Nekromanti Jag vill ha mer homosex i Eon. (och mer sex kort och gott)

Pendragon

Swashbuckler
Jag ska göra ett sidospår om kvotering.

Jag fetdiggar kvotering. Jag gillar att sätta upp en kvotering för att kolla mig själv så jag inte går eller har gått i för invanda spår utan att tänka, för invanda spår kan vara ointressanta eller rentav dåliga om man inte tänker sig för.
Jag spelledde Deathwatch en gång där rollpersonerna var hypermaskulina supersoldater hela högen och tyckte att jag slagit knut på mig själv på att fundera hur detta skulle bli en intressant kampanjsetting med genusglasögonen på. Jag planerade och såg över mitt planerade scenario, bytte kön på den blinda astropatflickan till en pojke för att den hjälplösa blinda telepatflickan kändes som en trött och lökig trope. Jag tyckte jag var duktig. I efterhand upptäckte jag att typ fyra av fem viktiga slp:er var män, trots flera av dem hade blivit intressantare med ett könsbyte.

Så när jag skapar material numera försöker jag komma ihåg att sätta upp kvoter. Har jag 50/50 män/kvinnor? Har jag 10% HBTQ-personer? Om inte, måste jag kunna svara på varför, för det ska fan inte så av gammal sunkig vana.

Sen glömmer jag ofta kvoterna ändå och sitter sen i sunkträsket.

/Joel

Ond bråd död

Swashbuckler
Måns;n74056 said:
Om du nu inte har något mot jämlikt representation i spel så det kontraproduktivt att kalla det för "ointressant" och "tramsigt". Jag kan tillägga att jämställdhet är "min grej", och det gäller inte bara i rollspel. Jag tycker att samhället blir bättre av att vara inkluderande på alla plan, och det är väldigt viktigt för mig.

Man kan säga att jag inte känner särskilt starkt för jämlik representation. Om jag gjorde det skulle jag kanske kämpa lika hårt för nötallergiker och buddhister liksom. Jag delar inte uppfattningen att HBTQ eller liknande skulle vara viktigare än andra minoriteter.Men det stör mig inte att de representeras, så länge som det inte känns forcerad förstås. Men det är ingen big deal heller, det är ungefär lika störigt som produktplacering i en film.

Ond bråd död

Swashbuckler
Tony.Meijer;n74088 said:
Hur blir ett rollspel bättre av den sortens breda inklusion?
Eller för att ta det förekommna fallet, hur blir Eon ett bättre fantasy rollspel av detta?
Hur får den allmänna spelaren och spelargruppen en bättre upplevelse av att kunna spela en gravt autistiskt person i den världen? Eller en bisexuell kvinna?

Vad berikar en upplevelse som inte är primärt inriktad på säg autism eller sex att det får screentime i regler/fluff? För jag tolkar Eon som att det inte är designat för det, varken fluffmässigt eller regelmässigt och jag vill minnas, kan ha fel här, att både du Måns och Krank har talat för att tighta spel är bättre än generella.

Det gör spelet bättre genom att världen känns mer levande vilket gör det lättare att leva sig in i den. Det är trots allt det som är poängen med realism i min mening.: att göra världen mer trovärdig och därmed lättare att leva sig in i. Dessutom blir gamla klichéer intressantare och mer spännande om prinsessan egentligen är en man till exempel. Men det är förstås inget som håller i längden, men just nu kan nog sånt ge lite mer färg åt historierna.

Edit: Däremot är inte inkluderandet av någon politisk övertygelse positivt. Då blir det som när man ser film med "budskap", vilket snarare stör. Även om det positiva förstås kan väga över.

Ond bråd död

Swashbuckler
Pendragon;n74118 said:
Jag ska göra ett sidospår om kvotering.

