Förlagets varumärke kommer säkert att påverka försäljningen, men nog är spelsystemet också viktigt? Det blir ju om inte annat påtagligt när man sätter sig ner vid spelbordet.Det lär vara Fria Ligans status som pålitlig leverantör som bestämmer hur framgångsrikt DoD blir utomlands, snarare än BRP-systemet.
Självklart. Grejen är dock att jag inte skapar saker till Ereb Altor, därav mitt ointresse för vad som efterfrågas där.I mina ögon är det alltid relevant vad andra efterfrågar. För mig handlar spelskapande ofta om att erbjuda kunder sådant som efterfrågas.
Med det sagt så är jag absolut en förespråkare för att utforska möjligheterna kring en uppdaterad Svavelvinter-/Konfluxsvit. Det finns ju vaga beskrivningar i Svavelvinter RPG hur man skulle kunna spela de tre första delarna med romanerna som utgångspunkt, och det fanns ett ganska omfattande embryo till en ny avslutande "Femte Konfluxen"-del som tyvärr aldrig blev klar. Dessutom har jag för mig att VSR-podden hade beställt ett post-konflux äventyr av Erik Granström så det finns mycket att spåna vidare på här.Om man är ute efter materialet i sig så finns alla möjligheter på den här webplatsen:
Då har du inte varit på Facebook för det finns en högljudd minoritet som alltid skriker om just det. (Det var inte ett fiktiv exempel mao.).Nä, den sortens nostalgi har jag inte heller sett.
En fråga om IP skulle jag gissa. För första gången någonsin gjorde TWD att jag blev osäker på om jag skulle backa. Zombie-apokalyps är helt enkelt inget som riktigt tilltalar mig varken i spel eller i annan media.Men jag noterade att Walking Dead-rollspelet på Kickstarter drog in betydligt mindre än motsvarande för Bladerunner. 5,920,362 SEK att jämföra med 16,513,148 SEK. En jävla skillnad, men det kan förstås också ha att göra med hur just de här två varumärkenas ställning.
De kan väl inte ens använda uttrycket? Det är ett Chaosium-trademark.Av kickstartern att döma är BRP-arvet inget som lyfts fram. Se bilden nedan som exempel.
View attachment 12707
Ja, IP lär spela roll. Bladerunner är nog (än så länge) underexponerat medan det motsatta kan sägas om TWD. Och då menar jag dessa varumärken i stort. Men jag funderar också på vad innevarande lågkonjunktur och rollspelens gångbarhet på Kickstarter över huvud taget betyder. Marknaden är inte statisk.En fråga om IP skulle jag gissa. För första gången någonsin gjorde TWD att jag blev osäker på om jag skulle backa. Zombie-apokalyps är helt enkelt inget som riktigt tilltalar mig varken i spel eller i annan media.
Det tror jag nog. Som exempel drog både DoD/Dargonbane (7,8 milj) och Mythic Britain (6,4 milj) in aningen mer pengar än TWD, så det är BL (och ToR) som är anomalin för Ligan, inte något riktmärke.Men jag noterade att Walking Dead-rollspelet på Kickstarter drog in betydligt mindre än motsvarande för Bladerunner. 5,920,362 SEK att jämföra med 16,513,148 SEK. En jävla skillnad, men det kan förstås också ha att göra med hur just de här två varumärkenas ställning.
På förekommen anledning vill jag understryka att detta är en länk till en version av Svavelvinter som Erik Granström själv lagt ut. Texten är släppt under Creative Commons, och han har separat tillstånd av alla vars material används.Om man är ute efter materialet i sig så finns alla möjligheter på den här webplatsen:
Så kanske det är. Kan inte påstå att jag vet hur varumärken funkar. Magic World nämns i alla fall i kickstartern, så BRP-arvet kommer fram indirekt.De kan väl inte ens använda uttrycket? Det är ett Chaosium-trademark.
Jo, klart de får använda uttrycket (särskilt i löpande text) men de kan inte använda det för att få kunder att tro att det är BRP vid inköp, precis som jag får skriva att mina köpäventyr kan användas till Dragonbane, men jag får inte slänga upp logotypen så att folk tror att det är officiella äventyr.De kan väl inte ens använda uttrycket? Det är ett Chaosium-trademark.
De kan förstås välja att ge ut Dragonbane/Drakar och Demoner som tredjepartsmaterial till Chaosiums BRP-licens (vilket det väl egentligen är?). Men hur det då funkar att ge ut tredjepartsmaterial till ett rollspel som i sin tur är tredjepartsmaterial vet jag inte. Dubbla logotyper på framsidan går kanske att klämma in även om det inte blir så snyggt.Jo, klart de får använda uttrycket (särskilt i löpande text) men de kan inte använda det för att få kunder att tro att det är BRP vid inköp, precis som jag får skriva att mina köpäventyr kan användas till Dragonbane, men jag får inte slänga upp logotypen så att folk tror att det är officiella äventyr.
Fast nu fick jag precis Beta-PDF:en så nu är jag skadligt pepp iafEn fråga om IP skulle jag gissa. För första gången någonsin gjorde TWD att jag blev osäker på om jag skulle backa. Zombie-apokalyps är helt enkelt inget som riktigt tilltalar mig varken i spel eller i annan media.
Jag är inte säker på att det är så i amerikansk lag - jämför hur en massa produkter är kompatibla med ”världens största rollspel” snarare än med ”Dungeons & Dragons” (alltså att man undviker själva varumärket). Löpande text kan antagligen fortfarande gå, men marketing?Jo, klart de får använda uttrycket (särskilt i löpande text) men de kan inte använda det för att få kunder att tro att det är BRP vid inköp, precis som jag får skriva att mina köpäventyr kan användas till Dragonbane, men jag får inte slänga upp logotypen så att folk tror att det är officiella äventyr.
Om spelet distribueras av svenskar lyder de under svensk lag. Till och med USA är med i Berne-konventionen sedan 1989 där världens länder kom överens om upphovsrättslagar.Jag är inte säker på att det är så i amerikansk lag - jämför hur en massa produkter är kompatibla med ”världens största rollspel” snarare än med ”Dungeons & Dragons” (alltså att man undviker själva varumärket). Löpande text kan antagligen fortfarande gå, men marketing?
För att elementen är plockade från 1000-1500 år av historia? Feodal-Frankrike låg inte granne med Romarriket, det låg granne med medeltids-Italien.Jag ser inte varför det skulle vara mer lapptäcke än Europa