Re: Könsförtyck – historiskt trovärdigt? …
Sedan är det ju en självklarhet att man kan beskriva även sexistiska världar på ett ickesexistiskt sätt, och ge kvinnor plats och djup även om de ligger i underläge.
Och - som sagt - varför vara historiskt trovärdig just när det gäller kvinnoförtryck men inte när det gäller någonting annat? Fantasyspeltillverkare brukar ju knappast vara några hejjare på historia, geografi, naturvetenskap, biologi, medeltida vapen, hur strid faktiskt funkar, sociologi, samhällskunskap eller något annat - varför vill man vara "korrekt" just på denna enda punkt, när man i regel inte är det på någon annan?
//Krank, som ofta ogillar fantasygenren för dess romantisering och konservativa/traditionalistiska ådra
För att man - till exempel - inte tycker att det är så värst roligt med världar med kvinnor i underläge?mateyasu said:Men VARFÖR vill man inte ha skillnader i sin värld? PK?
Sedan är det ju en självklarhet att man kan beskriva även sexistiska världar på ett ickesexistiskt sätt, och ge kvinnor plats och djup även om de ligger i underläge.
Tja, jag tycker inte att det är en tillräckligt stor för att motivera en specialregel. Det går utmärkt att simulera svaga kvinnor om man vill det, helt enkelt genom att inte skapa några kvinnor som är starka.mateyasu said:10% give or take är en hyfsat stor bit av kakan
Tja, fråga inte mig, jag tycker att regler är urbota tråkiga, och föredrar dem så simpla som möjligt.mateyasu said:Är detta samma spel som ger orcher -2 int och +2 styrka? just saying..(och nu pekar jag inte på ett specifikt spel, bara att många spel som inte särskiljer på män och kvinnor för balans skäl absolut inte har problem med att skilja mellan raser.)
Alltså; jag kan hyfsat köpa att man i någorlunda historiskt korrekta spel (säg, Pendragon) som i övrigt har en trovärdig spelvärld också har kvinnor i underläge. Så länge man inte använder detta, eller sin egen tramsiga särartsfeminism, som ursäkt för att göra alla kvinnor platta och tråkiga...mateyasu said:eller lättja, eller indifferens.
Och - som sagt - varför vara historiskt trovärdig just när det gäller kvinnoförtryck men inte när det gäller någonting annat? Fantasyspeltillverkare brukar ju knappast vara några hejjare på historia, geografi, naturvetenskap, biologi, medeltida vapen, hur strid faktiskt funkar, sociologi, samhällskunskap eller något annat - varför vill man vara "korrekt" just på denna enda punkt, när man i regel inte är det på någon annan?
//Krank, som ofta ogillar fantasygenren för dess romantisering och konservativa/traditionalistiska ådra