Jag tycker att det märktes tydligt i tråden Svenska indiespel att vi inte vet vad vi pratar om, eller rättare sagt, vad de andra pratar om. Termerna är för dåligt definerade. Jag har bestämt mig för att bena ut begreppen, med utgångspunkt efter hur jag och dess upphovsmän använder dem.
Det finns tre anledningar till detta:
1. Jag vill kunna uttrycka mig klarare.
2. Jag vill föregå missförstånd genom att få höra kritik och invändningar redan nu.
3. Jag hoppas att vi kan enas om en gemensam terminologi.
Iochmed detta inlägg har jag själv fått granska och omvärdera mina termer. Här är de, och så här anser jag att de borde användas:
Nischade spel eller Fokuserade spel
Mina personliga termer för korta rollspel som behandlar ett specifikt tema eller en specifik sorts historia, med regler skrivna för att lyfta fram detta, snarare än för att skapa en känsla av verklighetstrogenhet eller för att erbjuda underhållande regelmekanik. De flesta Forgespel är nischade spel, men nischade spel behöver inte vara Forgespel.
Forgespel
Spel utvecklade i diskussion på, eller representerade med egna forum på www.indie-rpgs.net. Jämför med spel utvecklade här på www.rollspel.nu. Forgespel är alltid Indiespel, men Indiespel behöver inte vara Forgespel.
Indiespel
1. Internationell definition: Rollspel som publiceras av författaren/författarna.
2. Vårt forums officiella definition: (Och den som är meningsfull i Sverige) Rollspel som inte publicerats kommersiellt.
Här är fem termer som förekommer i anslutning till de föregående tre termerna, och kanske rent av blandas ihop med dem:
Samberättande
1. Allmän definition: Spelarna beskriver i varierande grad världen och handlingen även bortom deras rollpersoners förmågor, något som annars är reserverat till spelledaren.
2. Ursprunglig definition: Spelarna gör val som skapar en så intressant historia som möjligt. En del utav Risings rollspelstriangel-modell, där de andra två hörnen utgör spelmässighet (Göra så effektiva val som möjligt) och gestaltande (Att göra de val som rollpersonen troligen skulle ha gjort) Ingår per definition i Nischade spel.
Narrativism
Påminner om den ursprungliga definitionen av Samberättande, men förutsätter också att spelarna söker svar på en premiss. (Exempelvis: Vad är viktigare, kärlek eller vänner?) En del utav Ron Edwards GNS-modell, som beskriver de tre grunder som kan motivera en rollpersons handlande: Narrativism, gamism (spelarna försöker klara en utmaning) och simulationism (spelarna försöker utforska rollspelet, till exempel en konsekvent spelvärld)
Rollspelsteori
Att analysera regler i enlighet med sina designmål.
Kan vara så enkelt som att "Jag tror att d20 passar bättre än BRP till mitt rollspel, för rollpersonerna ska växa i styrka under spelets gång".
Ingår i allt rollspelsmakande, men märks framförallt i Nischade spel där författaren har valt att använda ovanliga regellösningar för att lyfta fram spelets tema.
Nyskapande rollspel eller Progressiva rollspel
Rollspel som gör något få eller inga rollspel har gjort förut. Jag använder inte dessa ord för speciella typer av rollspel, utan för enskilda rollspel. Jag skulle råda er för att göra det samma för tydlighetens skull och för att undvika värdeladdade termer.
Notera att det inte finns någon etablerad term för spelregler skrivna för att skapa intressanta historier på bekostnad av verklighetstrogenhet, men som inte gör något för premissbemötande. Bara den ursprungliga betydelsen av samberättande, och i viss mån den ursprungliga betydelsen av narrativism beskriver detta.
Vad tycker ni själva?
Det finns tre anledningar till detta:
1. Jag vill kunna uttrycka mig klarare.
2. Jag vill föregå missförstånd genom att få höra kritik och invändningar redan nu.
3. Jag hoppas att vi kan enas om en gemensam terminologi.
Iochmed detta inlägg har jag själv fått granska och omvärdera mina termer. Här är de, och så här anser jag att de borde användas:
Nischade spel eller Fokuserade spel
Mina personliga termer för korta rollspel som behandlar ett specifikt tema eller en specifik sorts historia, med regler skrivna för att lyfta fram detta, snarare än för att skapa en känsla av verklighetstrogenhet eller för att erbjuda underhållande regelmekanik. De flesta Forgespel är nischade spel, men nischade spel behöver inte vara Forgespel.
Forgespel
Spel utvecklade i diskussion på, eller representerade med egna forum på www.indie-rpgs.net. Jämför med spel utvecklade här på www.rollspel.nu. Forgespel är alltid Indiespel, men Indiespel behöver inte vara Forgespel.
Indiespel
1. Internationell definition: Rollspel som publiceras av författaren/författarna.
2. Vårt forums officiella definition: (Och den som är meningsfull i Sverige) Rollspel som inte publicerats kommersiellt.
Här är fem termer som förekommer i anslutning till de föregående tre termerna, och kanske rent av blandas ihop med dem:
Samberättande
1. Allmän definition: Spelarna beskriver i varierande grad världen och handlingen även bortom deras rollpersoners förmågor, något som annars är reserverat till spelledaren.
2. Ursprunglig definition: Spelarna gör val som skapar en så intressant historia som möjligt. En del utav Risings rollspelstriangel-modell, där de andra två hörnen utgör spelmässighet (Göra så effektiva val som möjligt) och gestaltande (Att göra de val som rollpersonen troligen skulle ha gjort) Ingår per definition i Nischade spel.
Narrativism
Påminner om den ursprungliga definitionen av Samberättande, men förutsätter också att spelarna söker svar på en premiss. (Exempelvis: Vad är viktigare, kärlek eller vänner?) En del utav Ron Edwards GNS-modell, som beskriver de tre grunder som kan motivera en rollpersons handlande: Narrativism, gamism (spelarna försöker klara en utmaning) och simulationism (spelarna försöker utforska rollspelet, till exempel en konsekvent spelvärld)
Rollspelsteori
Att analysera regler i enlighet med sina designmål.
Kan vara så enkelt som att "Jag tror att d20 passar bättre än BRP till mitt rollspel, för rollpersonerna ska växa i styrka under spelets gång".
Ingår i allt rollspelsmakande, men märks framförallt i Nischade spel där författaren har valt att använda ovanliga regellösningar för att lyfta fram spelets tema.
Nyskapande rollspel eller Progressiva rollspel
Rollspel som gör något få eller inga rollspel har gjort förut. Jag använder inte dessa ord för speciella typer av rollspel, utan för enskilda rollspel. Jag skulle råda er för att göra det samma för tydlighetens skull och för att undvika värdeladdade termer.
Notera att det inte finns någon etablerad term för spelregler skrivna för att skapa intressanta historier på bekostnad av verklighetstrogenhet, men som inte gör något för premissbemötande. Bara den ursprungliga betydelsen av samberättande, och i viss mån den ursprungliga betydelsen av narrativism beskriver detta.
Vad tycker ni själva?