Nekromanti Jag har funderat på att bli med i nån subkultur

Nightowl

Champion
Gärna en ungdomlig. Jag börjar känna mig så gammal.
Vad rekommenderar ni?
Var är det enklast att fejka intresse och kunskaper?
Vad ger mest status?
Var finns det mest subfraktioner som man kan hata och bli hatad av för att dom andra inte är Äkta? Jag är så van vid det som nörd och kommer inte att kunna sluta?
Var behöver man spendera minst på konstiga kläder som är likadana som andras så man kan hävda sin individualitet?

Erik

Eksem

Champion
Bli indie!

Alla är det redan!

Allt som krävs:

Häng på pitchforkmedia.com, thecricket.nu och shaktar.nu för att få koll på musiken. Musiken är grunden. Du behöver inte direkt köpa någon musik, det finns massor med sajter och bloggar som lägger upp hitsen gratis och nästan lagligt.

Var/Bli smal. Ett BMI kring 20 är ungefär vad som är acceptabelt. Gärna mindre. Eftersom du måste dricka en del sprit (se nedan), så blir det inte mycket mat. Kaffe och cigaretter är bra för att hålla hungern borta. Ångest är ännu bättre ("you lose your hunger and you lose your weight / you get confused and then you fade away" är en bra strof (av Broder Daniel) att hålla i huvudet).

Drick för mycket. Rök för mycket. Snusa inte om du är kille.

Var bisexuell. De flesta kan hångla med båda könen oavsett sexualitet, så det är lätt att fejka.

Köp gubbiga/tantiga kläder. Mycket mönster, smala ben, slipsar, skjortor. Gärna second hand. Gärna riktig gubb-second hand, som Röda Korsets second hand.butiker Kupan. Det kostar i princip ingenting.

Hata alla andra som inte är som du, de som är som du, och allra mest dig själv.

Skär dig i armarna, i alla fall om du är tjej.

Rising

Vila i frid
Vad rekommenderar ni?
Som vanligt rekommenderar jag porr. Välj någon tuff inriktning; såsom hermafroditer. Det är en kultur som jag skulle vilja ha mer koll på.

Bli en YouTubare! Killen som alla pratar om nu är exempelvis Geriatric1927 När han tackar alla som svarat och givit respons på hans filmer och nästan börjar gråta så blir han hela nätets idealfarfar. Liksom; såsom alla gamlingar jiddrar han bara, men när det sker över nätet så är det fan coolers! Det finns säkert en lucka för freaks som du att fylla också.

Vad ger mest status?
Bli textilkonstnär. De fan badar i glitter och glamour och jetsetliv.

Var finns det mest subfraktioner som man kan hata och bli hatad av för att dom andra inte är Äkta? Jag är så van vid det som nörd och kommer inte att kunna sluta?
Då ska du bli hip hoppare.

Var behöver man spendera minst på konstiga kläder som är likadana som andras så man kan hävda sin individualitet?
Bli en nätslacker. En sådan som kan texten till alla låtar i Interweb medley, som på rak hand kan göra en lista över de fem bästa cosby-ytmnd som finns, som känner till alla personer på wikipedias lista över net celebrities (varför är inte Maddox med för?) och som har http://wearetheweb.org/ som startsida.

Fast de är typ rätt närbesläktade med nördar...

Rosen

Myrmidon
Vad rekommenderar ni?

Otaku, förstås. Vid det här laget behöver du knappast fejka dina kunskaper, och subkulturen är full av såväl gamla stötar som fjortisar. (Fast gangeru är helt ute och mossigt som gatan, om nån j-rockare börjar ställa ledande frågor.)

Vad ger mest status?

Kunskaper i japanska och i Tokyos geografi, men folk är rätt så vana vid att de flesta låtsas kunna mycket mer om det än de faktiskt kan...

