have Her är ett nischat spel. Vi spelar alltid män i knipa som åtrår något, spelvärlden är alltid svartvit, temat är förräderi och reglerna handlar just om förräderi.
Noir tycks mig vara vad jag skulle kalla halvnischat, när jag undersöker websidans beskrivningar: "världsligt förfall, mysterier, våld och mörk erotik" och "Den tragiska hjälten med mörbultat psyke ger sig ut på både en inre och en yttre resa genom regniga bakgator i den anonyma storstaden. Både regler och spelvärld är skrivna för att maximalt stödja drama och spänning". Det är klart vad för stämning som ska råda, vad man ska spela för personer, och reglerna har som ambition att specialisera sig på just detta.
Eon är inte nischat. Vi förutsätts spela äventyrare, men vi uppmanas inte att göra det, och det är lätt att spela annat. Uppläggen för scenarion lutar åt de politiska, men även detta går att bända på. Det enda som är riktigt fastställt är att vi ska spela en varelse från Mundana, i Mundana.
GURPS är generellt. Det är inte inriktat på någon sorts scenarion alls.
(Här vill jag förekomma eventuella missförstånd: Jag kommer fortsätta arrangera indierummet under sitt nu etablerade och snygga namn, trots detta utmålar jag här termen "indie" som okonstruktiv.)
Indiespel
Kan betyda rollspel där författaren personligen äger spelet, spel i liten upplaga, gratis rollspel, korta rollspel, rollspel med likheter med Forgespel, eller en kombination av dessa.
(Personligt) För att undvika missförstånd så uppmuntrar jag mer specifika termer.
Samberättande
1. Allmän definition: Spelarna beskriver i varierande grad världen och handlingen även bortom deras rollpersoners förmågor, något som annars är reserverat till spelledaren.
2. Ursprunglig definition: Spelarna gör val som skapar en så intressant historia som möjligt. En del utav Risings rollspelstriangel-modell, där de andra två hörnen utgör spelmässighet (Göra så effektiva val som möjligt) och gestaltande (Att göra de val som rollpersonen troligen skulle ha gjort)
Narrativism (Skulle egentligen kunna kallas "Premiss")
Påminner om den ursprungliga definitionen av Samberättande, men förutsätter också att spelarna söker svar på en premiss. (Exempelvis: Vad är viktigare, kärlek eller vänner?) En del utav Ron Edwards GNS-modell, som beskriver de tre grunder som kan motivera en rollpersons handlande: Narrativism, gamism (spelarna försöker klara en utmaning) och simulationism (spelarna försöker utforska rollspelet, till exempel en konsekvent spelvärld)
Narrativt
1. SAOBs definition: "I berättande form". Allt rollspel är alltså narrativt spel enligt Svenska akademin.
2. Förslag till rollspelsterm: Ett rollspel eller en spelledar- och spelarstil som verkar för att skapa en så intressant historia som möjligt.
Det kan tyckas självklart att man vill ha en så intressant historia som möjligt, men det är samtidigt en prioriteringsfråga om spelarna efter mötet ska säga "Det här var en bra historia!" eller t. ex "Vilket balanserat rollspel!" eller "Jag levde mig verkligen in i min karaktär!", och olika strategier här tar olika hänsyn till sådana här målsättningar.
Se även Samberättande, ursprunglig definition.
Rollspelsteori
Att analysera ett spel och dess strukturer, och vad detta leder till i praktiken, sätta upp designmål.
Kan vara så enkelt som att "Jag tror att d20 passar bättre än BRP till mitt rollspel, för rollpersonerna ska växa i styrka under spelets gång". Associeras kanske främst med spel med ovanliga designlösningar.
Nyskapande rollspel eller Progressiva rollspel
Rollspel som gör något få eller inga rollspel har gjort förut.
(Personligt) Jag använder inte dessa ord för speciella typer av rollspel, utan för enskilda rollspel. Jag skulle råda er för att göra det samma för tydlighetens skull och för att undvika värdeladdade termer.
Forgespel
Spel utvecklade i diskussion på, eller representerade med egna forum på www.indie-rpgs.net. Behöver inte innebära liknande design, även om det finns vissa starka designtrender. Jämför med spel utvecklade här på www.rollspel.nu.
Nischning (Personlig innebörd)
En gradskala på hur inriktade på en specifik spelstil ett spels tema och strukturer är. Strukturer innefattar hur spelvärlden presenteras, regler, exempel, spelledar- och spelarinstruktioner.
One Can Have Her är ett nischat spel. Vi spelar alltid män i knipa som åtrår något, spelvärlden är alltid svartvit, temat är förräderi och reglerna handlar just om förräderi.
Noir tycks mig vara vad jag skulle kalla halvnischat, när jag undersöker websidans beskrivningar: "världsligt förfall, mysterier, våld och mörk erotik" och "Den tragiska hjälten med mörbultat psyke ger sig ut på både en inre och en yttre resa genom regniga bakgator i den anonyma storstaden. Både regler och spelvärld är skrivna för att maximalt stödja drama och spänning". Det är klart vad för stämning som ska råda, vad man ska spela för personer, och reglerna har som ambition att specialisera sig på just detta.
Eon är inte nischat. Vi förutsätts spela äventyrare, men vi uppmanas inte att göra det, och det är lätt att spela annat. Uppläggen för scenarion lutar åt de politiska, men även detta går att bända på. Det enda som är riktigt fastställt är att vi ska spela en varelse från Mundana, i Mundana.
GURPS är generellt. Det är inte inriktat på någon sorts scenarion alls.