Jo, jo, jo...
"...i D&D förutsätter man att äventyrare slåss när de är ute och äventyrar. Eftersom spelet handlar om att äventyra ute i grottor och hålor. Alltså blir äventyrare bättre på att slåss, eftersom hela den grundläggande premissen i spelet är att de är ute och äventyrar."
Detta ska ändå ställas mot WotCs egna tankar om d20-systemet och dess grundkomponenter. "Ett folk, ett system, en tärning" funkar inte så bra i och med att tanken med D&D - som är basen för d20 - kommer i konflikt med tanken bakom d20, dvs att man bara ska behöva lära sig ett system. Det finns så att säga en grundläggande konflikt mellan intentionerna i systemet.
Och jag tror att det är det här som är problemet: D&D är, precis som du säger avsett för tunnelkräl, men WotC har som avsikt att försöka få in sitt system i varenda skrymsle av hobbyn, inklusive skomakarsimulering, intrigerande, skräck, imperiebyggande etc, områden där systemet måste byggas om rätt kraftigt för att fungera. Så jag tror helt enkelt att folk känner sig lurade, och att det är därför som de har svårt att acceptera D&Ds grundtanke.