Till att börja med får orken en cover-bonus (skyddsbonus) på AC beroende på kombattanternas inbördes storlek. Eftersom både barbaren och orken antagligen är medelstora så blir bonusen +4, vilket get orken en AC på 17. Om denna skyddsbonus är det som gör att attacken missar, alltså om attackslaget hamnar på totalt 13 till 16, så kan barbaren i stället ha träffats. Jämför då samma attackslag med barbarens AC - i det här fallet 37. Med andra ord så är det ingen risk att barbaren blir träffad av några attacker som egentligen skulle träffa orken.
Om vi i stället räknar med lite mer rimliga värden, t ex en första nivåns barbar med en AC på 16 (brynjeskjorta och Dex+2) får vi en något annorlunda situation. I så fall så är ett attackslag på 12 eller lägre fortfarande en totalmiss, och 17 eller mer är en träff på orken, så de händelserna behöver vi inte bry oss om. Ett attackslag på 16 missar orken på grund av skyddsbonusen, men är tillräckligt för att träffa den stackars barbaren som alltså får ont. Ett attackslag på 13 är varken tillräckligt högt för att träffa barbaren eller orken, och är alltså en miss. Då kommer vi till det lilla specialfallet: attackslag 14-15. Eftersom attacken skulle ha träffat barbaren om inte denne haft en skön Dex-bonus på två poäng så har barbaren alltså duckat undan för attacken. Detta innebär att pilen faktiskt träffar orken i stället - den skulle normalt ha träffat orken, men så var det skydd i vägen, men så flyttade skyddet på sig!
Med andra ord får vi följande alternativ:
Slag < grundAC: miss
GrundAC <= slag < skyddets AC utan Dex/dodge: miss
Skyddets AC utan Dex/dodge <= slag < skyddets normala AC: Träff på målet
Skyddets normala AC <= slag < grundAC+skyddsbonus: Träff på skyddet
GrundAC+skyddsbonus < slag: Träff på målet
Som ett litet sidospår kan jag också nämna att man normalt sett får -4 för att skjuta in i en närstrid (om man inte har featen Precise Shot), men detta påverkar attackslaget och inte ACn. Skyddsbonusen och reglerna för att träffa fel mål gäller endast om målet verkligen får skydd, alltså om skyddet är mellan målet och skytten. Avdraget för att skjuta in i närstrid gäller dock så fort man skjuter in i just en närstrid. I nedanstående diagram är A, B och C allierade medan O är nåt fult monster som de vill utöva våld på. Eftersom B och O är i närstrid får både A och C avdrag för att skjuta in i denna (om de inte har Precise Shot). Däremot är det bara mot A som O får en skyddsbonus för att B är i vägen.
<pre>
C
A BO</pre>