Rising
Vila i frid
Re: Forgeiga spel
Men personligen tycker jag att kvalifikationstermer är rätt jobbiga.
Med "kvalifikationstermer" menar jag alltså sådana som talar om någon specifik gräns. Typ "Ett spel är X om och bara om det kvalificerar enligt kravet Y".
Jag är mer intresserad av målsättningstermer; termer som beskriver visioner som kan efterlevas i mer eller mindre grad. Ungefär som "simplistiskt". Det finns ingen uttalad gräns mellan simplistiska och detaljistiska spel, men alla är överrens om vad som vore ett utpräglat simplistiskt spel.
Det är så jag sett på termen samberättande. Det beskriver en vision, ett hörn i rollspelstriangeln. Det mest utpräglade samberättarspelet vore ett helt utan spelledare, men det finns ingen uttalad gräns för när ett spel egentligen kvalificerar som ett samberättarspel.
Men, alltså; om någon nu vill använda "samberättande" som en kvalifikationsterm så vore det alltså okej med mig. Jag är väldigt laid back när det gäller termer. Jag hoppas bara att jag kan slippa bli delaktig i en sådan diskussion, för jag tycker som sagt att kvalifikationstermer är rätt jobbiga. Det hjälper ju inte mig som rollspelare att veta var någonstans gränsen går mellan samberättarspel och andra spel. Däremot kan man tjäna mycket på att förstå visionen som sådan.
Precis som med "simplistiskt". Att förstå vad poängen är med simplistiska spel, det är användbart. Men att diskutera hur många spelmoment ett rollspel får ha - och hur mycket tid dessa får ta i anspråk - för att kvalificera som ett "simplistiskt" spel, det tycker jag vore en meningslös diskussion.
Så, för min del; färre kvalifikationstermer och fler målsättningstermer.
Men om nu någon vill kalla mig för en Forgeare så nickar jag lätt på huvudet och låter det gå.
Nja, det skulle jag nog inte. Jag är faktiskt inte så hardcore när det gäller termer. Om jag förstår vad någon menar, så är det okej, liksom. Jag vill mest slippa diskutera termer i sig, eftersom det är tråkigt.Rising skulle ju till exempel få spatt när vi kallade hans nischade spel för Forgeigt
Men personligen tycker jag att kvalifikationstermer är rätt jobbiga.
Med "kvalifikationstermer" menar jag alltså sådana som talar om någon specifik gräns. Typ "Ett spel är X om och bara om det kvalificerar enligt kravet Y".
Jag är mer intresserad av målsättningstermer; termer som beskriver visioner som kan efterlevas i mer eller mindre grad. Ungefär som "simplistiskt". Det finns ingen uttalad gräns mellan simplistiska och detaljistiska spel, men alla är överrens om vad som vore ett utpräglat simplistiskt spel.
Det är så jag sett på termen samberättande. Det beskriver en vision, ett hörn i rollspelstriangeln. Det mest utpräglade samberättarspelet vore ett helt utan spelledare, men det finns ingen uttalad gräns för när ett spel egentligen kvalificerar som ett samberättarspel.
Men, alltså; om någon nu vill använda "samberättande" som en kvalifikationsterm så vore det alltså okej med mig. Jag är väldigt laid back när det gäller termer. Jag hoppas bara att jag kan slippa bli delaktig i en sådan diskussion, för jag tycker som sagt att kvalifikationstermer är rätt jobbiga. Det hjälper ju inte mig som rollspelare att veta var någonstans gränsen går mellan samberättarspel och andra spel. Däremot kan man tjäna mycket på att förstå visionen som sådan.
Precis som med "simplistiskt". Att förstå vad poängen är med simplistiska spel, det är användbart. Men att diskutera hur många spelmoment ett rollspel får ha - och hur mycket tid dessa får ta i anspråk - för att kvalificera som ett "simplistiskt" spel, det tycker jag vore en meningslös diskussion.
Så, för min del; färre kvalifikationstermer och fler målsättningstermer.
Men om nu någon vill kalla mig för en Forgeare så nickar jag lätt på huvudet och låter det gå.