Nekromanti Indiehelvetet [Rollspelsterminologi]

Krille

Super Moderator
Amatör != gratis

Om det var frågan om att få bort termen "amatörrollspel" med dess negativa klang, och definitonen enbart är att inkludera alla rollspel som är gratis, så hade "gratisrollspel" varit ett tydligare, enklare och mer naturligt namnval.
...fast då får vi det lilla problemet att Supergänget inte är gratis. Dessutom, "på den gamla goooooda tiden" så fanns det ofta dem som gav ut till självkostnadspris. Det vill säga, istället för att kunden tar hem gratis och skriver ut dyrt på pappas bläckstråle, så tar producenten ner en skiva till närmsta copyshop och skriver ut och ringbinder och skickar till kunden för i princip copyshopens pris plus porto. Det är inte heller gratis.

Så "gratis" är helt enkelt inte rätt ord i en del fall, ett argument som förekom även på den gamla goda tiden.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Nä.

Det har även skett en felanvändning av ordet genom tiden, så det har skapat en begreppsförvirring.
Naturliga språk fungerar inte så. Man kan inte använda ord fel så länge som folk förstår vad man menar (snart kommer säkert Dnalor och namedroppar lite lingvister så jag slipper). Om en betydelse inte längre används i någon vidare omfattning är det inget fel med att säga at en ny användning är den korrekta nu för tiden. I det här fallet tycker jag det är fullkomligt vansinnigt att använda "indiespel" som en synonym för "gratisspel" bara för att en person myntade begreppet så en gång i tiden, när gratisaspekten idag inte alls är relevant.

/Dimfrost

Gordeg

Hero
Re: Amatör != gratis

Så "gratis" är helt enkelt inte rätt ord i en del fall, ett argument som förekom även på den gamla goda tiden.
Och det har jag inget att invända mot. Men om någon av någon anledning vill använda en definition för spel som inte kostar pengar, tex för att stoppa in dem i ett rum på ett konvent, så är det smart att kalla dem för just gratisrollspel.

Hur funkis det är att skilja på rollspel som är gratis från de som inte är gratis är väl en annan diskussion? Som dig mfl tycker jag inte att det är funkis. Därför är det dumt att låta termen "indierollspel" ockuperas av en historisk (antik?) definition.

Gordeg

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Jo, jag vet att språket är flytande och allt sådant där. Det är okej att skriva "dej" istället för "dig" nu och inom tio år kommer det officiella språket i Sverige var SMS-språket. Det är en mardröm som jag desperat försöker förtränga. Jag vill inte medverka i ett sådant förfall. :gremfrown:

Krille

Super Moderator

Men om någon av någon anledning vill använda en definition för spel som inte kostar pengar, tex för att stoppa in dem i ett rum på ett konvent, så är det smart att kalla dem för just gratisrollspel.
Problemet uppstår när rollspelet ifråga både finns gratis och inte-gratis. Supergänget (svenska) kostar 90 bananer på Lulu, men kan även läsas gratis på dess hemsida. Västmark version 2 fanns gratis på min hemsida, men även till självkostnadspris från copyshop då och då. Så gränsen är lite för flytande, helt enkelt, tack vare copyshops och print-on-demand.

Det fanns ännu en orsak till att "gratis" inte funkade "på den gamla goda tiden", och det var att även "gratis" har en viss negativ klang. "Gratis" kunde lätt låta så dåligt så att det inte gick att sälja. "Indie" hade inte den konnotationen, utan lät "alternativt och fräckt".

Big Marco

Läskig

Men då kan vi ju kalla supergänget för ett lulu-spel istället.

Klockrent! Spel som tillverkas i små PoD-upplagor kallas kort och gott för Lulu-spel.

(dock säger det inget om vad det är för typ av spel, men det säger allt om hur dess kontakt med marknaden är)

Dimfrost

Special Circumstances

Ja, jag är också rätt språkkonservativ egentligen (till skillnad mot Dnalor tycker jag det är en dålig idé att införa en enhetlig stavning av alla sj-ljud och byta ut å mot o och u mot o :gremwink:), men mest av estetiska skäl. Det är en helt annan sak när betydelser förändras över tid, speciellt när det då är förändringar i världen som gör att en gammal betydelse inte längre är relevant.

/Dimfrost

Robert Jonsson

Det är skillnaden mellan oss - jag tycker inte läget är förändrat nog för att göra den tidigare innebörden meningslös.

Dimfrost

Special Circumstances

Tja, i mitt tycke är det precis den typen av spel som tidigare var gratisspel som nu ges ut med vinst på Lulu. Är inte det förändring nog? De flesta gratisspelen idag är gratis för att de inte är färdiga än. :gremwink:

/Dimfrost

Robert Jonsson

Nej, jag tycker inte det. Se bara vad Krille skrev i sin post nyss (Inläggsnr: 1036998).

Dimfrost

Special Circumstances
Inläggsnummer [OT]

Se bara vad Krille skrev i sin post nyss (Inläggsnr: 1036998).
Du vet, man kan skriva "[ inlägg=1036998] Krilles post [ /inlägg]" i stället, så blir det en fin länk, så här: Krilles post :gremgrin:

/Dimfrost

Organ

Out of time, out of mind
Re: Inläggsnummer [OT]

Finns det förresten något annat sätt att se ett inläggs nummer än att kolla i adressfönstret?

/Anders

Dimfrost

Special Circumstances

Det står "(Inläggsnr: xxx)" efter inläggets titel, åtminstone för mig.

/Dimfrost

Mogger

Hipsteranka
Cheezus...

Frågan är vad som är bäst. En vag term som alla har någorlunda koll på (indiespel som spel som lanseras av Indie Press Revolution och liknande, som via Lulu) eller en term som förlorat sin funktion men som är klart definierad (indiespel som gratisspel/amatörspel/whatever).

Man behöver inte vara Fredrik Lindström för att knäcka den nöten...:)

Robert Jonsson

Nej, det visste jag inte. Mycket bra tips som jag tackar för! :gremsmile:

Robert Jonsson

Re: Cheezus...

Jag tror du överskattar "alla" rätt rejält - eller rättare sagt hoppas jag det. Du menar förstås en liten klick på ett forum, för "alla" rör det sig definitivt inte om. Säger du Indie Press Revolution till en rollspelare som inte härvat omkring här så blir det ett par blanka ögon och sedan en följd fråga vad du snackar om.

Skillnaden är att den ursprungliga definitionen användes och promotades hårt av bolag (Legend Hobbyspel) som vände sig till vanliga rollspelare, inte alla prettomiffon (och det säger jag med all kärlek - prettomiffo är inte en förolämpning, tro mig. Jag är också ett prettomiffo. :gremwink: ).

Dimfrost

Special Circumstances

Jag skulle tro att väldigt många rollspelare skulle vara lika oförstående inför "Legend Hobbyspel". Det var ju evigheter sedan de försvann.

/Dimfrost

Robert Jonsson

Nu, ja. Vad jag menade var att de riktade sig åt målgrupper som var utanför en liten sfär. Rotar du uttrycket hos sådana och det sprider sig så är det mer värt än vad en liten klick tycker. LEver det kvar ännu? Inte den blekaste, men det kan mycket väl göra det.