Nekromanti Inför Trobergs Dogmautmaning 2004

Troberg

Sinister eater
Re: Licenser och upphovsrätt

Jag kanske är dum, men jag har aldrig förstått vad som är problemet här.
Grejen är enkel. Jag vill inte att någon ska få sitt arbete stulet för att de ställer upp i min lilla utmaning.

Jag kommer därför när utmaningen officiellt startas att komma med några tips på vad man bör göra för att ha ett bättre skydd och vad man kan skriva om man vill tillåta att folk bygger vidare på det utan att för den sakens skull släppa kontrollen.

Sådant är dock bara rekommendationer och helt frivilligt. Se det som mitt sätt att frånsäga mig ansvar om någon mot förmodan skulle bli drabbad.

Troberg

Sinister eater
Re: Förstånd övervinner fulhack i längden

Jo, jag håller med dig till fullo. Jag tycker absolut att vi ska indikera tydligt från början att det är olämpligt, inte klargöra att det är förbjudet.
Vad tycker du?
Det var väl ungefär vad jag försökte säga?

Zaphod_UBBT

Swordsman

"Grejen är enkel. Jag vill inte att någon ska få sitt arbete stulet för att de ställer upp i min lilla utmaning."

Jo tack, så långt är jag med. :gremlaugh:

Min fråga var vad den svenska upphovsrättslagen har för brister som gör att man vill använda en licens. Ger den för dåligt skydd? Kan man fulhacka systemet och sprida rollspelet under sitt eget namn? Räcker det inte att verket är skyddat i sjuttio år efter min död?
Vad har upphovsrättens fyrtio års utveckling missat som är så vitalt? Det är det jag inte har förstått, för så väl kan jag inte lagen.

Vet någon?

Zap

Mörker

Warrior
Jag erkänner att jag inte läst hela den här tråden och vet inte om det poängterats, men det är fullt tillåtet att slå en sexsidig tärning som T6:a, T3:a och T2:a; vad kan man då inte göra med en T100 :gremgrin:

Radagast

Swordsman
"GPL?
Inget krav på GPL kommer att finnas, men jag rekommenderar att folk skyddar sina verk. Jag har diskuterat frågan med peterb och ska komma med några förslag."

Varför? Verket är ju skyddat med automatik om det är ett verk, som upphovsmannen gjort, och inte då är plagiat.

Det enda krukset är att bevisa att man har gjort verket när man säger att man har gjort det.

Kan göras t.ex. att man skickar ett brev med det till sig själv och låter det vara oöppnat, då gäller ju poststämpeln.

// Radagast

Zire

Swashbuckler

BSD eller mer specifikt här nånstans.

Den innebär iofs också att verk som bygger vidare på originalet också måste omfattas av licensen.

- Zire

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Mmm, men den "belastningen" har GNU också.

Rickard

Urverk speldesign

Hmm.. Jag var väl otydlig i mitt förra inlägg.. Svenska upphovsrätten, som är ett samarbete mellan nordiska länder (har jag för mig) och som baserar sig på Bernkonventionen som ger miniminivåer för upphovsrätt som "alla" ska följa, ger automatiskt upphovsrätt till upphovsmannen.. Ingen registrering och inget behövs skrivas i dokumentet, datorprogrammet eller konstverket.. Dock kan man underteckna med signatur för att göra det säkrare på att det är ens egna material om sådant skulle ifrågasättas..

Idéer (grundkoncept), exempelvis göra ett rollspel på fabeldjur, skyddas inte av upphovsrätt men om man gör något speciellt av idén, som att fabeldjuren är spelar jazz, att miljön utspelas i romarriket eller det bara finns möss som har små städer i människans värld blir det skyddat av upphovsrätten.. Det kallas att det har "verkshöjd"..

Regelsystem blir inte upphovsrättsskyddat, men man får inte kopiera texten rakt av.. Om man inte citerar en del av det, men då ska man ha skäl för citaten - som om man skriver en uppsats om regelsystem och vill ge ett kort exempel..

Copyright är inte upphovsrätt och det är något jänkarna har hittat på (som vanligt måste de hitta på egna saker).. Copyright finns inte i Sverige..

Om du är mer nyfiken så kan du läsa den här tråden, som du knappast kan ha missat(?) och som länkar till följande sida (tryck på "FAQ / Immaterialrätt")..

För skillnad mellan GPL och upphovsrätt, läs mitt första inlägg.. Då ingen tydligen argumenterade mot det, så verkar det stämma.. Fast å andra sidan läste jag vad det handlade om när någon förklarade det på forumet förra året.. Jag kan ha blandat ihop det med GNU också..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hade fyratimmarsföreläsning om upphovsrättslagarna idag (igår)

Zaphod_UBBT

Swordsman

Okej, det här var ju en massa bra och tydlig information. Jag visste visserligen redan det mesta, men det är bra att du gör saker tydliga.

Min ursprungliga fråga kvarstår dock bitvis; hurdant skydd ger upphovsrätten?

Svaret på min fråga är alltså "Upphovsrätten ger inte tillräckligt skydd för ditt verk", eller?