Jag fetdiggar kvotering. Jag gillar att sätta upp en kvotering för att kolla mig själv så jag inte går eller har gått i för invanda spår utan att tänka, för invanda spår kan vara ointressanta eller rentav dåliga om man inte tänker sig för.
Jag spelledde Deathwatch en gång där rollpersonerna var hypermaskulina supersoldater hela högen och tyckte att jag slagit knut på mig själv på att fundera hur detta skulle bli en intressant kampanjsetting med genusglasögonen på. Jag planerade och såg över mitt planerade scenario, bytte kön på den blinda astropatflickan till en pojke för att den hjälplösa blinda telepatflickan kändes som en trött och lökig trope. Jag tyckte jag var duktig. I efterhand upptäckte jag att typ fyra av fem viktiga slp:er var män, trots flera av dem hade blivit intressantare med ett könsbyte.

Så när jag skapar material numera försöker jag komma ihåg att sätta upp kvoter. Har jag 50/50 män/kvinnor? Har jag 10% HBTQ-personer? Om inte, måste jag kunna svara på varför, för det ska fan inte så av gammal sunkig vana.

Sen glömmer jag ofta kvoterna ändå och sitter sen i sunkträsket.

/Joel

Är detta viktigt för dig för att det blir en intressantare story om just 10% är HBTQ eller är det av politisk övertygelse det är viktigt? Om det är det tidigare så blir jag nyfiken på varför just bara kön och HBTQ får detta utrymme. Man skulle ju kunna göra samma sak med t ex ålder och låta den kidnappade jungfrun vara 72 år gammal. Eller kvotera in skägg som nån pratade om. Kanske blir det bättre story med fler skägg.:)

jensofsweden

Stjärnmagiker
Såvida en minoritetsgrupps existens i en rollspelsvärld inte är helt ologisk eller på annat sätt "stör" spelupplevelsen etc. tycker jag att rollspelet bör inkludera dessa som alternativ och gärna ta upp exempel på sådana rollpersoner. Om en viss typ av personer inte existerar i världen vill jag dessutom veta varför det är så, för anledningen kanske är logisk och bidrar till att spelvärlden blir mycket intressantare.

Låt oss ta avsaknad av icke-heteros som ett exempel. Detta kanske beror på att världen har en sjukt homofobisk härskare som med hjälp av magi/teknik kan finna foster som är icke-hetero och tvångsaborterar dessa innan de föds (hen kanske dödar den gravida kvinnan till och med)? Skulle detta vara fallet så skulle jag nog vara ganska ok med att LGBTQ+ karaktärer som regel inte kan spelas eller ens existerar, speciellt då det också lagt grunden för potentiella rollspelsscenarion och karaktärer som kan vara mycket intressanta.

Mogger

Hipsteranka
Ond bråd död;n74123 said:
Man kan säga att jag inte känner särskilt starkt för jämlik representation. Om jag gjorde det skulle jag kanske kämpa lika hårt för nötallergiker och buddhister liksom. Jag delar inte uppfattningen att HBTQ eller liknande skulle vara viktigare än andra minoriteter.Men det stör mig inte att de representeras, så länge som det inte känns forcerad förstås. Men det är ingen big deal heller, det är ungefär lika störigt som produktplacering i en film.
Då tycker jag att du omgående ska försöka visa lite mer respekt och fundera över ditt språkbruk.

Som det är nu upplever jag dig som aktivt exkluderande och att du förlöjligar debatten (produktplacering och nötallergiker...Kom igen).

Det är naturligtvis din fulla rätt att göra det, men när du samtidigt anklagar oss som brinner för den här frågan för att vara intoleranta och predikande blir det lite ihåligt.

Ond bråd död

Swashbuckler
Måns;n74134 said:
Då tycker jag att du omgående ska försöka visa lite mer respekt och fundera över ditt språkbruk.

Som det är nu upplever jag dig som aktivt exkluderande och att du förlöjligar debatten (produktplacering och nötallergiker...Kom igen).

