Ett gammalt hederligt missförstånd...
”Om jag trampat på nåns tår genom att påpeka detta, fast det kanske inte behövde påpekas, så ber jag om ursäkt. Vart lite förvirrad av ditt inlägg bara.”
Det är absolut inga ömma tår trampade på, snarast var jag rädd att mitt inlägg skulle missförstås som något sorts angrepp... /images/icons/smile.gif Jag ar nog lite otydlig i det jag skrev. Självklart kan man få EP för annat än strid om spelet i ett level-spel (i a f de jag spelat). Personligen tycker jag att levelsystem (kan förresten påpeka att jag vanligtvis har lite svårt för levelsystem, men det hör inte hit) fungerar bäst om EP inte alls är knutet till direkta handlingar (500 för den döda orchen, 60 för lyckat Smygaanvändande, 37 för sträckan man gått m m) utan att man får en klump EP.
Det jag försökte peka på var problemet med att om spelarna har som mål att få en bättre RP så riskerar detta att gå ut över hur karaktären spelas eller vilken sorts karaktär man ger sin rollperson. Detta är inget problem (en del ser det inte som ett problem överhuvudtaget, men jag gör det) som är specifikt för level-spel utan samma fenomen ser man om man spelar ett spel som EDD och spelarna strävar att få bättre RP; ingen av dem vill göra en feg rollperson som inte är med när de andra dräper en drake och håvar in hjältepoäng. Anledningen till förvirringen här är, som jag ser det, det faktum att Peterson verkar koppla ihop level-spel med strävan efter att rollperson ska bli bättre och då lät jag det vara förutsättningen när jag skrev mitt svar även om jag inte höll med riktigt. Mitt exempel med ”döda orch” var ett svar på att du skrev:”Så, levelsystem uppmuntrar kontinuerligt spelande där man strävar efter att få en bättregubbe. Gubben är i centrum". Det är om problem med strävandet efter bättre gubbe, inte problem med levelsystem (så som jag, inte Peterson, uppfattar levelsystem), jag svarar på med orchexemplet. Läs mitt inlägg igen så förstår du nog hur jag menar! /images/icons/smile.gif
Ack, jag undrar hur mycket av det man skriver på forumet som handlar om att förklara vad man egentligen menade, att något inte var menat som angrepp m m... /images/icons/crazy.gif Egentligen skulle man uppfinna några alter ego med helt annat namn och bostadsort vars användarnamn man använder varje gång man skriver något som kan uppfattas negativt av någon, så har man alltid möjligheten att strunta i åtminstone de tillfällen då någon blir förbannad på vad man skriver eftersom deras ilska riktas mot t ex Ulla-Britt Torstensson i Gäddträsk som skriver under signaturen "Orchkiller"... /images/icons/wink.gif
Arcana