Man Mountainman
Storsvagåret
Re: Nä.
Vad sms-språk anbelangar så är det ett specialfall orsakat av rent pragmatiska hänsyn: tiden det tar att författa ett sms, det bristande utrymmet etc. Risken att sms-språk ska smitta av sig på skriftspråk i gemen ser jag som försvinnande liten, särskilt i och med t9-ordbokens uppdykande.
/Kalle
Det är en i alla avseenden osannolik utveckling. Förutsägelser om skriftspråkets anpassning till talspråket har gjorts sedan artonhundratalets slut och de har i de flesta fall inte slagit in. På sjuttiotalet användes "dej" mer frekvent än det gör idag. Den tendens som varit stark under hela seklet är snarare den motsatta: talspråket anpassar sig efter skriftspråket. Så var det t.ex. ingen vid slutet av artonhundratalet som sa "flickor" och "blommor" — man sa "flicker" och "blommer" — men idag är de tidigare, skriftspråkliga varianterna de förhärskande.o, jag vet att språket är flytande och allt sådant där. Det är okej att skriva "dej" istället för "dig" nu och inom tio år kommer det officiella språket i Sverige var SMS-språket. Det är en mardröm som jag desperat försöker förtränga. Jag vill inte medverka i ett sådant förfall.
Vad sms-språk anbelangar så är det ett specialfall orsakat av rent pragmatiska hänsyn: tiden det tar att författa ett sms, det bristande utrymmet etc. Risken att sms-språk ska smitta av sig på skriftspråk i gemen ser jag som försvinnande liten, särskilt i och med t9-ordbokens uppdykande.
/Kalle