Det är naturligtvis din fulla rätt att göra det, men när du samtidigt anklagar oss som brinner för den här frågan för att vara intoleranta och predikande blir det lite ihåligt.

Jag förlöjligar inte debatten och exkluderar ingen. Jag vet inte varifrån du fått det. Kanske var nötallergiker ett dåligt exempel, men säg astmatiker eller vad som helst egentligen.

Mogger

Hipsteranka
Ond bråd död;n74139 said:
Jag förlöjligar inte debatten och exkluderar ingen. Jag vet inte varifrån du fått det. Kanske var nötallergiker ett dåligt exempel, men säg astmatiker eller vad som helst egentligen.
Jag ville bara göra dig uppmärksam på hur jag uppfattar dig. Gör vad du vill med den informationen.

Ram

Skev
Måns;n74134 said:

Måns, jag tror just att du gav OBD en poäng...

Vad han säger är att han inte brinner för att HBT skall ha en framträdande roll i rollspel och han gör en skämtsam parallell med andra grupper som utgör en demografiskt någorlunda jämförbar andel av vårt samhälle. Därtill säger han att han inte inte alls stör sig på när de representeras om det inte görs dåligt och även om det görs dåligt så stör han sig jättelite på det, jämförbart med störnivån från produktplacering.

Intolerant och predikande nämndes också, inte sant?

Återigen, måste vi bygga skyttegravar? Har vi ens en fiende?

Mogger

Hipsteranka
Ram;n74150 said:
Måns, jag tror just att du gav OBD en poäng...

Vad han säger är att han inte brinner för att HBT skall ha en framträdande roll i rollspel och han gör en skämtsam parallell med andra grupper som utgör en demografiskt någorlunda jämförbar andel av vårt samhälle. Därtill säger han att han inte inte alls stör sig på när de representeras om det inte görs dåligt och även om det görs dåligt så stör han sig jättelite på det, jämförbart med störnivån från produktplacering.

Intolerant och predikande nämndes också, inte sant?

Återigen, måste vi bygga skyttegravar? Har vi ens en fiende?
Min poäng är att om det nu inte är så viktigt för OBD så kanske det inte krävs åtskilliga inlägg i tråden där han säger sådant som:
  • ”Sex och HBTQ är det minst intressanta att få mer av i rollspel”
  • ”…att lyfta fram sexualitet som något viktigt för ett rollspel är bara tramsig”
  • ”…det [är] oftast bara [de som är för jämlikhet] som beter sig illa.”
  • ”Att då göra det till en så stor grej [...] över en detalj i en mikroskopisk hobby är tråkigt."
  • "...det verkar finnas en åsikt att de som inte håller med om ämnets betydelse är i stort sett satan själv."
  • "Vad får det för följder om inte tillräckligt många homosexuella NPCs är med i äventyren? Ingen kommer dö av det.”
  • ”…blir rätt less på den fanatism som vissa uttrycker om hur viktigt HBTQ är för rollspel”
  • ”För min del är det rätt ointressant om alla känner sig representerade faktiskt.”
  • ”När spelförfattare kommer dragandes med sånt känns det lite för preachy och pretto”
  • ”...jag har svårt för är den sorts människor som gjort [jämlikhet] till sin grej. De som ser sig som bättre och godare just för att de driver den agendan, och framförallt som ser andra som sämre, onda människor.”
Samtidigt säger han:
  • ”Men uppriktigt så är HBTQ rätt ovanligt i rollspel”
Men förstår att det kanske är bäst att tillägga:
  • ”Antar att jag måste förtydliga att jag inte har något problem med HBTQ”
Inte direkt övertygande...

Som sagt upplever jag att OBD tar aktiv ställning för att inte arbeta för mer inkluderande spel.

Men, jag har ingen lust att prata om OBD. Så se detta som ett svar till OBD, eftersom det verkade finnas viss förvirring kring hur jag kunde tolka inläggen som jag gör.

Edit: Och med det har jag sagt mitt i den här diskussionen.