Zap

Quadrante

Grisbonde
Kanske en dum fråga..

..men vad ska man göra när man undrar.
1) Visst var det så att det är ok att använda samma system i flera bidrag.
2) Kan man lämna in ett bidrag som är ett universalsystem och i ett annat
bidrag referera till detta universalsystem.
3) Kan man referera till ett befintligt system, eller måste hela systemet
föjla med i bidraget.
4) ..kan man "låna" ett befintligt universalsystem (under förutsättning att
konstuktören tillåter det, och att det faller inom dogmaspelsramen),
eller måste man konstruera ett unikt/nytt system..

:tekopp:

Krille

Super Moderator
Re: Kanske en dum fråga..

Så som jag tolkar det...

"1) Visst var det så att det är ok att använda samma system i flera bidrag."

Ska väl inte hindra.

"2) Kan man lämna in ett bidrag som är ett universalsystem och i ett annat bidrag referera till detta universalsystem."

Nja. Det första är ett godkänt bidrag (sådana lämnades in förra året), det senare är det inte.

"3) Kan man referera till ett befintligt system, eller måste hela systemet föjla med i bidraget."

Spelet måste vara självständigt. Du ska klara dig med enbart det som står på din dubbelsidiga A4. Därför funkar universalsystemet, men inte externa referenser.

"4) ..kan man "låna" ett befintligt universalsystem (under förutsättning att konstuktören tillåter det, och att det faller inom dogmaspelsramen), eller måste man konstruera ett unikt/nytt system.."

Du kan inte ta reglerna från Instant Fuzion och lämna in det som ditt bidrag. Däremot tror jag att det skulle vara okej att bygga ett spel som är "Fuzion powered", på svenska och eget, och lämna in det.

Quadrante

Grisbonde

Det var väl ungefär vad jag gissade.

Men låt säga att jag gör två bidrag, ett spel och ett spelsystem.
Bägge har samma grundkoncept.(dvs samma system). Ofrånkomligt kommer spelsystemsbidraget vara mer(av spelsystemet alltså ha mer info) och spelet kommer inte att kunna innehålla lika mycket (av spelsystemet) pga utrymmes-begränsningen. Balanserar jag på en tunn lina här?

...

peterb

Swordsman

Inte alla verk är upphovskyddade, bara sådana som når över den ribba som upphovsrättslagen har lagt upp är och ska skyddas. Verk som inte är resultatet av en intellektuell ansträngning skall inte vara skyddade!

En samling rollspelsregler är som sådan skyddad av upphovsrätten, de enskilda reglerna är i de allra flesta fall inte skyddade.

Kolla in FAQ:en på www.rollspelshornan.se, klicka på FAQ och gå sedan vidare till Immaterialrätt. Om du har några följd frågor efter det, ta upp dom här eller på Rollspelshörnan.

OGL (eller några andra licenser) behövs inte enligt min mening i Sverige, eftersom spelregler har så svagt skydd av URL.

Det står envar fritt att använda i stort sett vilka regler som helst.

Troberg

Sinister eater

1) Visst var det så att det är ok att använda samma system i flera bidrag.
Ja, men bidragen måste stå för sig själv.

2) Kan man lämna in ett bidrag som är ett universalsystem och i ett annat
bidrag referera till detta universalsystem.
3) Kan man referera till ett befintligt system, eller måste hela systemet
föjla med i bidraget.
Nej, det är absolut fi dong!

4) ..kan man "låna" ett befintligt universalsystem (under förutsättning att
konstuktören tillåter det, och att det faller inom dogmaspelsramen),
eller måste man konstruera ett unikt/nytt system..
Om konstruktören tillåter det och regelsystemet finns med i bidraget.

Grundpricipen är att spelen ska kunna spelas som de är, utan externa beroenden.

Troberg

Sinister eater

Men låt säga att jag gör två bidrag, ett spel och ett spelsystem.
Bägge har samma grundkoncept.(dvs samma system). Ofrånkomligt kommer spelsystemsbidraget vara mer(av spelsystemet alltså ha mer info) och spelet kommer inte att kunna innehålla lika mycket (av spelsystemet) pga utrymmes-begränsningen. Balanserar jag på en tunn lina här?
Så länge som de är spelbara var för sig. Det kommer ju dock antagligen att innebära mindre röster per bidrag.

Quadrante

Grisbonde

Om det blir några bidrag blir det nog två spel istället för ett spel och ett "universalsystem", men att bägge spelen bygger på samma system.

btw. kommer det stå med i reglerna att man får köra med samma system i flera spel?

Troberg

Sinister eater

btw. kommer det stå med i reglerna att man får köra med samma system i flera spel?
Antagligen inte, det är underförstått. Det är i vilket fall svårt att avgöra när ett system inte längre är samma system...

hraufnir

Swordsman
Eftersom en t100 består av två t10or så kan inte göra fullt lika många kombinationer som man först tänker sig. Men visst går det att kombinera dem i många sätt och fall... man kan göra 1t20 av det, man kan göra t50... tja eg. vad som logiskt går att dela med i jämna tal... =)