Otakus älskar att vältra sig i att gilla nåt obskyrt och annorlunda, så de har massor. J-rockarna motsvarar Vampirelajvare/svartsinta friformare, känns pretto och sysslar egentligen med nåt helt annat än alla andra. Dajväxarna som laddar ner all sin anime motsvarar kobolder. MV-fansen som tittar på engelskdubbad testosteronanime motsvarar de oseriösa dungeonkrälarna. Hentai-nissarna liknar nog ingenting inom rollspelskulturen... inte de kvinnliga yaoi-fansen heller, men det finns intressanta diskussioner om huruvida de är Äkta bafatt de läser porr. I Sverige har vi också fått fraktionen BCmanga-kids på senare år, som väl närmast liknar Ä-kidsen på 80-talet. Och vi mooniesar får skäll för att vi gillar nåt så utpräglat mainstream (och som har visats på svensk TV); finniga fans jämför SM med Pokemón och säger att den inte är - guess what? - nån äkta anime... ^_^

Finns ju cosplayare, men de är en lika specifik subgrupp som de där som kommer till LinCon i lajvkläder; de flesta otaku ser ut som vilka finniga nördar som helst.

--
Åke

Nightowl

Champion
Förtydligande: Mitt fundementala misslyckande...

...som nörd.

Jag har en nörds alla brister: asocial, dålig hygien, ingen känsla för feeling, neuroitisk, kunskaper i meningslösa trivia.

Vad jag saknar är en nörds specialla STYRKA, som ger status i nördkretsar. En nörd ska ha ett eller flera (i det senare fallet pratar vi om verkliga alfanördar) fokusområden där hans kunskaper i meningslösa trivia överskrider det mänskligt möjliga.

Det har inte jag. Och det är inte för att min hjärna är full av
relevanta kunskaper som min mors födelsedag eller vad jag ska skriva i nästa delårsrapport.

Jag kan t.ex. en del om japansk tecknad film, men inte på långa vägar tillräckligt för att vara en äkta nörd. Jag är inte tillräckligt såld på någon enskild serie för att ha sett alla avsnitt subbade, kan inte alla röstaktörers namn, och måste för det mesta slå upp vem som gjort filmen/serien i Wikipedia.

Jag kan också mer om amerikanska superhjälteserier än vad som är sunt, men så fort jag uttalar mig om dem på ett forum eller så blir jag korrigerad av en RIKTIG nörd. Jag vet t.ex. inte vem som tecknat de flesta serier, har ingen koll på vilka magasin som ges ut i USA (jag läser mest trade paperbacks) och blandar ihop roosters för X-Men (och liknande mutant-team) från olika epoker. Bara häromdagen fick jag veta
att Wolverine är med i Avengers. Sen när!? ;_;

Man skulle kunna tro att jag skulle kunna klara av rollspelen, men jag saknar fokus på ett enda spel. Jag *hade* koll på Glorantha ett tag, men jag har aldrig ägt alla supplement till RQII, och jag tappade helt greppet om Hero Wars/Hero Quest/etc. Nuförtiden får jag *plåga* mig för att minnas Orlanths stamträd och skulle fråga någon mig om befälsordningen i Lunar Army skulle jag vara tvungen att gömma mig.

Fan, jag har inte ens koll på Gondica, som jag *skriver* till! Jag brukar säga emot mig själv, regelbundet!

Så: jag har misslyckats som nörd. Det är därför jag nu ser mig om efter en ny subkultur, så att jag kan hamna i ett annat lätt identifierbart fack, och skaffa mig de nödvändiga ytliga kontakterna med folk som jag har vissa drag gemensamt med, för att skyla över den fundamentala
ensamheten som är mänsklighetens arvedel och eviga dilemma.

Erik, förklarar sig

Foggmock

Myrmidon
Det uppenbara...

...kan du inte bli riktigt jävla queer? Då menar jag liksom inte ha pojkvän och ibland en rosa t-shirt utan typ, paljetter, schlager och fruktiga drinkar?

Lite färgglatt ögonsmink och en strypsnara runt ballarna så rösten kommer upp ett par tonarter och sen är det bara att ge sig ut och vimla på gayklubb?

Jag vet att du tidigare gnällt över att du är så o-bögig (eller blandar jag ihop det med gnället över att vara o-nördig?), så detta kanske är din chans att vältra dig i din egen sexualitet? Ett slags pånytt-utkommande i fyrtioårskriskostym? Raggande på twinks, investering i ett skrytåk och så vidare? Skrytåk är väl i och för sig rätt straight, men det är helt klart krisigt så det passar nog in ändå.