Pendragon

Swashbuckler
Ond bråd död;n74125 said:
Är detta viktigt för dig för att det blir en intressantare story om just 10% är HBTQ eller är det av politisk övertygelse det är viktigt? Om det är det tidigare så blir jag nyfiken på varför just bara kön och HBTQ får detta utrymme. Man skulle ju kunna göra samma sak med t ex ålder och låta den kidnappade jungfrun vara 72 år gammal. Eller kvotera in skägg som nån pratade om. Kanske blir det bättre story med fler skägg.:)
Det är inte bara kön och HBTQ som får det utrymmet. Jag är rätt fascinerad av vad man inte stöter på för SLPer och varför. Vi hade en diskussion i spelgruppen nyligen där en person (som händelsevis är gravid) noterade att man så gott som aldrig stötte på SLPer som var gravida bara lite så där i förbigående. När man tänker efter så borde det ju vara något ganska vanligt i en förmodern spelvärld och kanske värt att nämna i förbigående då och då, för att göra världen mer levande.

Sen är inte alltid en strikt 50/50 fördelning mellan könen något som passar, t ex om man skriver ett scenario som utspelar sig i ett munkkloster, men jag vill, om så bara för min egen sinnesfrid, vara säker på att om jag skapar material med en skev könsfördelning så är det för att jag tänkt över saken och bestämt mig för att det passar att den ska vara skev, och inte för att jag bara kör på mitt invanda kulturella bagage. Och ja, detta tänk kan man även applicera på detaljer som ålder, skäggväxt, kroppstyp etc om man känner att det är intressant och ger kampanjvärlden mer variation. Eller mindre variation vilket också kan vara intressant om det är ett medvetet val (om jag till exempel vill göra en poäng av att lila hosor är skitpopulära i stan rollpersonerna kommer till så kommer det springa runt en massa slper i lila hosor).

Sen tycker jag iofs personligen att könstillhörighet är en viktigare detalj än färg på hosorna, men YMMV.

/Joel

Ond bråd död

Swashbuckler
Måns;n74155 said:
Min poäng är att om det nu inte är så viktigt för OBD så kanske det inte krävs åtskilliga inlägg i tråden där han säger sådant som:
  • ”Sex och HBTQ är det minst intressanta att få mer av i rollspel”
  • ”…att lyfta fram sexualitet som något viktigt för ett rollspel är bara tramsig”
  • ”…det [är] oftast bara [de som är för jämlikhet] som beter sig illa.”
  • ”Att då göra det till en så stor grej [...] över en detalj i en mikroskopisk hobby är tråkigt."
  • "...det verkar finnas en åsikt att de som inte håller med om ämnets betydelse är i stort sett satan själv."
  • "Vad får det för följder om inte tillräckligt många homosexuella NPCs är med i äventyren? Ingen kommer dö av det.”
  • ”…blir rätt less på den fanatism som vissa uttrycker om hur viktigt HBTQ är för rollspel”
  • ”För min del är det rätt ointressant om alla känner sig representerade faktiskt.”
  • ”När spelförfattare kommer dragandes med sånt känns det lite för preachy och pretto”
  • ”...jag har svårt för är den sorts människor som gjort [jämlikhet] till sin grej. De som ser sig som bättre och godare just för att de driver den agendan, och framförallt som ser andra som sämre, onda människor.”
Samtidigt säger han:
  • ”Men uppriktigt så är HBTQ rätt ovanligt i rollspel”
Men förstår att det kanske är bäst att tillägga:
  • ”Antar att jag måste förtydliga att jag inte har något problem med HBTQ”
Inte direkt övertygande...

Som sagt upplever jag att OBD tar aktiv ställning för att inte arbeta för mer inkluderande spel.

Men, jag har ingen lust att prata om OBD. Så se detta som ett svar till OBD, eftersom det verkade finnas viss förvirring kring hur jag kunde tolka inläggen som jag gör.

