Jag tycker att "trad" och "indie" är jättebra termer

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,537
Location
Göteborg
Kom igen, det är uppenbarligen säsong för terminologiharvande. Du behöver inte delta om du inte vill! Jag plöjer vidare på potentiellt wrnu:s längsta trådkedja och citerar @Christoffer:

Oj jag har ingen term, bara känner att trad och indie skapar förväntningar som sällan stämmer. Är Kult med Tarotikum som äventyr tradspelande, då kommer Bushido vara som en käftsmäll att få framför sig. Är Shab al Hiri Roach indiespel? Då kommer Sorcerer bli en käftsmäll när det kommer till spelbordet. Skillnaderna och likheterna inom dessa stora stora grupperingar är så stora att jag inte riktigt vet om de ger något att använda?
Ingen idé att svara på detta i den tråden, för jag vet ju att det inte går att ha en kort diskussion om detta. Men här är min åsikt: Jag tycker att det finns en underlig tendens på wrnu att tycka att om inte en term är helt entydigt definierad, med skarpa, kliniska definitioner, där alla håller med om definitionen och allting som innefattas av termen är likadant på alla sätt, så är termen meningslös och borde undvikas. Jag anklagar inte @Christoffer för denna extrema form, men det är lite däråt det barkar i många diskussioner. Det är dock något som endast applicerar på rollspelstermer, eftersom alla andra ord vi använder knappast kan uppfylla detta krav, möjligtvis utanför etablerade vetenskapliga termer som inte har ett användningsområde i dagligt tal.

Gällande "trad" och "indie" tycker jag att de är alldeles utmärkta termer som används hela tiden på forumet och ytterst sällan skapar problem, förutom när man medvetet attackerar dem. Jag har nog aldrig sett en diskussion råka ut för missförstånd för att folk menar olika saker med dessa ord (men däremot diskussioner som blir jobbiga för att de urartar i bråk om vad termerna betyder). När någon startar en tråd och skriver "Jag utgår ifrån vanligt tradspel" så vet jag direkt att en massa saker jag skulle kunna föreslå inte är relevanta för tråden. På konvent är vi ett gäng som kör Indierummet och folk vet generellt vilken sorts spel de kan förvänta sig när de går dit. Finns det stora skillnader mellan spelen? Självklart! Finns det spel som ligger i gränsområdet? Absolut! Men det hindrar inte termerna från att vara användbara.

På samma sätt är termen "spelledare" användbar även om spelledarens faktiska uppgifter skiljer sig en hel del mellan spel. Spelledarrollen i InSpectres, Apocalypse World och Call of Cthulhu har ganska olika uppgifter, men tillräckligt gemensamt för att det ska vara rimligt att kalla dem för samma sak. I Utpost finns det en roll som gränsar till att kunna kallas "spelledare", för hen spelar visserligen "världen", men har inget att säga till om när det gäller utposten som spelarna befinner sig på, och de kan säga emot när hen hittar på saker som finns i utposten. Men "spelledare" är ändå en utmärkt term som går bra att använda. Den säger inte allt om rollen i spelet, men den säger något.

På samma sätt säger "indie" något om ett spel, utan att säga allt. Shab al-Hiri Roach är indie och samberättande med tävlingselement, riktat åt Right-to-dream-spel, medan Sorcerer är indie, inte samberättande, fokuserat på Story now. De behöver inte vara lika på alla sätt för att man ska kunna använda en term som samlar ihop dem, på samma sätt som en fladdermus är ett däggdjur, även om den har en del gemensamt med fåglar och skiljer sig en hel del från en delfin. Det är så termer fungerar. Om vi bara accepterar termer som perfekt beskriver allt om ett spel så kan vi bara använda spelets namn, och det blir jobbigare att ha diskussioner. Man behöver flera ord för att beskriva ett spel, men det betyder inte att orden inte är bra. Är Apocalypse World ett indie-spel? Jag vet inte. Lite, kanske. Det går att diskutera. Det finns inga klara gränser, men det är okej! Precis som att man kan diskutera vad som är en lasagne. Är en vegetarisk lasagne en lasagne? Eller en "västkustlasagne", som består av lax och potatisskivor i lager, med skirat smör istället för béchamelsås? Var går gränsen mellan vad som är lasagne och vad som inte är det? Det faktum att vi inte kan hitta en strikt definition av ordet "lasagne" betyder inte att ordet i sig är värdelöst. Och detsamma gäller ord som "indie", "trad" eller för den delen "rälsning", som naturligtvis är grunden till allt det här.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,544
Trad och indie är bra termer. Folk som vill ha en exakt och oböjbart opoetisk term kommer aldrig vara nöjda ändå.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Semantiskt är det såklart fullkomligt naturligt med definitioner som inte 100% tydligt avgränsande, men det finns en anledning till att facktermer tenderar att vara rätt precisa. Här på wrnu går vi rätt ofta på djupet och i de fallen blir svepande kategoriserar tämligen värdelösa.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Jag tycker också att de är utmärkta termer. De bär - som alla naturliga ord - sin historia med sig och är begripliga framför allt i relation med varandra. Så som det brukar vara alltså!