Fogge - hjälpsam?

Storuggla

Champion
Re: Förtydligande: Mitt fundementala misslyckande.

"Vad jag saknar är en nörds specialla STYRKA, som ger status i nördkretsar. En nörd ska ha ett eller flera (i det senare fallet pratar vi om verkliga alfanördar) fokusområden där hans kunskaper i meningslösa trivia överskrider det mänskligt möjliga."

Men hallå personalen, enligt dina kriterier så är ju inte ens jag nörd. Enligt dem är jag snarare något slags hunk som bara glider omkring och säger "Ciaoooo..." till brudarna. And that's not right.

Storuggla, slembob trekant

Storuggla

Champion
Re: Jag har funderat på att bli med i nån subkultu

"Vad rekommenderar ni?"

Kollektivtrafiknörd!

"Var är det enklast att fejka intresse och kunskaper?"

Enkelt, du reggar dig på www.ss.se's forum och skriver då och och ett inlägg i stil med "Å vilken fin buss" när någon lägger upp en bild på just en buss. När någon lägger upp en bild på en tunnelbanevagn eller spårvagn ska du dock säga "Å vilken fin tunnelbanevagn/spårvagn", annars blir du avslöjad.

"Vad ger mest status?"

Okej, status? Vill du ha status får du göra något annat.

"Var finns det mest subfraktioner som man kan hata och bli hatad av för att dom andra inte är Äkta? Jag är så van vid det som nörd och kommer inte att kunna sluta?"

Ja för fan, det finns de som bara gillar bussar och de som bara gillar spårvagnar/tunneltåg och sådär.

"Var behöver man spendera minst på konstiga kläder som är likadana som andras så man kan hävda sin individualitet?"

Har du kläder i garderoben? Bra, det räcker.

Jasså duge rinte mitt fina tips? Okej, du får ett till!

"Vad rekommenderar ni?"

Politiker!

Ja? Du pluggar in max två-tre enkla floskler ("Skola vård och... öhhh... jag vill säga elefanter, är det rätt?") och använder dem till döddagar. Om någon skulle ställa en fråga som inte kan besvaras med din floskel ("Det går bra för Sverige!") så kan du svara med den ändå. Jämför med den där försupne prästen i Father Ted.

"Vad ger mest status?"

Här måste du läsa av hur det ut på ditt lokala plan. Är centern tokstora så ska du med där, men du bodde väl i Arvidsjaur så då är väl betongsosse/vänterpartist/Thörnmankramare mest poppis antar jag.

"Var finns det mest subfraktioner som man kan hata och bli hatad av för att dom andra inte är Äkta? Jag är så van vid det som nörd och kommer inte att kunna sluta?"

Jajjamensan, i politiken finns det gott om avfällingar, apostater och avskum. Krabbsaltare hela bunten.

"Var behöver man spendera minst på konstiga kläder som är likadana som andras så man kan hävda sin individualitet?"

Du behöver lägga ut medlemsavgiften så får du en butt/pin med partiloggan. Den fäster du på din jacka. Vips, instant personlighet!
Tänk vilka intressanta diskussioner du kommer råka ut för när dina arbetskamrater får reda på att du är nationaldemokrat!

Storuggla, säljer yogurt till asien

Nightowl

Champion

Men hallå personalen, enligt dina kriterier så är ju inte ens jag nörd.
Jo, bara en misslyckad nörd utan socialt kapital bland andra nördar.

Enligt dem är jag snarare något slags hunk som bara glider omkring och säger "Ciaoooo..." till brudarna. And that's not right.
:gremconfused: Var har du läst det? Varför får andra upp Bizarro-forumet och inte jag?

Erik

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vi med det hemliga forumet

"Varför får andra upp Bizarro-forumet och inte jag?"

