Nu har jag läst trådstarten och en del kommentarer.
Jag tycker ju att Drakar och Demoner (mest erfarenhet av Expert och -91) är i det närmaste ospelbart dåligt (jag har inte provat Fria Ligans DoD och hoppas det blir skitbra!). Ereb Altor däremot som jag bekantade mig med tillsammans med Expert och -91 känner jag stark nostalgi för, och jag och min spelgrupp skulle helt säkert kunna tänka oss att flytta tillbaka dit.
Med stark nostalgi menar jag, att om jag skulle starta en ny D&D-kampanj, så skulle jag hellre köra i Ereb Altor än i FR, Krynn, Greyhawk eller Mystara. Rent praktiskt är det ju ganska jobbigt, med gammalt otillgängligt källmaterial av varierad kvalitet - och för ett annat spelsystem.
Så hur "fattar man" Ereb Altors storhet? Varför bryr sig folk och varför är folk nostalgiska? Nu är jag ingen Ereb Altor-expert - jag ska bara försöka ge ett svar som jag tycker är rimligt.
Ereb Altor är baserat på Europa. Det kan man se på den första kartan i Sinkadus (#9?) och det kan man se på den slutgiltiga kartan också. Bara genom att titta på kartan och läsa lite grovt så fattar man
Barbia - tänk barbarer som romarriket slogs mot
Jurduashur - tänk vikingar (även Orgin)
Ransard - tänk saxare
Zorakin - tänk riddartid (Karl den store, England)
Erebos och Felicien - tänk antiken
När jag skriver tänk - så menar jag mer känn.
Alltihop är utspritt runt ett en stor vildmark med mystiska namn utplacerade (Mirel, Palinor), platser att själv fylla i (väster om Jorpagna).
Och så finns det ocean i väst, öknar i söder med mystiska civilisationer bortom kopparhavet, och enorm outforska vildmark i öster.
Det är som vår värld, alla civilisationer på topp samtidigt, och massa utrymme för fantasy. Vad kan man inte älska?
Lapptäcke? Jag ser inte varför det skulle vara mer lapptäcke än Europa - vår verkliga värld - är den också ett lapptäcke?
Sedan kanske inte källmaterialet håller när man granskar det, det kanske är ologiskt och osammanhängande, och för den som granska det kritiskt kanske det blir ett lapptäcke. Men om man bara utgår från Ereb Altor-boxen och Kandra och några andra källor, och gör det till sin egen värld, så tycker jag det är en fantastisk fantasyvärld.