Edit: Och med det har jag sagt mitt i den här diskussionen.
Det är rätt klart att jag stör mig på de som ivrar för att just HBTQ/feminsim/liknande måste finnas med. Däremot ser jag inget fel i sig att HBTQ ska finnas med. Är det så svårt att begripa? Jag ogillar provokatörerna som ivrar för HBTQ, men har inget problem med HBTQ i rollspel. Går inte att säga klarare än så. Så nej, jag tar inte aktivt ställning emot HBTQ i rollspel,bara den överdrivna fixeringen och framförallt personerna som är allra mest engagerade i att alla ska tycka precis som de i allt. Det är ofta just de som driver på HBTQ/fmeinism-snacket.

Ta en person som w317 (minns inte siffrorna), hon tycker vad jag förstår att jämlik representation är viktig, ändå upplever jag aldrig att det är en sanning hon kräver att alla ska hålla med om och jag blir heller inte irriterad på hennes inlägg. De jag blir irriterad på är de som gör andra till måltavlor eller som antyder att det är en svår synd på något vis att inte dela deras uppfattning. Den där överlägsna attityden gentemot andra där de utpekar folk som personer som "aktivt tar ställning mot jämlikhet". Särskilt som det inte ens är att man står på motsatta sidan i ämnet utan bara inte håller med om att det är så livsviktigt. De är som Jehovas vittnen eller som indiespelare var förr (det är lite intressant att det tycks finnas ett samband mellan indiespelare och de som krigar värst för sådana här saker, eller inbillar jag mig?).

Ond bråd död

Swashbuckler
Pendragon;n74157 said:
Det är inte bara kön och HBTQ som får det utrymmet. Jag är rätt fascinerad av vad man inte stöter på för SLPer och varför. Vi hade en diskussion i spelgruppen nyligen där en person (som händelsevis är gravid) noterade att man så gott som aldrig stötte på SLPer som var gravida bara lite så där i förbigående. När man tänker efter så borde det ju vara något ganska vanligt i en förmodern spelvärld och kanske värt att nämna i förbigående då och då, för att göra världen mer levande.

Sen är inte alltid en strikt 50/50 fördelning mellan könen något som passar, t ex om man skriver ett scenario som utspelar sig i ett munkkloster, men jag vill, om så bara för min egen sinnesfrid, vara säker på att om jag skapar material med en skev könsfördelning så är det för att jag tänkt över saken och bestämt mig för att det passar att den ska vara skev, och inte för att jag bara kör på mitt invanda kulturella bagage. Och ja, detta tänk kan man även applicera på detaljer som ålder, skäggväxt, kroppstyp etc om man känner att det är intressant och ger kampanjvärlden mer variation. Eller mindre variation vilket också kan vara intressant om det är ett medvetet val (om jag till exempel vill göra en poäng av att lila hosor är skitpopulära i stan rollpersonerna kommer till så kommer det springa runt en massa slper i lila hosor).

Sen tycker jag iofs personligen att könstillhörighet är en viktigare detalj än färg på hosorna, men YMMV.

/Joel

Ok, då är jag med och håller med.

Pendragon

Swashbuckler
Ond bråd död;n74160 said:
Det är rätt klart att jag stör mig på de som ivrar för att just HBTQ/feminsim/liknande måste finnas med. Däremot ser jag inget fel i sig att HBTQ ska finnas med.
Den trista sanningen är att om ingen ivrar och väsnas om det så kommer det inte finnas med. Vi har i regel för mycket kulturellt baggage med oss för att det inte ska krävas en medveten, kontraintuitiv ansträngning. Eftersom jag själv är lat och lätt glömmer så välkomnar jag påminnelser om slentriansexism av gammal sunkig vana.

Doomhamster

Swordsman
Ond bråd död;n74139 said:
Bara en tanke - finns det någon som nånsin har fått stryk efter skolan för att de andra killarna i klassen trodde att han hade astma?

