DoD Jag fattar inte Ereb Altor

Det lär vara Fria Ligans status som pålitlig leverantör som bestämmer hur framgångsrikt DoD blir utomlands, snarare än BRP-systemet.

Förlagets varumärke kommer säkert att påverka försäljningen, men nog är spelsystemet också viktigt? Det blir ju om inte annat påtagligt när man sätter sig ner vid spelbordet.

Hur Fria Ligans status just nu ser ut utomlands ser ut just nu vet jag inte. Men jag noterade att Walking Dead-rollspelet på Kickstarter drog in betydligt mindre än motsvarande för Bladerunner. 5,920,362 SEK att jämföra med 16,513,148 SEK. En jävla skillnad, men det kan förstås också ha att göra med hur just de här två varumärkenas ställning ser ut för tillfället.
 
Last edited:
I mina ögon är det alltid relevant vad andra efterfrågar. För mig handlar spelskapande ofta om att erbjuda kunder sådant som efterfrågas.
Självklart. Grejen är dock att jag inte skapar saker till Ereb Altor, därav mitt ointresse för vad som efterfrågas där.
 
Last edited:
Om man är ute efter materialet i sig så finns alla möjligheter på den här webplatsen:
Med det sagt så är jag absolut en förespråkare för att utforska möjligheterna kring en uppdaterad Svavelvinter-/Konfluxsvit. Det finns ju vaga beskrivningar i Svavelvinter RPG hur man skulle kunna spela de tre första delarna med romanerna som utgångspunkt, och det fanns ett ganska omfattande embryo till en ny avslutande "Femte Konfluxen"-del som tyvärr aldrig blev klar. Dessutom har jag för mig att VSR-podden hade beställt ett post-konflux äventyr av Erik Granström så det finns mycket att spåna vidare på här.

Frågan är hur man skulle gift ihop originalet med romanerna då flera sorts varelser försvunnit eller ersatts i romanerna.
 
Men jag noterade att Walking Dead-rollspelet på Kickstarter drog in betydligt mindre än motsvarande för Bladerunner. 5,920,362 SEK att jämföra med 16,513,148 SEK. En jävla skillnad, men det kan förstås också ha att göra med hur just de här två varumärkenas ställning.
En fråga om IP skulle jag gissa. För första gången någonsin gjorde TWD att jag blev osäker på om jag skulle backa. Zombie-apokalyps är helt enkelt inget som riktigt tilltalar mig varken i spel eller i annan media.
 
En fråga om IP skulle jag gissa. För första gången någonsin gjorde TWD att jag blev osäker på om jag skulle backa. Zombie-apokalyps är helt enkelt inget som riktigt tilltalar mig varken i spel eller i annan media.

Ja, IP lär spela roll. Bladerunner är nog (än så länge) underexponerat medan det motsatta kan sägas om TWD. Och då menar jag dessa varumärken i stort. Men jag funderar också på vad innevarande lågkonjunktur och rollspelens gångbarhet på Kickstarter över huvud taget betyder. Marknaden är inte statisk.
 
Last edited:
Men jag noterade att Walking Dead-rollspelet på Kickstarter drog in betydligt mindre än motsvarande för Bladerunner. 5,920,362 SEK att jämföra med 16,513,148 SEK. En jävla skillnad, men det kan förstås också ha att göra med hur just de här två varumärkenas ställning.
Det tror jag nog. Som exempel drog både DoD/Dargonbane (7,8 milj) och Mythic Britain (6,4 milj) in aningen mer pengar än TWD, så det är BL (och ToR) som är anomalin för Ligan, inte något riktmärke.
 
Jag tycker Ereb Altor är en väldigt mycket bättre "lapptäcke-värld" än många andra sådana, t ex Forgotten Realms och Greyhawk. Inte fantastisk, men helt ok spelvärld över lag. Sen blir det lite nostalgi på det då, som krydda.
 
Om man är ute efter materialet i sig så finns alla möjligheter på den här webplatsen:

På förekommen anledning vill jag understryka att detta är en länk till en version av Svavelvinter som Erik Granström själv lagt ut. Texten är släppt under Creative Commons, och han har separat tillstånd av alla vars material används.
 
De kan väl inte ens använda uttrycket? Det är ett Chaosium-trademark.

Så kanske det är. Kan inte påstå att jag vet hur varumärken funkar. Magic World nämns i alla fall i kickstartern, så BRP-arvet kommer fram indirekt.
 
De kan väl inte ens använda uttrycket? Det är ett Chaosium-trademark.
Jo, klart de får använda uttrycket (särskilt i löpande text) men de kan inte använda det för att få kunder att tro att det är BRP vid inköp, precis som jag får skriva att mina köpäventyr kan användas till Dragonbane, men jag får inte slänga upp logotypen så att folk tror att det är officiella äventyr.
 