Det är klar man får skapa och definiera mer teoretiskt sammanhållna begrepp, men de kommer ju aldrig få bäring utanför ett specialistsammanhang. "Indie" och "trad" fungerar uppenbarligen alldeles utmärkt för vanliga diskussioner om rollspel.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,300
"Trad" och "indi" kanske är bra termer, men jag har aldrig riktigt lyckas begripa vad de betyder.
"Trad" kommer tydligen ur begreppet "traditionella rollspel", men från diskussioner här så har det blivit klart att det inte riktigt matchar vad jag tänker på när jag hör "traditionella rollspel".
"Indie" betydde, vad jag förstår, ursprungligen bara "inte trad", men har sedermera kanske plockat upp andra konnotationer.

Så, bra eller dåliga, själv vet jag inte riktigt vad folk menar när de använder termerna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Så, bra eller dåliga, själv vet jag inte riktigt vad folk menar när de använder termerna.
Indie avsåg först just independent utgivning, vilket kanske ffa var aktuellt i USA. I Sverige är (eller var iaf) alla förlag små hobbyprojekt. Sedan kom indiespelen att avse en speciell typ av spel, som byggde på teoribygget från spelforumet The Forge. Sedan blev dessa idéer lite passé och idag vet jag knappt vad man menar med indie längre, om man inte pratar om de gamla Forgespelen.

Indiespelen var en slags motrörelse mot traditionella spel varför termen inte alltid var helt neutral, vilket jag dock tycker att den är numera.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,537
Location
Göteborg
"Trad" och "indi" kanske är bra termer, men jag har aldrig riktigt lyckas begripa vad de betyder.
"Trad" kommer tydligen ur begreppet "traditionella rollspel", men från diskussioner här så har det blivit klart att det inte riktigt matchar vad jag tänker på när jag hör "traditionella rollspel".
"Indie" betydde, vad jag förstår, ursprungligen bara "inte trad", men har sedermera kanske plockat upp andra konnotationer.

Så, bra eller dåliga, själv vet jag inte riktigt vad folk menar när de använder termerna.
Jag använder dem mest genetiskt. Indiespel är spel som är en del av eller inspirerats av rörelsen som började på forumet The Forge (indie-rpgs.com) från typ år 2000. Mina spel är indiespel eftersom jag inspirerats av spelen som kom därifrån. Indiespel tenderar att vara relativt små, ha få regler jämfört med tradspel, och vara fokuserade på en viss sorts spelupplevelse. De är inte tänkta att man ska kunna "spela vad som helst". De har sällan en massa supplement, och är oftast skapade av en enda författare.

Tradspel är spel som kommer ur den tradition som växte upp efter de spel som OSR-rörelsen inspireras av. Spel som Vampire, Drakar och demoner, Call of Cthulhu, etc. De tenderar att vara relativt stora (både i format, sidantal och omsättning), ha regler som fungerar lite som en "fysikmotor" så att man kan "spela vad som helst", och oftast har de regler som fokuserar på huruvida rollpersonerna lyckas eller inte när de företar sig saker, som att dyrka dörrar eller banka gobliner. De har mer eller mindre alltid en strikt uppdelning i spelare och spelledare, där spelledaren spelar "världen" och spelarna har en (och endast en) rollperson vardera. Spelarna kan generellt inte påverka saker som är utanför rollpersonernas kontroll, utom i vissa fall med någon begränsad resurs (här går vi åt "neotrad").

Typ så skulle jag säga. Det är inte vattentäta definitioner, såklart, vilket är lite poängen med den här tråden.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Det hela försvåras ännu mer av att de två efter lite bråk hamnade i säng med varandra och födde Neotraden, vilket var spel som började blanda olika bitar från trad med olika bitar från indie.

De flesta "typ trad"-spel idag har klara indieinslag i sig.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
707
Location
Malmö
Det är väl sällan trad och indie används utan någon sorts kontext som informerar om begreppens betydelse i sammanhanget? Exempelvis om det diskuteras spelledande så innebär trad en specifik typ av spelledarroll medan indie innebär brott mot den. Diskuteras förlag är trad vissa stora förlag som WotC och Chaosium medan indie främst syftar på mer eller mindre hobbyutgivna spel. Jag tycker inte det är svårt att fatta att det senare och det första är helt olika användning av begreppen som därmed får olika betydelse.

