Harry S
Swordsman
Rubriken ska vara Gestaltning i ROLLspelande.
Jag bryter ut det här ämnet från en annan tråd för att inte sabba tråden:
Jag tänker mig till att börja med att spelreglerna bör ge rollpersonerna motivationer, tankar, känslor, liv och historia redan i rollpersonsgenereringen. Detta finns det ganska många spel som gör. Värre är det med förekomsten av spel som lyfter fram dessa saker i spel.
Finns det metoder i form av regler för att skapa inlevelse i spel?
Jag bryter ut det här ämnet från en annan tråd för att inte sabba tråden:
Finns det några spel/spelregler som på ett bättre sätt än många andra spel/spelregler hjälper spelarna att spela med det Krank kallar för inlevelse (att leva sig in i karaktärers motivationer, tankar, känslor, liv och historia)?holmstrom;n137633 said:För mig är rollspel som bäst inte när spelare/spelledare är duktiga på att imitera röster och manér utan när de är bra på att leva sig in i karaktärers motivationer, tankar, känslor, liv och historia. I det ser jag rollspel mer som ett empatiskt spelande snarare än ett gestaltande spelande, även om bådadera såklart finns med.
Jag tänker mig till att börja med att spelreglerna bör ge rollpersonerna motivationer, tankar, känslor, liv och historia redan i rollpersonsgenereringen. Detta finns det ganska många spel som gör. Värre är det med förekomsten av spel som lyfter fram dessa saker i spel.
Finns det metoder i form av regler för att skapa inlevelse i spel?