Last edited:
Jo, klart de får använda uttrycket (särskilt i löpande text) men de kan inte använda det för att få kunder att tro att det är BRP vid inköp, precis som jag får skriva att mina köpäventyr kan användas till Dragonbane, men jag får inte slänga upp logotypen så att folk tror att det är officiella äventyr.

De kan förstås välja att ge ut Dragonbane/Drakar och Demoner som tredjepartsmaterial till Chaosiums BRP-licens (vilket det väl egentligen är?). Men hur det då funkar att ge ut tredjepartsmaterial till ett rollspel som i sin tur är tredjepartsmaterial vet jag inte. Dubbla logotyper på framsidan går kanske att klämma in även om det inte blir så snyggt.
 
En fråga om IP skulle jag gissa. För första gången någonsin gjorde TWD att jag blev osäker på om jag skulle backa. Zombie-apokalyps är helt enkelt inget som riktigt tilltalar mig varken i spel eller i annan media.
Fast nu fick jag precis Beta-PDF:en så nu är jag skadligt pepp iaf :D
 
Jo, klart de får använda uttrycket (särskilt i löpande text) men de kan inte använda det för att få kunder att tro att det är BRP vid inköp, precis som jag får skriva att mina köpäventyr kan användas till Dragonbane, men jag får inte slänga upp logotypen så att folk tror att det är officiella äventyr.

Jag är inte säker på att det är så i amerikansk lag - jämför hur en massa produkter är kompatibla med ”världens största rollspel” snarare än med ”Dungeons & Dragons” (alltså att man undviker själva varumärket). Löpande text kan antagligen fortfarande gå, men marketing?
 
MODERERING

Jag rekommenderar starkt att en diskussion om licenser inte tas i den här tråden. Om ni vill dansa den valsen en gång till föreslår jag att den fortsätter i andra trådar eller att ni startar en ny.

Exempel på bra trådar att fortsätta i:


MVH


/Magnus
 
Jag är inte säker på att det är så i amerikansk lag - jämför hur en massa produkter är kompatibla med ”världens största rollspel” snarare än med ”Dungeons & Dragons” (alltså att man undviker själva varumärket). Löpande text kan antagligen fortfarande gå, men marketing?
Om spelet distribueras av svenskar lyder de under svensk lag. Till och med USA är med i Berne-konventionen sedan 1989 där världens länder kom överens om upphovsrättslagar.
 
Nu har jag läst trådstarten och en del kommentarer.

Jag tycker ju att Drakar och Demoner (mest erfarenhet av Expert och -91) är i det närmaste ospelbart dåligt (jag har inte provat Fria Ligans DoD och hoppas det blir skitbra!). Ereb Altor däremot som jag bekantade mig med tillsammans med Expert och -91 känner jag stark nostalgi för, och jag och min spelgrupp skulle helt säkert kunna tänka oss att flytta tillbaka dit.

Med stark nostalgi menar jag, att om jag skulle starta en ny D&D-kampanj, så skulle jag hellre köra i Ereb Altor än i FR, Krynn, Greyhawk eller Mystara. Rent praktiskt är det ju ganska jobbigt, med gammalt otillgängligt källmaterial av varierad kvalitet - och för ett annat spelsystem.

Så hur "fattar man" Ereb Altors storhet? Varför bryr sig folk och varför är folk nostalgiska? Nu är jag ingen Ereb Altor-expert - jag ska bara försöka ge ett svar som jag tycker är rimligt.

Ereb Altor är baserat på Europa. Det kan man se på den första kartan i Sinkadus (#9?) och det kan man se på den slutgiltiga kartan också. Bara genom att titta på kartan och läsa lite grovt så fattar man

Barbia - tänk barbarer som romarriket slogs mot
Jurduashur - tänk vikingar (även Orgin)
Ransard - tänk saxare
Zorakin - tänk riddartid (Karl den store, England)
Erebos och Felicien - tänk antiken

När jag skriver tänk - så menar jag mer känn.

Alltihop är utspritt runt ett en stor vildmark med mystiska namn utplacerade (Mirel, Palinor), platser att själv fylla i (väster om Jorpagna).
Och så finns det ocean i väst, öknar i söder med mystiska civilisationer bortom kopparhavet, och enorm outforska vildmark i öster.

Det är som vår värld, alla civilisationer på topp samtidigt, och massa utrymme för fantasy. Vad kan man inte älska?
Lapptäcke? Jag ser inte varför det skulle vara mer lapptäcke än Europa - vår verkliga värld - är den också ett lapptäcke?

Sedan kanske inte källmaterialet håller när man granskar det, det kanske är ologiskt och osammanhängande, och för den som granska det kritiskt kanske det blir ett lapptäcke. Men om man bara utgår från Ereb Altor-boxen och Kandra och några andra källor, och gör det till sin egen värld, så tycker jag det är en fantastisk fantasyvärld.
 
Back
Top