Troberg
Sinister eater
Re: Fisktanken igen
Jag skulle nog tagit chansen att göra något ballt av en sådan grej. Jag skulle kanske låtit honom bli en återkommande nemesis som bestämt sig för att fucka upp spelarnas liv totalt. Kanske till och med att han skulle lyckas organisera en flykt från fängelset och starta upp en illegal verksamhet i maffiastil istället eftersom han inte längre kan operera öppet. Spelarna måste då se upp med honom i framtiden och måste dessutom hålla ett vakande öga på magdansösen (kanske inte världens mest betungande uppgift
) för att skydda henne från reprisalier, vilket innebär att man fått en intressant NPC till.
Sådana återkommande figurer och respons på spelarnas aktioner ger närvarokänsla och familjäritet med världen. Det är värt en hel del.
Jag säger naturligtvis inte att händelserna ovan måste hända, men de är definitivt ett tänkbart alternativ bland andra alternativ. Eftersom det dessutom är ett alternativ som tillför spelet en hel del så känns det som ett attraktivt alternativ att välja.
Nej, därför att i det här fallet så är det motiverat av händelserna i spelvärlden. Naturligtvis blir krösusen förbannad, naturligtvis har han fortfarande inflytande och pengar, naturligtvis vill och kan han ge igen.Vad du gör genom att tycka att äventyret ska fortsätta istället för att dra slutsatsen "slutet gott, allting gott", det är just vad som det talas om i den här tråden: Du låter komplikationer uppstå. "Om idén gör saken värre, då lyckas den". Rollpersonens idé gjorde ju just det hela värre: Istället för att rädda magdansösen och fly utan att någon skulle veta att det är rollpersonen som tagit hans slav ifrån honom, så vet nu krösusen exakt vem det är som han vill rikta all sin vrede mot.
Så det du kallar för "fisktank" i det här exemplet, det är i själva verket exakt samma sak som vad trådstartaren har tagit upp.
Jag skulle nog tagit chansen att göra något ballt av en sådan grej. Jag skulle kanske låtit honom bli en återkommande nemesis som bestämt sig för att fucka upp spelarnas liv totalt. Kanske till och med att han skulle lyckas organisera en flykt från fängelset och starta upp en illegal verksamhet i maffiastil istället eftersom han inte längre kan operera öppet. Spelarna måste då se upp med honom i framtiden och måste dessutom hålla ett vakande öga på magdansösen (kanske inte världens mest betungande uppgift
Sådana återkommande figurer och respons på spelarnas aktioner ger närvarokänsla och familjäritet med världen. Det är värt en hel del.
Jag säger naturligtvis inte att händelserna ovan måste hända, men de är definitivt ett tänkbart alternativ bland andra alternativ. Eftersom det dessutom är ett alternativ som tillför spelet en hel del så känns det som ett attraktivt alternativ att välja.