Tror du att det just nu sitter någon tonårstjej någonstans i Sverige och våndas över hur hon ska kunna berätta för sina föräldrar att hon är nötallergiker?

Caligo

Swashbuckler
Har tyvärr inte så mycket erfarenhet av just Eon men iallafall...
Min åsikt: Rollspel är i första hand en verklighetsflykt och berättande av historier. Väldigt likt t.ex. böcker och film. Jag tycker sålunda att det viktigaste är en bra drama. Vill jag göra ett drama om vietnamkriget eller ett munkkloster kanske jag har mest män - Men för dramats skull tycker jag alltid det är intressant med motsatser och överreaskningar... måste dvärgen ha skägg, stor yxa och gilla öl? Dvärgen kanske är en vän kvinna som är blind och mest skriver dikter till sin älskade trolovade kvinnliga orch?

Angående just HBTQ etc i rollspel så beror det mycket på samma sak... drama, story etc. Vad är det för typ av historia? Har jag ett syfte med historien (politiskt etc)? Sedan vill jag gärna belysa att mina rollspel gärna vara allegoriska - jag tycker det är roligare och intressantare än att säga saker rakt ut - ett bra exempel på det är väl Sagan om Ringens Sauron och hans orcher. Tolkien själv har ju erkänt att boken inte direkt handlar om världskrigen men att han ÄNDÅ så att säga skriver om och har blivit starkt inspirerad av verklighetens krig. Ett tydligt exempel är ju Hoberna som rätt övertydligt representerar gamla hederliga engelsmän och sedan kommer Saruman och förstör alltihop (destruction of the Shire) (Tolkien var ju stark motståndare till industrialismen - orcherna älskar maskiner och storskalig effektivitet).

Om jag som spelskapare kan man ju ta till allegorier om man nu vill göra ett "bra drama" och behålla känslan av et medeltida värld. Kanske motsvaras transor av en viss sorts magiker (man plockar problematiken från vår värld och klär om den). Orcher blir nazister, alver blir miljöaktivister, Aklaro-prästerna blir jehovas vittnen, en goblin blir "den ädle vilden". Men jag tycker att det får inte bli FÖR TYDLIGT, för då faller illusionen.

I Eon fall så verkar det väl att man tydligt vill göra en medeltida fantasyvärld (inspirerad av Harn?) och då gäller det väl att tänka vad som passar in för att göra en stark historia. Att 10% av alla man möter på värdshuset är transor med smink och nätstrumpor skulle nog kännas fel och förstöra fantasykänslan. Kanske mycket bättre, som många påpekat, att se hur det verkligen var på medeltiden och helt enkelt plocka det som passar. Personligen skulle jag nog ha färre (än nutidens antal) HBTQ-personer i en medeltida "klassisk" fantasyvärld och fler (än nutidens antal) i en cyberpunkvärld.

Ett annat exempel: Tiggare har ju en naturlig plats i medeltida samhällen - kommer ihåg en del datorspel där man fick olika sorters karma av att ge dem mat eller pengar. Det är ju lätt att dra paralleller med dagens romer men att göra för stor grej av det skulle nog kännas krystat, eller? På samma spår har jag alltid tyckt det varit coolt med romer som folkslag (gypsies/zigenare) i Ravenloft-äventyret/settingen till Dungeons and Dragons. Ett resande folk med konstiga seder, coola kläder och övernaturliga krafter. Att de sedan är utstötta och vid sidan av samhället gör det hela bara bättre (och lite extra intressant med tanke på dagens problem för romerna).

//Rant

Ond bråd död

Swashbuckler
Doomhamster;n74178 said:
Bara en tanke - finns det någon som nånsin har fått stryk efter skolan för att de andra killarna i klassen trodde att han hade astma?

Tror du att det just nu sitter någon tonårstjej någonstans i Sverige och våndas över hur hon ska kunna berätta för sina föräldrar att hon är nötallergiker?