För att du inte är en tillräckligt stor nörd? :gremtongue:

MrG

Swashbuckler

Så bli kondensör istället. Det är som nörd fast lite finare och då behöver man inte kunna sakerna längre, bara man talar som allt man sa var självklara sanningar och man ensam sitter på den höga intelektella nivån. Kläder är enkelt (bara ta de finkläder man haft som nörd och gärna kompletera med en fluga) och statusen sitter i hur mycket man offeciellt föraktar sin status.

Det finns massa bra områden och det är enklare att bli riktigt "bra" om man väljer något annat en de störasta, så istället för whiskey, vin klassisk musik, fransk matkultur eller öl, pröva cigarrer (halvstort), fin rom, whisky, rockabilly eller snabbmat och gör det till din grej.

Först hade jag tänkt föreslå att slumpa i medborgarskolans katalog, har du taktsinne ta en dansstil, tycker du om att prata kanske en teatergrupp, och samlarkulturerna är lätta att bryta sig in i bara man är berädd att plugga och till sist har vi alltid "golfsporten"

Och för att samla mina egna nördpoäng:
Bara häromdagen fick jag veta att Wolverine är med i Avengers. Sen när!? ;_;
Sedan typ ett år, de skrotade Avengera och startade om numreringen från ett med en ny mix av medlemmar och optade efter populära karaktärer. Så in med spindelmannen och järven och så har vi en författare som kan våga skriva lite fula ord, så kan vi slänga in bilder på spindelkvinnan näck också och kanske t.o.m ha något event som kan gå över alla tidningar och försöka få läsarna att köpa skräptitlarna också... usch!

Big Marco

Läskig

Så bli kondensör istället

Förlåt, men jag hoppas innerligt att du menar "konnessör" - annars vore det den mest jävla skumma subkultur jag har hört talas om! =) Annars kanske kondensor? ,-)

magoo

Hero
Bli extrem feminist!

Jag tycker att du ska bli extremfeminist! Alla kommer att hata dig, även andra extremfeminister, eftersom du är en man.

-Var är det enklast att fejka intresse och kunskaper?
Bland extremfeminister så klart. Du behöver inte kunna nåt eller ens prata, om du får frågor säger du bara nåt i stil med "Jag väljer att tiga, det har blivit kvinnornas tur att tala i det här patriarkala förtryckarsamhället"

Vad ger mest status?
Status, det beror på vilken grupp du vill imponera på...

Hos feministerna så klart! Radikalfeminism, livmoderfeminism, liberalfeminism eller queerfeminism, you name it. Du kan säkert starta en egen typ av feminism om du vill.

Du ska så klart bli feminist, du kan i jämställdhetens namn få gå i vilka kläder du vill, även kvinnokläder. Vi har större urval och fler reaplagg och kjol är skönt på sommaren.

/Magoo, smygfeminist

Minne

Veteran
Fakir?

"Vad rekommenderar ni?"

Fakir.

Du behöver bara vara smärttålig, i övrigt låter man andra praktisera sin sadism på en. Kunskaper behövs inte. Det finns ju sjukhus.

"Vad ger mest status?"

Att kunna köra krokar genom kroppen är rätt status i vissa kretsar.

Tja, det beror på, du får inte ha scenskräck då inkomst från hobbyn lättast införskaffas meddelst gig på tatueringsmässor.

Vem behöver kläder när man är täckt av sitt eget blod.

:gremgrin:

Minne

Veteran

Enligt dem är jag snarare något slags hunk som bara glider omkring och säger "Ciaoooo..." till brudarna.

Kan du inte göra det nästa gång vi ses. Det vore roligt.

kalcidis

Hero
Re: Bli extrem feminist!

Radikalfeminism, livmoderfeminism, liberalfeminism eller queerfeminism, you name it. Du kan säkert starta en egen typ av feminism om du vill.
Min favorit personligen är ninjafeminism (ja, det finns faktiskt). Ännu en anledning bland de andra miljarder anledningarna att vara feminist.

Men i övrigt vet alla att fetaste subkulturen är att vara är en raggamuffin yardie! Big 'bout yah!

kalcidis

Hero
inte konnässör då? [NT]

Fast kondensor är ganska rough an' tough det med. Liksom, man får samarbeta med min bäste vän i världen, kylskåpet.