Harry S
Swordsman
Rubriken ska vara Gestaltning i ROLLspelande.
Jag bryter ut det här ämnet från en annan tråd för att inte sabba tråden:
Finns det några spel/spelregler som på ett bättre sätt än många andra spel/spelregler hjälper spelarna att spela med det Krank kallar för inlevelse (att leva sig in i karaktärers motivationer, tankar, känslor, liv och historia)?
Jag tänker mig till att börja med att spelreglerna bör ge rollpersonerna motivationer, tankar, känslor, liv och historia redan i rollpersonsgenereringen. Detta finns det ganska många spel som gör. Värre är det med förekomsten av spel som lyfter fram dessa saker i spel.
Finns det metoder i form av regler för att skapa inlevelse i spel?
Jag bryter ut det här ämnet från en annan tråd för att inte sabba tråden:
holmstrom;n137633 said:För mig är rollspel som bäst inte när spelare/spelledare är duktiga på att imitera röster och manér utan när de är bra på att leva sig in i karaktärers motivationer, tankar, känslor, liv och historia. I det ser jag rollspel mer som ett empatiskt spelande snarare än ett gestaltande spelande, även om bådadera såklart finns med.
Finns det några spel/spelregler som på ett bättre sätt än många andra spel/spelregler hjälper spelarna att spela med det Krank kallar för inlevelse (att leva sig in i karaktärers motivationer, tankar, känslor, liv och historia)?
Jag tänker mig till att börja med att spelreglerna bör ge rollpersonerna motivationer, tankar, känslor, liv och historia redan i rollpersonsgenereringen. Detta finns det ganska många spel som gör. Värre är det med förekomsten av spel som lyfter fram dessa saker i spel.
Finns det metoder i form av regler för att skapa inlevelse i spel?