Information, improvisation och ståryskapande

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,733
Om jag hittar på att jag och Fröken Borgstedt är barndomsvänner och du säger nej, för att du har tänkt att hon är en utomjording i förklädnad, men du har inte berättat det för mig, då blir det dåligt, tycker jag.
Och hur undviker man det? (Att en hel del så klart är övning fattar jag - men principiellt är ju det ointressant.) Vem ska ha företräde? Är lösningen att hela tiden vara öppen med sina idéer? Blir inte det stämningsdödande pga för mycket planering helt enkelt?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,572
Location
Slätta
Det jag funderar på dock är hur utbrett detta är utöver som ideal? Vilka spel, produkter etc premierar detta? I många scenarion finns det ju en handout som leder RP vidare, men min uppfattning är att detta inte är något som RP måste vara smarta för att hitta, eftersom det är en förutsättning för fortsatt spel. Men jag är inte heller speciellt intresserad av mysterier så jag kan absolut ha fel här.
Det här måste nog vara något av en perspektivfråga. Jag tycker att väldigt många scenarion handlar om att klura på var man skall gå och där hitta information som leder en vidare endera på en rak linje eller att man får information som hjälper bygga en större bild.

Om man ser på handout-exemplet till exempel så tycker åtminstone jag att det inte sällan är att dessa handouts endera behöver lusläsas och tolkas eller kombineras med annan information för att leda någonstans.

Jag tycker nog de flesta tryckta scenarion är mysterium, åtminstone till ganska stora delar?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,572
Location
Slätta
Om du planerar det sedan tidigare så är det väl helt okej, så länge det inte betyder att du blockerar mina idéer. Om jag hittar på att jag och Fröken Borgstedt är barndomsvänner och du säger nej, för att du har tänkt att hon är en utomjording i förklädnad, men du har inte berättat det för mig, då blir det dåligt, tycker jag. Osynlig vägg, som @Måns sade.
Ok, bra. Om jag i stället sår frön om att Fröken Borgstedt inte är vad hon verkar vara i förväg då?

Ursäkta för tusen dumma frågor här, jag är nyfiken på vad som är pudelns kärna för dig. Jag har ibland svårt att förstå skillnaden i upplevelse kan variera så mycket beroende på när den etableras. Om saker faller ut på ett oangenämt sätt så förstår jag att det inte är bra, men om den faller ut bra så tänker jag att upplevelsen är bra oberoende av om den skapades i stunden, för ett par sessioner sedan eller för ett par år sedan?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,191
Location
Ereb Altor
@Ram & @Bifur

Jo, om ett mysterium är att avslöja dold information så finns det såklart gott om det. Jag tänkte väl kanske mer Agatha Christie framför Raiders of the Lost Ark. Även om det finns mängder av dold information så skulle jag aldrig mena att Indiana Jones är mysterie-film, medan det inte råder någon tvekan om att Knives Out är det.

Jag är inte på något sätt emot att interagera mot dold information, tvärtom. Jag resonerar bara kring fenomenet.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,572
Location
Slätta
Jo, om ett mysterium är att avslöja dold information så finns det såklart gott om det. Jag tänkte väl kanske mer Agatha Christie framför Raiders of the Lost Ark. Även om det finns mängder av dold information så skulle jag aldrig mena att Indiana Jones är mysterie-film, medan det inte råder någon tvekan om att Knives Out är det.
Jag håller med men tycker samtidigt att när man skall avslöja dold information så är det i praktiken åtminstone till viss del ett mysterium. :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,733
@Ram & @Bifur

Jo, om ett mysterium är att avslöja dold information så finns det såklart gott om det. Jag tänkte väl kanske mer Agatha Christie framför Raiders of the Lost Ark. Även om det finns mängder av dold information så skulle jag aldrig mena att Indiana Jones är mysterie-film, medan det inte råder någon tvekan om att Knives Out är det.

Jag är inte på något sätt emot att interagera mot dold information, tvärtom. Jag resonerar bara kring fenomenet.
Ok, då är vi på samma spår. Sen kan nog ett Christie-scenario aldrig vara annat än ett mysterium medan Raiders kan spelas som ett men också inte göra det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,608
Location
Göteborg
Och hur undviker man det? (Att en hel del så klart är övning fattar jag - men principiellt är ju det ointressant.) Vem ska ha företräde? Är lösningen att hela tiden vara öppen med sina idéer? Blir inte det stämningsdödande pga för mycket planering helt enkelt?
Om jag hittar på något som inte stämmer med dina planer så får du ändra dina planer, helt enkelt. Planer har aldrig företräde, för de finns inte.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,608
Location
Göteborg
Ok, bra. Om jag i stället sår frön om att Fröken Borgstedt inte är vad hon verkar vara i förväg då?