Förvisso. Å andra sidan så är det ingen som känner att de äntligen vågar komma ut för att det fanns med lesbiska orcher i något rollspel. Jag uppfattade inte att frågan gällde det representerades våndor i livet, utan bara att de ska representeras för att det är nice att ha något som svarar mot ens egen identitet, då spelar det mindre roll hur utsatt en viss grupp är. Sen är det klart att det betyder mer för ens identitet om man är lesbisk än om man är nötallergiker. Nötallergiker var bara det första som poppade upp i mitt huvud. Jag menar att frågan om vad som finns med i en nischhobby inte är så viktigt på det stora hela taget.

Doomhamster

Swordsman
Ond bråd död;n74193 said:
Förvisso. Å andra sidan så är det ingen som känner att de äntligen vågar komma ut för att det fanns med lesbiska orcher i något rollspel. Jag uppfattade inte att frågan gällde det representerades våndor i livet, utan bara att de ska representeras för att det är nice att ha något som svarar mot ens egen identitet, då spelar det mindre roll hur utsatt en viss grupp är. Sen är det klart att det betyder mer för ens identitet om man är lesbisk än om man är nötallergiker. Nötallergiker var bara det första som poppade upp i mitt huvud. Jag menar att frågan om vad som finns med i en nischhobby inte är så viktigt på det stora hela taget.
Tja, det är rätt viktigt för oss som finns inom rollspelshobbyn.

En sak jag tror vissa missar är att ingen av oss tror att jämlikhet inom rollspel är det som kommer förändra hela världen, liksom. Men vi ser inte det som ett skäl till att inte göra vår lilla nischhobby så välkomnande som det går. Vi nördar brukar ju gärna vilja få det att framstå som om vi ligger i täten vad gäller att acceptera avvikare (tyvärr är det inte riktigt sant, man får bara avvika på vissa specifika sätt i många fall).

anth

Vetefan
Doomhamster;n74178 said:

OBD har redan sagt att det var dåliga exempel.

Men:
- det finns barn som blir mobbade för att de har rött hår.
- det finns barn som blir mobbade för att de har glasögon.
- det finns barn som blir mobbade för att deras föräldrar är Jehovas Vittnen.

Och:
- det finns barn som oroar sig för vad deras föräldrar skulle säga om de färgade håret grönt.
- det finns barn som oroar sig för vad deras föräldrar skulle säga om de tog hål i öronen.
- det finns barn som oroar sig för vad deras föräldrar skulle säga om de skaffade en tatuering.

Ska vi dra till med ett extremt exempel kan jag säga att det är ovanligt att albinos dör av hög ålder i Afrika, de blir nämligen ihjälslagna långt innan dess...

Jag har inget emot att man lyfter fram minoriteter, det är t.o.m. bra! Men då ska man försöka lyfta fram alla minoriteter.
Vad sägs t.ex. om att lyfta fram NPC:er som har ADHD eller Aspbergers? De kan ha det minst lika svårt som HBTQ-personer i vårt samhälle.

Sedan undrar jag mycket över hur man synliggör HBTQ-personer i rollspel? Rent praktiskt alltså.
Jag vet att c:a 10 % av Sveriges befolkning är bi-/homosexuella, men går jag ut på stan ser jag inga bögar eller flator. För man kan inte se på en person vilken sexuell läggning denne har.
Vi kan göra det ännu tydligare. Under mina 20 år på nätet har jag tillbringat ohälsosamt mycket tid på rollspelsforum. Jag har säkert talat med tusentals rollspelare och jag har säkert lärt känna ett hundratal som jag även träffat IRL. Rimligtvis borde även 10 % av dessa vara bi-/homosexuella, men antalet som är öppna med det kan jag räkna på ena handens fingrar (jag satt just och räknde).
Min poäng är: om inte vanliga människor IRL skyltar med att de är homo/bi, varför skulle rollpersoner eller NPC:er göra det?