Jag tycker att det är mycket vettigt. Ffa framgår det ju klart varför även jag inte går med på att Risings samberättande skulle kunna ersätta narrativism.
Själv använder jag termen fokuserade rollspel på spel som är just fokuserade, som i motsats till spretiga. Nischade spel och fokuserade spel är inte samma sak för mig. Nischade spel har en smal premiss eller annat som avgränsa spelet. Jag tycker att det är viktigt att termer inte exkluderar spel som inte bottnar i Forgetraditionerna.
DoDT är ex vare sig nischat eller fokuserat. Tvärtom lider det av en påtaglig identiteskris där man inte vet riktigt hur spelvärldens ska hanteras i förhållande till regler o.dyl. Eon var under långt tid fokuserat men har börjat bli lite spretigt. Iaf, visonen med Eon var ganska klar och det har rört sig om ganska små och få utsvävningar. M:UA vill vara fokuserat och är det på sätt och vis men pga av röriga regler och skillnader i regel och värld och även olika författares uppfattningar är inte spelet fullt så fokuserat som det vill. Västmark är väldigt fokuserat, men har heller inte så många släppta moduler så då handlar det ju mest om att skriva en regelbok som håller. Men det är inte alls något självklart för rollspel. Sveriges mest fokuserade spel är Noir, för det fokuserar på sin vision i allt på ett mycket tydligare sätt än tidigare spel.
Jag tycker att termer behövs. Jag använde dem ofta. Begreppsförvirring på forum är oerhört frustrerande. Så för min del handlar det inte om att hävda min identitet eller elitistiskt visa på att mitt är bättre än ditt. Jag tycker att det resonemanget (som väl ffa fördes av Fiktionslek) är egendomligt. Fungerande termer är A och O nu när vi börjat gräva lite och kika vad som egentligen döljer sig bakom en T20 eller Grundegenskaper. Därför är de så klart viktigt att termerna är neutrala, men det tycker jag att de är, även om de i just ditt inlägg syftar till att reda ut indietermer. Klart att det fattas en massa termer, men det var ju helt klart inte din avsikt så det är ok.
Jag klistrar gärna en sådan här tråd eller ser att det slängs upp som en artikel att hänsvisa till. Så, way to go! Arvidos!