Utan någon som helst kontext blir begreppen sannolikt förenklingar som främst skapar förvirring och definitionsdebatter.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,617
Det är bra termer i bemärkelsen att alla på wrnu verkar fatta vad de syftar på.
Annars är de ganska konstiga och missvisande, som @Christoffer skrev.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Diskuteras förlag är trad vissa stora förlag som WotC och Chaosium medan indie främst syftar på mer eller mindre hobbyutgivna spel.
Njae... det var mer sant när indierollspelsvågen var i högsving, eftersom det var lite bökigt att ge ut böcker då. Nu är även massor av mindre hobbyutgivna spel trad, eller åtminstone neotrad.

I rollspelssammanhang hade indie mer med innehållet och designen av spelmekaniken att göra. Inte med hur man publicerade.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
707
Location
Malmö
Njae... det var mer sant när indierollspelsvågen var i högsving, eftersom det var lite bökigt att ge ut böcker då. Nu är även massor av mindre hobbyutgivna spel trad, eller åtminstone neotrad.

I rollspelssammanhang hade indie mer med innehållet och designen av spelmekaniken att göra. Inte med hur man publicerade.
Vilket jag indikerare i meningarna före den bit du citerade. Jobbar du aktivt med att klippa ut citat som ger en skevbild? Det är inte första gången du citerar delar av mina poster och kritiserar dem för att missa saker som påpekas i andra delar av samma post.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Jag gillar dem också, fast jag har säkert fel när jag kallar något indie. Finns det några spel som inte är trad, indie eller trad med indieinslag (neotrad?)?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Jag gillar dem också, fast jag har säkert fel när jag kallar något indie. Finns det några spel som inte är trad, indie eller trad med indieinslag (neotrad?)?
Nej, eftersom indie till och med inkluderar saker som sea dracula kan jag inte tänka mig att det finns något som skulle kunna kallas rollspel som inte skulle falla inom trad-neotrad-indie-sfären.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Vilket jag indikerare i meningarna före den bit du citerade. Jobbar du aktivt med att klippa ut citat som ger en skevbild? Det är inte första gången du citerar delar av mina poster och kritiserar dem för att missa saker som påpekas i andra delar av samma post.
Det är inte min mening att ge skeva bilder av dina inlägg, men det verkar som du och jag helt enkelt inte är på samma våglängd när det kommer till diskussioner och därför hamnar tender att hamna på kollisonskurs.

Så kanske bäst att vi helt enkelt inte diskuterar med varandra mer =)

Jag lägger ner från min sida.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jag känner mig träffad (från den här tråden) så jag tänkte delge min syn på det hela.

Indie och tradd är båda användbara termer (precis som "regler" i tråden ovan).

Jag tycker dock ofta att det blir meningslöst att försöka definiera termerna. Målsättningen med att definiera en term är som jag ser det att försöka ringa in exakt vad som är och inte är indie respektive trad. Typ såhär:
tradindiewrong.png

Men jag menar att de flesta rollspelstermer inte går att definiera på detta sätt. När jag använder termerna funkar de som arketyper. De blir en form av stereotyp som man hänvisar till för att prata om vissa aspekter av rollspel. Typ såhär:
tradindiecorrect.png
Alla spel ligger olika långt från dessa stereotyper, och i princip alla spel har element från båda arketyperna. Termerna går alltså inte att använda för att kategorisera spel.

Så när jag säger att jag föredrar att spela indiespel framför tradspel, så säger det absolut något om mig – och de flesta förstår vad det är jag vill signalera. Men om någon kommer och vill spela "My Life with Master" (som ju är ett indiespel i "independent"-bemärkelsen, men har mycket gemensamt med traddspel) så kan man inte förutsätta att jag kommer vilja spela eller ej.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Jag gillar dem också, fast jag har säkert fel när jag kallar något indie. Finns det några spel som inte är trad, indie eller trad med indieinslag (neotrad?)?
Ja, men det säger jag bara för att jag tycker man missar för många detaljer om man bara ser spel utifrån indie<->trad-skalan.

Mina kortare gratisspel är inte födda ur Forge-fåran och jag personligen skulle inte klassa de som indie.

Sedan har vi OSR-rörelsen. Visst, man kan klassa in det som trad, men här är det vad jag tycker att man missar om man försöker köra in allting i skalan indie<->trad, trots OSR:s ursprung.
 
Top