Ursäkta för tusen dumma frågor här, jag är nyfiken på vad som är pudelns kärna för dig. Jag har ibland svårt att förstå skillnaden i upplevelse kan variera så mycket beroende på när den etableras. Om saker faller ut på ett oangenämt sätt så förstår jag att det inte är bra, men om den faller ut bra så tänker jag att upplevelsen är bra oberoende av om den skapades i stunden, för ett par sessioner sedan eller för ett par år sedan?
Nå, det är ju en gradfråga, lite grann. Om jag snappar upp dina antydningar så kan jag ju spela på dem. Om jag inte gör det och etablerar något som strider mot det så kanske det blir konstigt. En del av det roliga i rollspel är ju att bolla med dessa frågor och bygga en berättelse allteftersom vi hittar på saker. Det blir lite upp till oss som spelare att behandla detta skickligt.

Jag ser nog gärna att du är tydlig med dina antydningar så att vi alla förstår vad du talar om. Man behöver ju inte meta-snacka för att göra detta, heller. Du kan ju sätta en scen som visar upp det, utan att några rollpersoner är närvarande, till exempel.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,976
Location
Uppsala
Jag ser nog gärna att du är tydlig med dina antydningar så att vi alla förstår vad du talar om.
Jag har stött på motsatsen till detta flera gånger. En deltagare har superspecifika förväntningar på en scen, men förmedlar inte dessa. Sedan tar scenen en annan riktning och deltagaren blir besviken.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,400
Location
Helsingborg
Om jag snappar upp dina antydningar så kan jag ju spela på dem. Om jag inte gör det och etablerar något som strider mot det så kanske det blir konstigt.
Kan man säga att andras chans att säga "nej" gör att det strider mot din improviserade idé?

För jag ser inte (som jag redan nämnt många gånger) så stor skillnad på att förplanera och hitta på (annat än kvaliteten på det, möjligtvis), eftersom fram tills det förplanerade kommer ut i spel så finns det inte. För vad spelar det för roll att jag har något förplanerat om jag ändå går på din idé, som du just nu kom på, i slutändan?

Det här gör jag mycket i Hantverksgruppen. Jag har en tanke och styr mot det, men så får jag se om det jag hittade på faktiskt funkar i slutet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,191
Location
Ereb Altor
För jag ser inte (som jag redan nämnt många gånger) så stor skillnad på att förplanera och hitta på (annat än kvaliteten på det, möjligtvis), eftersom fram tills det förplanerade kommer ut i spel så finns det inte. För vad spelar det för roll att jag har något förplanerat om jag ändå går på din idé, som du just nu kom på, i slutändan?
Den stora skillnaden, för mig, är att det märks. Jag har inget emot att improvisera, som @Genesis även om jag själv inte föredrar den typen av Director Stance som spelare, men jag vill, precis som Genesis, känna till förutsättningarna. Jag vill veta vilka ramar som finns och hur jag ska förhålla mig till dem. Det gäller ju allt från story till regler m.m. Sedan är ju rollspelande många gånger att dessa ramar inte är fasta, och att vi måste känna av varandra. Det är, som jag ser det, där erfarenheten kommer in i bilden. Eller skicklighet om man så vill.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,191
Location
Ereb Altor
Detta (Genesis ideal) är f.ö den totala motsatsen till Blorben, där ju all info följer vissa redan satta riktlinjer/regler. Vilket möjligtvis kan vara intressant att begrunda.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,976
Location
Uppsala
Detta (Genesis ideal) är f.ö den totala motsatsen till Blorben, där ju all info följer vissa redan satta riktlinjer/regler. Vilket möjligtvis kan vara intressant att begrunda.
Helt klart varför jag inte heller klickar med blorben eller det ofta återkommande idealet om att saker behöver vara "äkta", som en form av neutral definition. Dock är "Enklast möjliga blorb"-tråden den enda jag har lagt som bokmärke. Fascineras av det, även om jag kan acceptera att det inte är min kopp te. :)
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,191
Location
Ereb Altor
Helt klart varför jag inte heller klickar med blorben eller det ofta återkommande idealet om att saker behöver vara "äkta", som en form av neutral definition. Dock är "Enklast möjliga blorb"-tråden den enda jag har lagt som bokmärke. Fascineras av det, även om jag kan acceptera att det inte är min kopp te. :)
Blorben är ju även motsats till det som @Rickard pratar om. När blir informationen sann? Blroben säger att den blir sann när SL preppar den/författaren skriver ned den, medan andra menar att den blir sann först när det sägs. Inget av det är naturligtvis mer "äkta" eftersom vi, oavsett våra intentioner, pratar om fantasier.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,976
Location
Uppsala
Inget av det är naturligtvis mer "äkta" eftersom vi, oavsett våra intentioner, pratar om fantasier.
Det här verkar dock vara en ganska central pelare för mångas upplevelse, även om jag håller med om den här slutsatsen personligen. Men just att saker kan vara mer eller mindre äkta baserat på om de bestäms i förväg eller ej verkar helt klart vara en "grej".
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,733
Om jag hittar på något som inte stämmer med dina planer så får du ändra dina planer, helt enkelt. Planer har aldrig företräde, för de finns inte.
Om jag snappar upp dina antydningar så kan jag ju spela på dem. Om jag inte gör det och etablerar något som strider mot det så kanske det blir konstigt.
Ja, och den springande är väl inte att jag får ändra mina planer utan att den etablering min medspelare gjorde i mina ögon helt enkelt är dålig och okänslig för setting/berättelse/karaktär? Vad är vägen för att komma förbi det?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,191
Location
Ereb Altor
Det här verkar dock vara en ganska central pelare för mångas upplevelse, även om jag håller med om den här slutsatsen personligen. Men just att saker kan vara mer eller mindre äkta baserat på om de bestäms i förväg eller ej verkar helt klart vara en "grej".
Ja alltså, man kan ju dra en direkt parallell till vilken verklighetsbaserad setting som helst. Finns Eiffeltornet? Ja. Finns Eiffeltornet i vår gemensamma fantasi om den utspelar sig i vår värld?

