JohanL
Champion
Det här är då antagligen en skillnad i psykologin - poängen är att jag inte kan det (så fort perspektivet vidgas nog för att det absurda lapptäcket ska synas i alla fall - så länge vi är regionalt som i Zorakin-Kardien eller Trakorien med omnejd funkar det bra, eftersom lapptäcket bara uppstår när man zoomar ut mer än så), annat än att aktivt börja tänka "jaja, inget hänger samman logiskt, försök låta bli att bry dig om det". Då är det mycket trevligare för min upplevelse om den biten inte ligger där och skaver hela tiden och man får känslan av att världen går att förstå också.Om man vill gå runt i Ereb Altor, ställa kritiska frågor, och sedan kritiska följfrågor, och sedan listigt konstatera att det här verkar ju inte gå ihop - så tror jag man kan det.
Men om man vill gå runt i Ereb Altor, insupa atmosfären, och omfamna det för vad det är - så kan man det också.
(Till och med Tolkiens Midgård är fasen jobbigt med det - varför har vi sjuttonhundratalet med hobbitar i Fylke när resten av världen inte liknar det för fem öre? Där svaret förstås är "för att Fylke skapades till en barnbok och ärvdes in i Sagan om Ringen som har en helt annan känsla", men det hjälper inte långt - jag vill ju ha en förklaring i världen!)