Hej, hej!
Låter väl lite som att det är en rad olika saker som diskuteras. Dels finns det ju någonslags personangrepp (?)- vem vet mest, hur är nördar och hur hanterar man ångest, vad är att ha haft ett svårt liv/ lätt liv- den diskussionen tycker jag är rätt ointressant.
Sen finns det ju det faktum att Jeepform sysslar med sina aktiviteter- de spelar de här spelen- personligen tycker jag det är rätt magstarkt att vilja "förbjuda" folk att spela saker som de spelar- eller ha åsikter om ifall de ska spela de spelen. Självklart kan man tycka det är töntigt eller coolt eller barnsligt eller vad som helst. Precis som man kan tycka det ena eller det andra om rollspelet Solar System eller om att spela Soft Air Gun. Det är ett fritt land!
Den intressanta punkten tycker jag mycket mer är hur de här spelen "marknadsförs"- målas upp och sprids. Är det så att man levererar dem som lättsam underhållning till intet not anande ångstfyllda tonåringar? Vad är själva inramningen?
Jag har inte särskilt mycket åsikter om att det finns spel om våldtäkt på nätet (jag tror inte man kan censurera bort att det finns en massa olika grejer på nätet)- men om någon skulle bjuda med min dotter på en kul lägerhelg och det sedan var spel med våldtäktsinslag så skulle jag bli rätt arg.
Jag har däremot svårt att tro (jag vet i och för sig inte) att de här Jeep-människorna distribuerar sina produkter under falska premisser- eller försöker få människor som inte vill att leka med sina känslor.
Vilken tonåring som helst kan ta upp böcker om hypnos och pröva på kompisarna- sen är det kanske inte så bra. Ska man inte skriva böcker om hypnos, låsa den avdelningen på biblioteket? Självklart ska man inte uppmana tonåringar att pröva hypnos hemma på soffan med varandra medan de tar LSD- men har verkligen Jeeparna ägnat sig åt den typen av uppmaningar?
Tycker det är synd att pratet om hur Jeepandet kan användas i annat rollspel avstannade- kanske finns där inget att hämta?
Nils, som mot bättre vetande kastar sig handlöst in i diskussionen