Det blir ju en närmast filosofisk fråga, eller så bestämmer vi helt enkelt att en viss typ av info är sann. Och när vi har bestämt det så betraktar vi den som sann. Det är ju inte konstigt alls. Vi kan lika gärna bestämma att inget är sant, inte ens det som sägs. (edit, eller så avgör vi det med hjälp av regler, som du påpekar ovan).
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,157
Location
Off grid
Det här verkar dock vara en ganska central pelare för mångas upplevelse, även om jag håller med om den här slutsatsen personligen. Men just att saker kan vara mer eller mindre äkta baserat på om de bestäms i förväg eller ej verkar helt klart vara en "grej".
Det är klart att det är så. Och kanske ännu viktigare vem som bestämmer nåt, på vilka grunder och på vilket sätt det kommuniceras.
Min kompis har sett Star Wars filmerna och tror sig veta ungefär hur kraften funkar.
När jag kommer och berättar att kraften är "ett litet osynligt troll som flyttar stenar i luften", så tycker han att jag är en idiot.

Och han har såklart rätt.

//EvilSpook
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,343
Location
Umeå
Och hur undviker man det? (Att en hel del så klart är övning fattar jag - men principiellt är ju det ointressant.) Vem ska ha företräde? Är lösningen att hela tiden vara öppen med sina idéer? Blir inte det stämningsdödande pga för mycket planering helt enkelt?
En annan lösning är ju att nyttja system där detta är klart och tydligt vem som får säga vad vid vilket tillfälle. Att säga vem mördaren är i ett spel där det är spelledaren som planerar det är ju lika problematiskt som att sitta och vänta på att det ska avslöjas i ett spel där det är mitt ansvar att hitta på ledtrådar så att det tillslut är dags att någon av oss avslöjar vem det är. Slår jag ett slag och lyckas, får jag berätta hur den misstänkte bryter samman och berättar vem mördaren är? Eller får jag säga att hen bryter samman och berättar vad hen vet (men någon annan sitter inne med vilken info som individen vem om)? Eller går jag berätta hur hen bryter ihop och berättar att greven är mördaren? Är inte detta klart skulle jag vägra spela öht. Något genomgående i vad jag gillar är nog dock att en för tydlig plan för vad jag vill är ett par spikar i kistan för ett dött spel. Sure planera eller tänk framåt men se det som förhoppningar och inga garantier gör något.

Men bara så det är klart, frågan till Genesis ursprungligen rörde specifikt hur han själv såg på fakta introducerad i spel och hur det relaterade till storyskapandet och kreativ agenda. Eftersom vi både delar mycket samtidigt som vi skiljer oss åt tyckte jag det var högst intressant att höra om den biten. Men bra diskussion dold information som tog fart av detta! Intressant hur olika ingången till det hela är. Tror egentligen det viktigaste för mig personligen med dold information är att vi har sätt som det avslöjas på. Att det inte är upp till godtycke utan det finns procedurer som vi introducerar informationen och den avslöjas/skapas. Sen om dold information existerar och får mig att agera med min karaktär utifrån felaktiga antaganden tycker jag bara är fett.
 
Top